Nekromanti Vilken färg är fantasy

Quadrante

Grisbonde
Alltså, vad anser ni är den ultimata färgen på fantasy.

knäpp fråga kan tyckas, men tänk efter.. är det rosa och vitt, är det grönt och guld.. är det svart och rött är det alla regbågens färger.. är det bara svart (eller har WoD beslagtagit den färgen)..

Specifiera gärna, med färg och evetuell undergrupp.. tex grå och gult för urban fantasy, mintgrön och mörkrosa för manga fantasy osv...

.

M@STER

Veteran
Jag tycker att fantasy är Grönt och Svart. Grönt för all natur som RP:na ofta forcerar, och svart för alla monster och faror som finns i de allra flesta fantasyvärldar. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
"Alltså, vad anser ni är den ultimata färgen på fantasy."

Det är högst modeinriktat. Just nu, och tack vare DoD6, så är det grönt och brunt. Vi får se om Eon 3 skiftar detta till blått och blågrönt i höst.

Eksem

Champion
Fantasy med sagotraditioner är givetvis guld och grönt.
Klassisk D&D-fantasy är beige med inslag av rött.
Urban fantasy är klassiskt vit med lättare inslag av skimrande blå, silver och med kontrasterande svart.
Dark fantasy är mörkgrön och svart.

Quadrante

Grisbonde
Det är högst modeinriktat.
Det tror jag också att det är, jag tänkte iofs på ett mer personligt plan, även om jag inte nu skrev ut det. För mig är nog orange, gult och rött rätt fantasy.. eller guld och grönt om det ska vara mer sagofantasy..

Quadrante

Grisbonde
ibland undrar man varför onskan alltid måste representeras av svart, iofs är jag ju inte förvånad, jag gör ju själv samma koppling utan att rynka på näsan dagligen när man ser film...

Troberg

Sinister eater
Re: det tror jag inte..

Vad då, vad är illgrått ?
Illgrå är för grått vad illgrön är för grön eller illröd är för röd. Ett slags über-grå, besläktad med tex neon-grå.

Vad gör det till ett givet val ?
Att fantasyn är så överexploaterad att den börjar likna en genomsnittslig sleeper-förorts betongklossar.

När såg ni senast fantasy som inte föll i en av följande kategorier:

1. Sett det förut. UIpprepade gånger...
2. Författaren har ansträngt sig så extremt för att vara annorlunda att det är löjligt och det dessutom antagligen finns en brun fläck i hans byxor.

Illgrå. Defnitivt illgrå.

Sodivra

Champion
Skymningsorange.

"Vilken fånig fråga" tänkte jag först, men sedan kom jag på hur fel jag hade. Det är faktiskt en fråga som är rätt kär för mig.

Jag älskar mystik, avslappnad mys-mystik, det antydda, det som enbart snuddande berörs och anas, vemoden i minnet av det förgångna och utebbandet av nuet, den stillsamma storslagenheten, aningar av en gåtfull historien.

Allt det här förknippar jag sedan länge med en miljö; kvällsljuset. Och i hög grad faktiskt just färgen av gult och orange.

Fantasy med gamla ruiner, gamla minnen, ett personligt gåtfullt förflutet, känsla av att befinna sig i skymningen efter dessa kvarlämnor, eller det stillsamma storslagna, fantasy med detta är den enda fantasy som verkligen attraherar mig. Resten är bara duger mest som kulisser för historien, men har ingen inneboende dragningskraft på mig.

Terone är faktiskt ungefär det.. Fast med mer maskiner. Det är också soft. :gremsmile:

Det hela låter väl rätt ekorrtekoppsfantasy, men det är väl min stil ändå. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Lite mer motivering

Inte för att det verkar behövas, men ändå:

ok jag ger mig
den köper jag
Jag finner det helt enkelt ironiskt att den genre som borde vara mest fri och obunden av konventioner (Heck, till och med namnet visar ju på det!) i själva verket är den mest inrutade och innehåller mest konventioner som man förväntas följa.

Den enda nyskapande fantasy jag kommer på på rak arm är Storm Constantine och Neil Gaiman. I övrigt är det mest standardfantasy, möjligen med en twist.

Kanske det är dags för en ISO-standard för fantasy?

Eksem

Champion
Palace Station

Jag ser definitivt en poäng med att färgidentifiera sin idé. Eller, jag räknar inte med att alla kan göra det, och tycker inte att alla bör göra det; men jag ser en poäng med det.

Färger ger känslor, och att förmedla en känsla är bland det viktigaste om man ska skapa ett verktyg för att berätta berättelser. Kan man identifiera sin färg kan man också lättare identifiera och konkretisera känslan man vill få fram. Okej, att Palace Station är en lila låt (enligt låtskrivaren) kanske inte säger alla så mycket, men jag förstår i alla fall vad som menas. Och alla hjälpmedel är värda att utforska.

Så det är klart det är intressant att diskutera vilken färg man vill ha sin fantasy i.