Nekromanti Vilka spel vill ni spela i Indierummet på LinCon?

Rickard

Urverk speldesign
Jag vet inte vilka som kommer att dyka upp i Indierummet, men jag tänkte göra en folder med vilka spel som vi kommer att spela. Den kommer vi att slänga ut på några ställen runtom universitetet samt låta besökare få bläddra i när de kommer till rummet, om de bara vill titta och inte få spel pitchade.

Förr om åren, när jag gjort detta, så har foldern sett ut såhär:

http://erebaltor.se/rickard/Rollspelsrummet.pdf (146 kb)

Antalet spel är dock rätt mastigt så jag och Rasmus tänkte bara ta med spel som vi verkligen vill spela. Ni andra som ska vara med kan skriva lite kort om era spel som ni vill spela under konventet (Ni kan ta med fler spel utöver de ni vill ha med i foldern). Det ni skriver om spelet ska följa formatet [namn] [tidsåtkomst - mindre än två timmar - två till fyra timmer - fyra till sex timmar] [nyckelord - max 50 tecken!] [beskrivning - max 50 tecken!]. Här nedan är de spel som jag tänkte ta med.

Mindre än två timmar

Imagine
kishotenketsu, stämning, handgester, konfliktlöst
Upplev en känsla med andra genom fiktiva personer.

InSpectres
Ghostbusters, McDonalds, Big Brother, paranormal
Actionfyllt uppdrag för att fånga spöken.

The Murder of Mr. Crow
scenarioskapande, samberättande, en roll, assistent
Upptäck vem som mördade Mr. Crow.

Två till fyra timmar

Kagematsu
ronin, te-hus, mörka hot, dating-sim
Få Kagematsu att älska dig för byns räddning.

RasmusL

Champion
Fyra till sex timmar

Let the World Burn
surrealistism, sorg, självförstörelse, friformslajv
För att rädda något som redan förlorats...

Vicotnik

Den onde
Staff member
Jag kommer ha med mig:

4+ Timmar.

Utpost
Isolerad, Rymden, Intriger, Samarbetet, Ytte hot.
Är viljan att överleva större än viljan att ha rätt?

Svart av kval, vit av lust.
Vampyrer, Handgester, Intriger
Status Que har rubbats, vad händer nu?

2-4 Timmar.

Det sjätte inseglet.
3 spelare, Swordsbuckling, Ångest
Kommer din svaghet bli ditt fall?

Ifall ni har bättre förslag på nyckelord/pitch så får ni gärna ersätta/updatera det jag skrivit.

Recca

Femme Fatale
Jag tycker Imagine och Kagematsu låter jätteintressant och spelar dem gärna. Men Inspectres tycker jag inte om så mycket. Kanske kan bli bra om alla är inställda på ett inte för barnsligt spel?

Spelar också gärna, Svart av Kval, Utpost och Let the world burn. ^^

RasmusL

Champion
Bra! Vi har ett gäng spel och fler lär pitchas! Jag vill dock att vi rejält begränsar antalet spel som frontas och inför ett maxtak på nio st. Dessa nio spel skall dessutom vara så avgränsade från varandra som möjligt rörande spelstil och tidsåtgång. Anledningen till detta är att söka tydlighet för besökare som inte är bekanta med spelen redan från början och göra beslutsprocessen enklare. Inte sagt att övriga spel inte sår pitchas eller spelas, bara att de inte kommer att få samma spotlight från arrangörshåll och därför måste pitchas/drivas fram av de som verkligen vill spela dem.

Förslagsvis:
Kagematsu utesluter exempelvis Medan Världen Går Under, m fl då de båda leker i samma välstrukturerade kategori. SakVaL utesluter Archipelago, Annalise, Uptost, Psychodrame m fl i den mer öppna samberättar-med-enkel-resolutionsmekanik-kategorin, Let the World Burn utesluter Montsegur 1244 och annan strukturerad friform, osv osv.

Vad sägs om något i den stilen? Jag tänker försöka trycka upp lite posters för de pitchade 9 så att det blir väldigt tydligt vad som händer i rummet för den oinvigde.

Recca

Femme Fatale
RasmusL;n90830 said:
Bra! Vi har ett gäng spel och fler lär pitchas! Jag vill dock att vi rejält begränsar antalet spel som frontas och inför ett maxtak på nio st. Dessa nio spel skall dessutom vara så avgränsade från varandra som möjligt rörande spelstil och tidsåtgång. Anledningen till detta är att söka tydlighet för besökare som inte är bekanta med spelen redan från början och göra beslutsprocessen enklare. Inte sagt att övriga spel inte sår pitchas eller spelas, bara att de inte kommer att få samma spotlight från arrangörshåll och därför måste pitchas/drivas fram av de som verkligen vill spela dem.

