Sitter som alla andra (verkar det som) och pular på ett rollspelssystem till och från och konstaterade just att vilka tärningar som används är sjukt viktigt. Hade först tänkt att rulla en t10 emot skillen för att lyckas är simpelt, lätt att räkna ut sannolikhet för lyckas, och snabbt och lätt att efter man rullat tärningen, se om man lyckades (en siffra...). Å andra sidan så gillar jag inte alls formen på en t10, och att rulla en ensam tärning är inge vidare kul. Däremot så diggar jag formen på en t6 rejält, men att ha attribut+färdighet som tillsammans ligger mellan 1-6 ungefär (och slå under med en t6) blir inget kul alls, för man får nästan ingen variation i karaktärens skills. Och som tidigare konstaterat så är det inge kul å rulla en ensam tärning. Att rulla två tärningar kunde man tycka vore det perfekta då, man får "skaka" känslan innan man rullar tärningarna, med ljud och allt, snabbt att lägga ihop två siffror mellan 1 och 6... MEN! Det blir jobbigt att räkna ut sannolikheten, och arbetsamt att konstruera ett system där man tar hänsyn till en sådan sannolikhetskurva som man får av två t6.
Helt enkelt, jag vet inte riktigt hur jag ska göra, eller vilken kombination av tärningar som jag gillar bäst. Vilken gillar du? Och varför?
Helt enkelt, jag vet inte riktigt hur jag ska göra, eller vilken kombination av tärningar som jag gillar bäst. Vilken gillar du? Och varför?