Tellus + kampanjidé
Jag tänkte slå ett slag för den lilla uppstickaren Tellus från Terra Incognita (utgivet av Västerås Stift). Det är något så udda som optimistisk efter katastrofen-SF. (Regelhäftet inkluderar inte ens stridsregler, för att inte tala om vapen, skaderegler för våld eller liknande.) Jag misstänker att Tellus är Sveriges mest underskattade rollspel, åtminstone i SF-genren.
Jag har tyvärr inte spelat Tellus själv men det är ett av de få nya rollspel som jag verkligen gillat på sistone. Fast min kampanj skulle nog se väldigt annorlunda ut, plus att jag antagligen skulle byta ut regelsystemet mot ett eget. (Inget ont om settingen eller reglerna dock, utan jag har bara mina små/images/icons/wink.gif egenheter.)
Min tanke är nämligen att man låter hemska alien-monster (sådana från Alien-filmerna) drabba den fredsälskande och avmilitäriserade mänskligheten. Jag gillar nämligen att "förstöra" andras spelkoncept och vända dem på huvudet. Jag skulle alltså behålla hela settingen och spelarna skulle spela hjältar (ungefär i betydelsen "astronauter") inom Rymdvakten (en slags rymdens brandkår) som väcker monstrena till liv. Hela mänsklighetens öde skulle bokstavligen ligga i deras händer.
Kampanjen skulle alltså inledas med konfrontationen med xenomorferna och alla de implikationer detta får för mänskligheten och för rollfigurerna. (De blir antagligen antingen avskedade eller befordrade, beroende på hur de spelar sina kort.) Världssamfundet (ett slags FN som fungerar som samarbetsorganisation för olika slags samfund, som alltså ersätter nationalstater i Tellus) vill givetvis i den politiska korrekthetens namn försöka kommunicera och förhandla med xenomorferna, samtidigt som spelarna (och kanske även deras rollfigurer) är fruktansvärt medvetna om att det är helt fruktlöst... Välmening och höga ideal riskerar alltså att bli mänsklighetens fall - samtidigt som spelarna och deras rollfigurer bara kan se på. (Ingen lyssnar givetvis på dem - åtminstone inte innan det är för sent.)
Till en början faller de mänskliga enklaverna på den förrödda Jorden eftersom man helt saknar militära resurser för att möta hotet. (Det finns inte ens några dödliga vapen att tala om.) Invasionen skapar enorma härdar till alien-kolonier som snabbt hotar att ta över hela planenten.
Kampanjen tar fart med den upptrappade konflikten. Rollfigurerna måste utveckla vapenteknologi - i hög grad efter eget huvud - liksom en militär insatsenhet, för att kunna möta fienden på någorlunda lika villkor. Samtidigt motarbetas de hela tiden av resten av mänskligheten som motsätter sig upprustning i alla former. Detta leder i slutändan till en militär kapplöpning mellan olika samfund och organistationer (om ett samfund beväpnar sig så följer alla andra efter), vilket resulterar i ett präktigt inbördeskrig människor emellan. (Spelarna får alltså den tveksamma äran att inte bara släppa lös xenomorferna på resten mänskligheten, utan blir även ansvariga för att mänskligheten än en gång upprepar sina gamla misstag. Krig blir återigen ett destruktivt inslag i den mänskliga civilisationen. Frågan är alltså vad det största hotet mot mänsklighetens fortlevnad egentligen består i?)
Kampanjen skulle alltså genomsyras av allt annat än den väldigt positiva bilden av mänskligheten som spelet egentligen karaktäriseras av. Jag antar att min idé samtidigt är en motreaktion mot all politisk korrekthet i spelet - även om den måhända i själva verket är sedelärande i sig. Det skulle helt enkelt bli väldigt mörkt, pessimistiskt, uppgivet och hopplöst. Undergången skulle vara så gott som förutbestämd - samtidigt som jag verkligen inte skulle hindra spelarna från att verkligen försöka rädda situationen. Ett lyckligt - eller åtminstone framgångsrikt - slut är alltså inte mig emot. (Jag brukar sällan planera slutet på varken äventyr eller kampanjer i förväg utan låta spelarna konfrontera problemen bäst de vill genom att utnyttja de resurser som deras rollfigurer ändå utgör. En "slutstrid" på bästa Alien-manér skulle jag i så fall bygga in i handlingen i efterhand, på spelarnas eventuella initiativ, snarare än tvärtom.)
Nåja, det lär aldrig bli av men jag gillar verkligen idén./images/icons/devil.gif
/Baldyr, som kan vara en ganska elak spelledare