Nekromanti Vilka tycker om Essensials?

anth

Vetefan
Mitt förhållande till DnD 4E har tidigare varit väldigt svalt; mest för att det är så stor skillnad mellan 3E och 4E att det känts som två olika spel, dels för att 4E mer känts som ett datorspel än som ett rollspel.

Men efter att Wizards släppt Essensials har jag ändrat uppfattning. Essensials är i grunden fortfarande 4E och fullständigt bakåtkompatibelt. Det är inte ens 4.5E, möjligtvis 4.1 eftersom det är 4E med errata.

Så varför tycker jag bättre om Essensials än 4E?
Jag tror att äntligen har Wizards lyckats beskriva vad 4E är för något på ett sätt som som trängt igenom min tjockhudade skalle.
Det kan även vara så att när 4E kom var det en för stor chock för min hjärna som har varit inställd på 3E tidigare - jag kanske behövde ett par år på mig innan jag kunde se tjusningen i det nya med 4E och inte se igenom mina gamla 3E-glasögon.

Är det några mer som ändrat uppfattning om DnD 4E efter att Essensials släppts?
Vad var det som i sånt fall fick er att ändra uppfattning?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Anthraxus said:
Det är inte ens 4.5E, möjligtvis 4.1 eftersom det är 4E med errata.
I beg to differ. (Och efter helgen kommer jag dessutom att ha tid att förklara varför jag tycker så.)

anth

Vetefan
Dante said:
Anthraxus said:
Det är inte ens 4.5E, möjligtvis 4.1 eftersom det är 4E med errata.
I beg to differ. (Och efter helgen kommer jag dessutom att ha tid att förklara varför jag tycker så.)
Jo, men vad jag ville sätta fingret på var att jag fortfarande kan använda mina gamla 4E-böcker tillsammans med mina Essensials-böcker - något som var betydligt svårare mellan 3.0 och 3.5
Essensials är fortfarande en uppdatering av 4E, men den är inte lika stor som 3.5-uppdateringen var av 3.0

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Anthraxus said:
Jo, men vad jag ville sätta fingret på var att jag fortfarande kan använda mina gamla 4E-böcker tillsammans med mina Essensials-böcker […]
Jo, rent gelémässigt är det inga stora förändringar.

Klasserna, däremot, skiljer sig rejält från sina 4E-motsvarigheter. En Essentials-fighter funkar, rent spelmekaniskt, helt annorlunda än de fighter-builds som finns i Player’s Handbook, Martial Power och Martial Power 2.

Men (för att svara på din inledande fråga) jag gillar Essentials-klasserna bättre.

CapnZapp

Myrmidon
Anthraxus said:
Så varför tycker jag bättre om Essensials än 4E?
Jag tror att äntligen har Wizards lyckats beskriva vad 4E är för något på ett sätt som som trängt igenom min tjockhudade skalle.
En gissning från en utan essentials:

Kan det vara hur fruktansvärd läsning 4E PHB'an var?

Och att de återinfört lite av läsglädjen och rollspelsmagin i motsvarande Essential-bok?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Min uppfattning om D&D4 innan Essentials var att det var ett riktigt schysst dungeonbashing/taktiskt regelsystem, men att det verkligen var 100% upplagt för såna som redan var bekanta med tidigare versioner. Jag upplevde tröskeln och kurvan som ganska jävlig.

Essentials lät mig spelleda på ett par timmars förberedelser. Så; jag har kanske inte ändrat uppfattning om systemet i sig, men jag har ändrat uppfattning om hur lätt väg det finns in i det.