Nekromanti Vilka Star Wars-spel är justa?

Saxifrage

Hero
Som bekant finns det en uppsjö av olika datorspel i SW-universat. Sist jag spelade något SW-relaterat var gamla TIE-fighter (iofs ett lysande spel), så jag ligger lite efter. Så, vilka nyare SW-spel är att rekommendera? Motivera gärna också, så vet jag om det passar mig. Jag är mest intresserad av flygspel, men det mesta är intressant.

G

Guest

Guest
Det finnes enligt mig endast ett att rekomendera, X-wing vs TIE-fighter, resten har enligt mig varit rätt sunkiga i längden.

Snow

Swashbuckler
X-wing alliance (tror jag det hette) är ett gammalt (vad jag vet den senaste "rymdsimulatorn" till SW) men rätt kul spel. Man spelar en snubbe som börjar som neutral i konflikten. Ens familj har en rätt stor rymdstation. Men konkurrenterna är onda och man tvingas gå med rebellerna (surprise). Sen turas man om att flyga X-wing (eller liknande) för rebellerna och lätt fraktare för sin familjs räkning. På slutet flyger man millenium falcon ner i deathstar 2. KABANG...

G

Guest

Guest
För att X-wing vs TIE-fighter är fulländningen av TIE-fighter, det är inte X-wing alliance, samt att jag där uppnått graden av General tredje rangen, samt att det är det enda spel man kan använda TIE-advanced så som de är tänkta vad jag vet, med de ska man nämligen ramma folk till döds (Sköldar frammåt all energi till motorerna och dra överbliven ammoenergi till sköldarna, funkar mot alla fighters (för den är tung har starka sköldar och är snabbast).

G

Guest

Guest
Gah, i X-wing vs TIE-fighter får man välja sida inför varje uppdrag, det har ingen story och grym flygkänsla samt att man kan utrusta sin squads fighters hur man vill, även om det kanske inte är jättebra att ha en squad Y-wings med Ion-cannons och flares bara, då de är tänkta att ta ut stora saker.

Saxifrage

Hero
...det har ingen story

Fast jag gillar ju när det finns en story, vem vill fnutta runt på enbart meningslösa engångsuppdrag... just därför var jag aldrig så intresserad av X vs TIE. Men smaken är väl delad...

G

Guest

Guest
Visst det kan vara riktigt kul med en story, men storys i alla starwars spel jag spelat som har detta har gjort att jag föredrar X vs TIE men det är väl bara jag.

Foggmock

Myrmidon
Alla Jedi Knight-liren är bra, särskilt de två senaste. KOTOR 1+2 är också skitbra fast alldeles för d20 för att jag egentligen ska tycka om dem :p

Bra att du påminde mig, jag har tankat ner Empire at War och får väl ta och testa det någon dag jag inte är sugen på CS längre...

Snow

Swashbuckler
För att X-wing vs TIE-fighter är fulländningen av TIE-fighter, det är inte X-wing alliance, samt att jag där uppnått graden av General tredje rangen, samt att det är det enda spel man kan använda TIE-advanced så som de är tänkta vad jag vet, med de ska man nämligen ramma folk till döds (Sköldar frammåt all energi till motorerna och dra överbliven ammoenergi till sköldarna, funkar mot alla fighters (för den är tung har starka sköldar och är snabbast).
det verkar för mig vara helt meningslösa poänger... men du kanske skämtade?

G

Guest

Guest
det verkar för mig vara helt meningslösa poänger... men du kanske skämtade?
Med alla utom första, XvsTIE är fulländat, det anser jag inte om särskilt många spel.

Rickard

Urverk speldesign
Jag gillade det gamla Jedi Knight och kan säga att det är en av en gånger jag blivit skitglad över att höra att det fanns en tvåa - Jedi Knight: Mysteries of the Sith (eller är det en 3:a? Jag blev osäker när jag googlade).

Spelen är fps-spel, där du får köpa(?) jedikrafter utifrån hur bra du klarat uppdragen (läs: hittat secrets). Jag klarade hela första spelet med force: pull (avväpnar den andre) och lasersvärdet (parerar alla laserskott). Fienden kunde nämligen inte attackera efter man avväpnat dem. :gremtongue: Det var tillfixat i uppföljaren MotS, där de attackerade med sina händer. Uppföljaren var dock skitsvårt mot slutet och jag var (för första och enda gången) tvungen att använda fuskkoder för att klara sista banan.

/Han gillade handlingen, stämningen och miljöerna i spelen (och såg nu att det fanns fler Jedi Knight-spel)

Saxifrage

Hero
Med alla utom första, XvsTIE är fulländat, det anser jag inte om särskilt många spel

Frågan är då, vad är det som man tagit bort i Xwing Alliance? Förutom möjligheten att flyga TIE, då.

G

Guest

Guest
Vad ska jag säga, känslan, det känns inte lika bra att åka runt i det spelet, det känns inte som man gör storverk när man hjälps åt att banga ner stardestroyers eller vad de heter, det känns inte ens lika snopet när du lägger dig bakom en fiende och denne använder en flare som gör att du snurrar runt som bara den.

Snow

Swashbuckler
ett starwars spel som inte har med en lång kampanj kan inte vara fulländat :)

G

Guest

Guest
Re: Vilka Star Wars-spel är justa?[ANT]

Ett starwars spel där jag inte är helt apatisk till "storyn" har jag ännu inte skådat, så du säger att starwars spel inte kan vara fulländade?
Okej då säger vi att XvsTIE inte är ett starwarsspel för det är bannemig fulländat.

Snow

Swashbuckler
man kan flyga tie (jag är åtminstone 99% säker på det)... men inte i kampanjen. Däremot får man flyga Millenium Falcon.

En grej är med i XWA som jag inte tror finns i några andra SWspel. Du flyger hela vägen från dockan i moderskeppet och in i action. Det kan vara segt ibland men å andra sidan kan du välja att åka hem och fylla på missilförråden om striden är precis utanför. Under tiden man fyller på så går tiden i striden utanför. Det blir en taktisk avvägning. Klarar sig transporten utan mig i 1 minut eller ska jag stanna och slåss utan missiler.

Uppdragen innebär ofta att man får coordinater i hyperspace som man ska flyga efter: "Ojdå, han smet men vi spårar honom hit... följ efter honom... ojdå här var en interdictor, vi kan inte fly förrän vi förstört den osv".

G

Guest

Guest
Finns andra sätt att fylla på ammo i XvsTIE, du kallar på ett ammoskepp dock bör du inte vara i strid när du gör det för när skeppen kopplas ihop kan varken du eller den försvara sig.

Snow

Swashbuckler
jaha... hur mycket dödar inte det stämningen? ammoskepp i starwars... *suck* :gremwink: