Nekromanti Vilken adventure path är bäst?

Krille

Super Moderator
Ja, rubriken är frågan med tråden: vilken Pathfinder-adventure path i tryck/butik* är bäst? Eller för den delen, vilken D&D-kampanj i tryck/butik är bäst?

* Ja, asså, jag vill inte ha förslag på hemmakampanjer, eller urgamla ärkebästa kampanjer som man behöver sälja sin själ på ebay för att få tag på. AdLibris är ungefär så långt man ska behöva gå för att få tag på den.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Krille said:
Ja, rubriken är frågan med tråden: vilken Pathfinder-adventure path i tryck/butik* är bäst? Eller för den delen, vilken D&D-kampanj i tryck/butik är bäst?

* Ja, asså, jag vill inte ha förslag på hemmakampanjer, eller urgamla ärkebästa kampanjer som man behöver sälja sin själ på ebay för att få tag på. AdLibris är ungefär så långt man ska behöva gå för att få tag på den.
Nu såg jag ju att du skrev i tryck, men undrar om pdf är ett format du kan tänka dig? Kingmaker går nämligen inte att få i tryck längre (inte alla äventyr iaf). Jag vet inte om den är bäst, eftersom jag inte läst alla adventure paths som har släppts, men den är i varje fall bra.

Storuggla

Champion
Med dina kriterier är det antagligen Rise of the Runelords, som finns i ny utgåva. Dock ska den tydligen vara en rätt så vaniljig kampanj som inte precis kan anklagas för att vara nyskapande eller speciellt hurra-värdig. Men den finns i tryck.

Storuggla, vem luktar på spisen

Necross

Swashbuckler
Krille said:
Ja, rubriken är frågan med tråden: vilken Pathfinder-adventure path i tryck/butik* är bäst?
Detta vill jag också gärna veta mer om. Snart dags att göra nåt nytt, efter Curse of the Crimson Throne, som förresten är helt okej, t o m riktigt bra, de första 3 delarna, sedan inte så bra del 4-5. Del 6 har jag inte satt mig in i riktigt, verkar ok.

Anarchclown, du hade väl läst typ alla, du kan säkert säga nåt?

Och alla pathar kan väl köpas via Paizo direkt eller?

Krille

Super Moderator
Vitulv said:
Nu såg jag ju att du skrev i tryck, men undrar om pdf är ett format du kan tänka dig? Kingmaker går nämligen inte att få i tryck längre (inte alla äventyr iaf). Jag vet inte om den är bäst, eftersom jag inte läst alla adventure paths som har släppts, men den är i varje fall bra.
Jag kan tänka mig det, men sannolikheten att jag får ur tummen och gör något av det blir automagiskt lägre om det är PDF, helt enkelt för att PDF har en högre tröskel än en bok. Antingen är det meckigare att hantera den i digital form, eller så tillkommer ett extra steg (och kostnad) i form av utskrift och eventuellt ringbindning om den ska ut på papper.

Krille

Super Moderator
Storuggla said:
Med dina kriterier är det antagligen Rise of the Runelords, som finns i ny utgåva. Dock ska den tydligen vara en rätt så vaniljig kampanj som inte precis kan anklagas för att vara nyskapande eller speciellt hurra-värdig.
Vaniljig är inte en nackdel. Tvärtom, med allt övrigt nyskapande tjofräs som mer eller mindre blivit normalt, så är vaniljig så annorlunda att det nästan är nyskapande igen.

Vitulv

Krille said:
Vitulv said:
Jag kan tänka mig det, men sannolikheten att jag får ur tummen och gör något av det blir automagiskt lägre om det är PDF, helt enkelt för att PDF har en högre tröskel än en bok. Antingen är det meckigare att hantera den i digital form, eller så tillkommer ett extra steg (och kostnad) i form av utskrift och eventuellt ringbindning om den ska ut på papper.
Det har jag full förståelse för, jag känner likadant.

Vitulv

Krille said:

Carrion Crown verkar ju helt överjävligt cool. Gotisk skräck blandat med Pathfinderfantasy liksom. Jag har inte läst den själv, men någon annan här kanske har gjort det och kan ge en kort recension?

Dum Panda

Warrior
Jag håller på att spelleda Jade Regent och om jag inte misstar mig så är den i tryck än.

SMÅ SPOILERS NEDANFÖR!
----------------------------------------------------
APen är inspirerat av Asien och Asiens myter och legender, främst Japanska sådana om jag förstått det rätt.
Vi är på tredje boken och har alltså snart spelat halva kampanjen.

Första boken har definitivt varit bäst än så länge. Man börjar i Sandpoint i Varisia där man ska jaga goblins i träsket, välskrivet och roliga encounters.

Andra var ganska medioker. Du är i viking-land (Linnorm Kingdoms?) och ska försöka få tag i en guide som kan ta er vidare, men usch någon har kidnappat honom! Enstaka rolig encounter, det mesta annat var mjeh...
Tredje är ett sorts karavan-äventyr (jag kommer till detta) över Crown of the world som funkar sådär.
Det är mycket slumpmässiga strider och resandet är inte intressant gjort alls.
Men vissa encounters och platser är väldigt bra så man har några saker att se fram emot antar jag.

Fjärde har jag bara läst och det är först nu man faktiskt kommer till Tian Xa, alltså den "asiatiska" kontinenten och mitt första intryck är att det är skitfarligt! Känns som mina spelare kommer bli stendöda väldigt snabbt om de inte blir väldigt mycket bättre snart.

Nu till karavanen... Nästan hela kampanjen är upplagd med att man reser med en karavan.
Det finns karavan-regler som tar upp strid, mat, plats för käk och grejer plus en sorts skill checks även kallade security checks.
Och de är väldigt sönder, speciellt de för strid. Vilket en av skaparna till och med erkänt. Typ vi hade inte så mycket tid när vi skrev detta så det blev lite mish mash av det.

Förutom detta finns det fyra huvudpersoner med i karavanen (förutom PCs då). Dessa har en hyfsat stor roll och det finns massa regler för att ha relationer med dessa också som känns väldigt onödiga.

Man får lite känslan att Paizo vill sätta regler på allt, från karavanen (kunde varit bra) till relationerna (inte bra). Vi gjorde som så många andra och slängde ut detta och körde på känsla istället. Det tråkiga är att vissa delar av kampanjen är gjorda för karavanen men det går ganska lätt att lösa på andra sätt.

Hade jag spelat om det så hade jag låtit spelarna ta rollen av de fyra huvudpersonerna från karavanen, de är ganska intressanta och är mer utvecklade än någon rollfigur mina spelare spelat... Någonsin...

Sååå... Nej den här APn är nog inte den bästa...
Har nyss blivit spelare i Rise of the runelords men knappt kommit någonvart så den kan ja inte säga mycket om.

Anarchclown

Swashbuckler
Inte då. Jag har bara spelat eller spellett de fyra första upp till minst tredje äventyret. Stämningen i Rise of the Runelords är fantastisk. Legacy of fire är ascool. Carrion Crown och Second Darkness lider båda av att de byter känsla alldeles för mycket mellan äventyren. Skulle nog vilja kalla Legacy of Fire min favorit av dem men det den jag kommit kortast i hittills.