Förslagsvis:
Kagematsu utesluter exempelvis Medan Världen Går Under, m fl då de båda leker i samma välstrukturerade kategori. SakVaL utesluter Archipelago, Annalise, Uptost, Psychodrame m fl i den mer öppna samberättar-med-enkel-resolutionsmekanik-kategorin, Let the World Burn utesluter Montsegur 1244 och annan strukturerad friform, osv osv.

Vad sägs om något i den stilen? Jag tänker försöka trycka upp lite posters för de pitchade 9 så att det blir väldigt tydligt vad som händer i rummet för den oinvigde.
Låter faktiskt som en jättebra idé. Har ju varit med förr och sett många nyfikna besökare komma bara för att ge intrycket av att de enormt många valen av rollspel avskräcker.

Björn den gode

Swashbuckler
"Dessa nio spel skall dessutom vara så avgränsade från varandra som möjligt rörande spelstil och tidsåtgång. " Låter jättebra, se bara till att komma ihåg att dessa nio dessutom representerar en blandning av fiktiongenres, för hur mycket vi än tycker att system matters så i just pr-sammanhang så kommer det se konstigt ut om ni tex bara har vampyr och fantasyspel även om de täcker in ett brett spektrum av spelstilar och tidsåtgång.

RasmusL

Champion
Björn den gode;n90849 said:
"Dessa nio spel skall dessutom vara så avgränsade från varandra som möjligt rörande spelstil och tidsåtgång. " Låter jättebra, se bara till att komma ihåg att dessa nio dessutom representerar en blandning av fiktiongenres, för hur mycket vi än tycker att system matters så i just pr-sammanhang så kommer det se konstigt ut om ni tex bara har vampyr och fantasyspel även om de täcker in ett brett spektrum av spelstilar och tidsåtgång.

+1

Hellzon

Långsamma Vargen
Coolt. Jag kommer att vara påläst på nedanstående, vill vara tydlig med att jag inte spelat dem men så svårt kan det väl inte vara.

3-4 timmar

Microscope
världsbyggande, icke-kronologiskt
Utforska en världs historia.

Kingdom
världsbyggande, viktiga personligheter
Vilken väg kommer ert samhälle att gå?

The Quiet Year
postapokalyps, samhällsbyggande, kartritande
Vi spelar ut ett år efter det stora kriget.

InSpectres, Imagine, SaKVaL och The Murder Of Mr Crow låter ju också pepp. Vågar man hoppas på Blades in the Dark också?

Rickard

Urverk speldesign
RasmusL;n90830 said:
Bra! Vi har ett gäng spel och fler lär pitchas! Jag vill dock att vi rejält begränsar antalet spel som frontas och inför ett maxtak på nio st. Dessa nio spel skall dessutom vara så avgränsade från varandra som möjligt rörande spelstil och tidsåtgång. Anledningen till detta är att söka tydlighet för besökare som inte är bekanta med spelen redan från början och göra beslutsprocessen enklare. Inte sagt att övriga spel inte får pitchas eller spelas, bara att de inte kommer att få samma spotlight från arrangörshåll och därför måste pitchas/drivas fram av de som verkligen vill spela dem.

Förslagsvis:
Kagematsu utesluter exempelvis Medan Världen Går Under, m fl då de båda leker i samma välstrukturerade kategori
Låter som en skitbra idé. Jag känner själv att det är högre prio på Medan världen går under, även om jag tar med Kagematsu ändå. Det är en bra poäng att ett mindre utbud verkar mer tilltalande. För mycket val begränsar och skapar osäkerhet. "Valde jag verkligen rätt spel nu?"

Jag sammanfattar här nedan vad alla har föreslagit.
Mindre än två timmar

Imagine
kishotenketsu, stämning, handgester, konfliktlöst
Upplev en känsla med andra genom fiktiva personer.

InSpectres
Ghostbusters, McDonalds, Big Brother, paranormal
Actionfyllt uppdrag för att fånga spöken.

The Murder of Mr. Crow
scenarioskapande, samberättande, en roll, assistent
Upptäck vem som mördade Mr. Crow.

Två till fyra timmar

Det sjätte inseglet.
3 spelare, Swordsbuckling, Ångest
Kommer din svaghet bli ditt fall?

Kingdom
världsbyggande, viktiga personligheter
Vilken väg kommer ert samhälle att gå?

Microscope
världsbyggande, icke-kronologiskt
Utforska en världs historia.

The Quiet Year
postapokalyps, samhällsbyggande, kartritande
Vi spelar ut ett år efter det stora kriget.

Kagematsu
ronin, te-hus, mörka hot, dating-sim
Få Kagematsu att älska dig för byns räddning.

4-6 timmar

Utpost
Isolerad, Rymden, Intriger, Samarbetet, Ytte hot.
Är viljan att överleva större än viljan att ha rätt?

