Jag håller på att spelleda Jade Regent och om jag inte misstar mig så är den i tryck än.
SMÅ SPOILERS NEDANFÖR!
----------------------------------------------------
APen är inspirerat av Asien och Asiens myter och legender, främst Japanska sådana om jag förstått det rätt.
Vi är på tredje boken och har alltså snart spelat halva kampanjen.
Första boken har definitivt varit bäst än så länge. Man börjar i Sandpoint i Varisia där man ska jaga goblins i träsket, välskrivet och roliga encounters.
Andra var ganska medioker. Du är i viking-land (Linnorm Kingdoms?) och ska försöka få tag i en guide som kan ta er vidare, men usch någon har kidnappat honom! Enstaka rolig encounter, det mesta annat var mjeh...
Tredje är ett sorts karavan-äventyr (jag kommer till detta) över Crown of the world som funkar sådär.
Det är mycket slumpmässiga strider och resandet är inte intressant gjort alls.
Men vissa encounters och platser är väldigt bra så man har några saker att se fram emot antar jag.
Fjärde har jag bara läst och det är först nu man faktiskt kommer till Tian Xa, alltså den "asiatiska" kontinenten och mitt första intryck är att det är skitfarligt! Känns som mina spelare kommer bli stendöda väldigt snabbt om de inte blir väldigt mycket bättre snart.
Nu till karavanen... Nästan hela kampanjen är upplagd med att man reser med en karavan.
Det finns karavan-regler som tar upp strid, mat, plats för käk och grejer plus en sorts skill checks även kallade security checks.
Och de är väldigt sönder, speciellt de för strid. Vilket en av skaparna till och med erkänt. Typ vi hade inte så mycket tid när vi skrev detta så det blev lite mish mash av det.
Förutom detta finns det fyra huvudpersoner med i karavanen (förutom PCs då). Dessa har en hyfsat stor roll och det finns massa regler för att ha relationer med dessa också som känns väldigt onödiga.
Man får lite känslan att Paizo vill sätta regler på allt, från karavanen (kunde varit bra) till relationerna (inte bra). Vi gjorde som så många andra och slängde ut detta och körde på känsla istället. Det tråkiga är att vissa delar av kampanjen är gjorda för karavanen men det går ganska lätt att lösa på andra sätt.
Hade jag spelat om det så hade jag låtit spelarna ta rollen av de fyra huvudpersonerna från karavanen, de är ganska intressanta och är mer utvecklade än någon rollfigur mina spelare spelat... Någonsin...
Sååå... Nej den här APn är nog inte den bästa...
Har nyss blivit spelare i Rise of the runelords men knappt kommit någonvart så den kan ja inte säga mycket om.