Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
Jag vet att det diskuteras sd i en tråd lite längre ned, men det börjar bli OT så jag startar en ny.
Saxat från SvD:s nätupplaga:
1. Vilken påverkan skulle sd få om de kom in i riksdagen? Har ett parti med 4% av rösterna någon möjlighet att påverka, när samtliga övriga riksdagspartier tar avstånd från deras politik?
2. Vad innebär egentligen statligt partistöd för ett litet parti som sd? Med tre procent av rösterna utan stöd, är risken då att vi har ett högerpopulistiskt parti i riksdagen 2010?
Fråga nummer två kan tyckas självklar, men det jag är ute efter är huruvida ett partistöd skulle göra varken från eller till. Sd känns inte som ett parti folk röstar på på grund av en massiv valkampanj, utan ssnarare av missnöje gentemot de etablerade partierna. Eller?
Nyheten i sin helhet.
- Vitulv
Saxat från SvD:s nätupplaga:
ochDå kvarstod många distrikt i Skåne att räkna, områden där Sverigedemokraterna traditionellt är starka. En mycket liten, teoretisk chans finns att SD kan nå upp till riksdagsspärren på fyra procent.
Vad tror ni att detta kan få för effekt på svensk politik? Frågan är tudelad egentligen;Statsvetare TT talat med säger att riksdagsvalet är en rejäl framgång för partiet, inte minst för att de når upp över de 2,5 procent av rösterna som krävs för att få statligt partistöd.
1. Vilken påverkan skulle sd få om de kom in i riksdagen? Har ett parti med 4% av rösterna någon möjlighet att påverka, när samtliga övriga riksdagspartier tar avstånd från deras politik?
2. Vad innebär egentligen statligt partistöd för ett litet parti som sd? Med tre procent av rösterna utan stöd, är risken då att vi har ett högerpopulistiskt parti i riksdagen 2010?
Fråga nummer två kan tyckas självklar, men det jag är ute efter är huruvida ett partistöd skulle göra varken från eller till. Sd känns inte som ett parti folk röstar på på grund av en massiv valkampanj, utan ssnarare av missnöje gentemot de etablerade partierna. Eller?
Nyheten i sin helhet.
- Vitulv