Jag vet bara vad _jag_ som spelare vill ha, och det är definitivt mindre klyschor. Helst av allt vill jag förstås slippa spela fantasy, men om det är Glorantha (gamla RuneQuest/nya Hero Wars) så är det Ok, för där har man lyckats göra både alver och dvärgar till "aliens", d v s en slags raser som inte alls bygger på en renodling av olika mönskliga egenskaper - alver och dvärgar i Glorantha har helt egna värderingsstrukturer, kultur och verklighetsuppfattning, vilket gör att människor har mycket svårt att begripa sig på dem, och de blir följdaktligen ett mystiskt och svårbegripligt inslag i spelvärlden.
Jag ogillar raser som är "som människor fast starka och giriga" (=dvärgar), "som människor fast goda" (=alver) och"som människor fast onda" (=orcher).
Ett tips till den potentielle världs- och raskonstruktören kanske skulle vara att tänka på raserna i sin fantasyvärld som om de vore raser i en SF-värld istället, och försöka skapa så fräcka och genomtänkta aliens som möjligt...när man är klar med det stoppar man bara in dem i sin fantasyvärld. En liten synvända som kanske skulle kunna hjälpa till att skapa en fräckare fanatsyvärld.
Och vad gäller drakar så är kinesiska drakar mycket coolare än västerländska. Över huvud taget kan man få både mycket stämningsfyllda och mindre klyschfyllda uppslag genom att göra en så enkel sak som att hämta inspirationer från andra mytologier än de som är gängse i västvärlden. Tänk om magi i fantasyvärlden består av att man låter andar besätta sig själv och på detta sätt utnyttjar deras krafter (som i voodoo)?
mvh
Örnie