Let the World Burn
surrealistism, sorg, självförstörelse, friformslajv
För att rädda något som redan förlorats...

Svart av kval, vit av lust.
Vampyrer, Handgester, Intriger
Status Que har rubbats, vad händer nu​

Någon annan får gärna rensa bland spelen. Redan nu kan jag dock säga att Kingdom, This Quiet Year och Microscope är väldigt lika varandra (två har väl samma skapare?) och två borde stryka på foten där. Jag sätter till på i morgon tisdag för att diskutera detta, och även föra in nya spel, och sedan sammanställer jag ett dokument.

McAber

Varulv
Jag är intresserad av:

Drakar & Bananer (för barnen)

Inspecters (för barnen?)

Dungeon World

Don't Rest Your Head

Lady Blackbird (spelade det i fjol, koolt)

Monster Hearts (Inte för barnen?)

chrull

Stockholm Kartell
OSR spel som kommer finnas tillgängliga:

1974 Style Roleplaying Game
Into the Odd
Lamentations of the Flame Princess
Warriors of the Red Planet
Dungeon Crawl Classics

Scenarion till dessa varierar mellan mysteriekammarspelet Linnéas Äng, He-Manäventyret Den Obesegrade Solens Tempel till den orättvisa köttkvarnen The Portal Under the Stars samt body horror och gore-festen Death Love Doom. Och lite däremellan.

Jag skulle vilja få till lite schysst raygun-SF med hederliga smugglare i trikåer, mikrofonfrisyrer och märkliga aliens också men jag saknar nog äventyr för det. Få se om vi kan få fram något tills dess.

Hellzon

Långsamma Vargen
Rickard;n90863 said:
Någon annan får gärna rensa bland spelen. Redan nu kan jag dock säga att Kingdom, This Quiet Year och Microscope är väldigt lika varandra (två har väl samma skapare?) och två borde stryka på foten där. Jag sätter till på i morgon tisdag för att diskutera detta, och även föra in nya spel, och sedan sammanställer jag ett dokument.
Jo, alla mina spel hör ju till genren meta-världsbyggarspel (mycket riktigt är det samma skapare till Microscope och Kingdom) och jag är helt på om bara ett kommer med i foldern. Alla kommer att vara med i ryggsäcken hur som helst.

RasmusL

Champion
Hellzon;n90890 said:
Jo, alla mina spel hör ju till genren meta-världsbyggarspel (mycket riktgt är det samma skapare till Microscope och Kingdom) och jag är helt på om bara ett kommer med i foldern. Alla kommer att vara med i ryggsäcken hur som helst.

Rätt inställning! :) Jag nominerar The Quiet Year men det är bara för att jag gillar det :3

RasmusL

Champion
Jag kan tänka mig att klippa bort Kingdom, Microscope och Utpost ELLER Svart av kval. Låter det OK?

RasmusL

Champion
Lady Blackbird eller Don't Rest Your head eller AW skulle möjligen kunna passa in på listan men jag är samtidigt lite sugen på att skicka dem till trad-hörnet, är det helt galet?

RasmusL

Champion
chrull;n90889 said:

Into the Odd
Dungeon Crawl Classics

Scenarion till dessa varierar mellan mysteriekammarspelet Linnéas Äng, He-Manäventyret Den Obesegrade Solens Tempel till den orättvisa köttkvarnen The Portal Under the Stars samt body horror och gore-festen Death Love Doom. Och lite däremellan.

Jag skulle vilja få till lite schysst raygun-SF med hederliga smugglare i trikåer, mikrofonfrisyrer och märkliga aliens också men jag saknar nog äventyr för det. Få se om vi kan få fram något tills dess.

Fantastiskt!

RasmusL

Champion
chrull;n90889 said:

Into the Odd
Dungeon Crawl Classics

Är du ok med ett omnämnande som "OSR-hörnan" snarare än en listning av olika spel?

Hellzon

Långsamma Vargen
RasmusL;n90893 said:
Rätt inställning! :) Jag nominerar The Quiet Year men det är bara för att jag gillar det :3
TQY är klart enklast, och rita kartor är ju kul, så det köper jag.

Genesis

Ni dés ni maître
Tror inte att jag så ofta varit med om att det känns som att det finns för många spel att völja mellan. Vilka spel som kan erbjudas tenderar snarare att vara baserat på vilken/vilka spelledare som finns tillgängliga. Jag är inte arrangör, men som eventuell spelledare kommer jag nog inte att ha så mycket nytta av foldern, då jag endast kommer att kunna säga "Jag kan köra de här två spelen", typ.

Vilket inte betyder att det är en dålig idé. Men jag kommer nog att pitcha de spel jag kan oavsett vad som står i foldern.