Nekromanti Vilken är den sämsta vampyrfilmen

Rickard

Urverk speldesign
Det är så tråkigt få bra vampyrfilmer och -serier så det är inget kul att fråga om sådant, så vad är den absolut sämsta vampyrfilmen du har sett? Fuska nu inte och ge flera alternativ...

Min är Shadow of the Vampire som jag faktiskt hyrde. Tänkte att den kunde vara intressant då jag inte lyckats få tag på Nosferatu. Filmen var otroligt seg. Jag fick ta tre långa pauser som kunde sträcka sig över några timmar för att ens orka se vidare. Jag kan räkna de filmer som jag har gett upp att se genom åren på mina fingrar på ena handen, så jag ville inte ge upp. Att jag betalat för "upplevelsen" var också en bidragande orsak.

Oj, vilken rutten film.

/Han som somnade tre gånger till Metropolis när han försökte se den, men tyckte ändå den filmen var bra

Mogger

Hipsteranka
Vampire in Brooklyn är mer än lovligt usel, men jag skulle inte bli förvånad om Vampires Suck är betydligt sämre. Twilight orkade jag se på i ca 40 minuter innan jag stängde av.

anth

Vetefan
Shadow of the Vampire är faktiskt bra - om man jämför med vad det finns för annan skit där ute.

Vampire in Brooklyn är redan nämnd (Eddie Murphy spelar vampyr - behöver jag säga något mer?)

Queen of the Dammed är inte heller så lysande - det är uppföljaren till Interview with a vampire.

Sedan har vi Dracula 2000 och Dracula 3000 som är så dåliga att jag inte ens kan skilja dem åt - kort sagt undvik vampyrfilmer med siffror i titeln. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Dåliga vampyrfilmer? Tja, jag tycker nog att Dawn of the Dead 2 var mer än lovligt asdålig.

Däremot gillade jag både Twilight (trots att den är mycket sämre än boken...) och Shadow of the Vampire (som jag faktiskt tyckte var riktigt, riktigt bra, typ 4.5/5 i betyg)... =)

Vampire in Brooklyn hade jag helt glömt; såg en trailer på den för länge, länge sedan (på den tiden man tittade på filmtrailers i DÅLIGT quicktimeformat på cd-skivor som följde med datortidningar). Av någon anledning har följande citat från trailerna bränt in sig i min skalle, och jag har tänkt att jag skulle se den nån gång:

Interesting. I've been stabbed, and I've been hanged, and I've been burned. Even broken on the rack once, but I've never been shot before. It kind of itches a little.
Och så självklart "evil is good!".

Hmmm... Tydligen hade den där trailern rätt stort inflytande på mig och min syn på vampyrer =)

//Krank, som av någon anledning också kom att tänka på superhjältefilmen The Meteor Man...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Fast nu när jag tänker efter gillar jag ju faktiskt dålig film också. Som Jesus Christ: Vampire Hunter. It is made of awesome and win.

yokowermland

Warrior
My son the vampire med Bella lugosi. Den har nästan inget att göramed vampyrer utan handlar mer om robotar. Konstig film.

Ymir

Liten kantbaron
Wikipedia klassar Bloodrayne som en vampyrfilm, så där har vi ju en solklar kandidat.

Sen har vi Embrace of the Vampire, nån slags mjukporrulle med...uhm...nån skådis jag glömt namnet på som var poppis nån gång -95.

Bloodrayne 2 är väl presumably helt obeskrivligt dålig också, fast jag har inte sett den, jag försöker undvika dålig film.

Wikipedia räknar vidare I am Legend som vampyrfilm, den kvalar också in, givet hur den typ tar och våldtar förlagan analt med en glödgad lyktstolpe...

Rise: Blood Hunter är ganska crap, men den har åtminstone Lucy Liu...

(upptäckte att jag visst hade fuskat där)

Nya Twilight-filmen bara måste ju vara sämst, emellertid. De tidigare filmerna har inte bara varit moraliskt och plottmässigt frånstötande utan också kännts som tråkiga transportsträckor, Breaking Dawn part 1 är, som titeln antyder, första delen av två, så den lär inte ens ha en vettig klimax, och det enda med den som potentiellt kunde vara värt att se, dvs den bisarra förlossningssplatterscenen, har de ju gjort sitt bästa för att reducera till PG-My little pony eller nåt... Lägg sedan till att vampyrerna i Twilight har fråntagits alla attribut och egenskaper som gör vampyrer konceptuellt intressanta som varelser, utom möjligen odödligheten, och lite blodtörst i en enda bifigurs fall.

Jag tycker inte det här diskussionsämnet är särskilt fruktbart dock, för dåliga vampyrfilmer går det liksom tretton på dussinet av iochmed vampyrvågen i Hollywood sen 90-talet. Jag tror det finns betydligt fler bra och/eller intressanta vampyrfilmer än du hävdar att det gör, och att det därför definitivt hade kunnat vara meningsfullt att diskutera sådana istället.

slanfan

Hero
någon av Blade-filmerna.

har dock höga förväntningar på "vampiregirl vs. frankensteingirl"...

MrG

Swashbuckler
Även om Twilight-filmerna har fått oss att säga "låt oss nu komma ihåg hur usla de är så vi inte ser en till" så har inget slagit den svenska "Vampyrer" i uselhet. Den var så fantastiskt dålig att jag flera gånger var nära att resa mig ur biosalongen och gå min väg.

-Gunnar (som blev medlurad av vän med gratisbiljetter, hade jag betalat skulle jag övervägt att be om pengarna tillbaka, nu övervägde jag om man kunde be om sin tid tillbaka)

Smrtihara

Warrior
Jag måste skilja på dålig och dålig, där dålig kan vara bra.

Jag gillar B-filmer och jag gillar filmer som gjorts med entusiasm och/eller med självinsikt. Därmed gillar jag mycket uselt filmhantverk. Inte för att det är uselt utan för att jag upplever en viss charm.

En film som är dålig är kass på riktigt. Den är gjord för att vara "bra" och tjäna busslaster med pengar och den är också gjord helt utan självinsikt.

Dit kvalar Twilight in. Den är så jävla hemsk att jag får magknip. Jag hade ingen aning om vad jag satte mig ner för att se, den där ödesdigra söndagskvällen.

Spaltmeter har skrivits om varför den är dålig och jag håller med om det mesta. Mitt största problem med skräpet är inte de praktfulla vampyrerna (jag har noll och inget emot att bryta mot genrekonventioner och definierande stereotyper). Jag tycker snarare att den helt värdelösa kvinnliga huvudrollen är värst.