Nekromanti Vilken framslagmetod använder ni?

PalMer

Warrior
Hej,

Har idag skapat några nya rollpersoner med mina spelare. Använder vår egen variant (som jag förmodar alla gör), med 2T6+6 som slås fram nio gånger och sedan palceras där man vill. En tämligen snäll variant antar jag, som därtill ger tämligen bra RP.
Tänkte att jag för skojs skull skulle pröva "standardmetoden", som det väl är tänkt att "de flesta" skall använda. Kunde då konstatera att det ger tämligen (för att använda ett väl innött ord) dåliga RP. Efter ca tio framslagningar har jag tio rollpersoner med åtminstone två härliga dippar kring 4-6 på varje!
Även om man använder "anpassad metod" så har jag kvar de där goda talen på 4 eller 6 som måste placeras ut...var?!

Det jag vill komma till är att det borde finnas ett bättre system för hur man slår fram attribut. Har någon en bra variant eller vilken använder ni? Är det någon som alltid använder "standard metoden"?!

PalMer

Connor Lane

Veteran
Jag brunkar köra med att man får ett slag för varje attribut + 2 extra slag. Sen tar man bort de 2 lägsta slagen.
Funkar helt okej, man slipper dom där riktigt maxade värden man kan få på flera attribut mha 2t6+6 metoden...

Fodde

Veteran
Brukar köra så här ungefär:

Slå 3T6 7gr och placera valfritt på STY, TÅL, RÖR, PER, PSY, VIL och BIL

Slå sen 3T6 2gr till, Sätt ut valfritt på HÖR och SYN

Alltför löjligt låga resultat såsom 3-5 slås om. allt annat räknas, kul att vara kass ibland./images/icons/wink.gif

/images/icons/woof.gif

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Framslagsmetoder och grejer

Framslagsmetoder finns det gott, nästan lika många som det finns spelledare.
Jag ska presentera mina 2 favvo metoder för att få lite bättre RPs än vanligt.

1)
Slå 3T6 som vanligt, men slå om alla ettor. Sedan slår man 9 värden och placerar ut dom som man vill.

2)
Slå 9 värden med 3T6 som vanligt, plita ned dom på ett papper. Ge papperet till SL. Papperet kommer sen tillbaka ca 1 min senare, och på nåt magiskt sätt så har massa värden kastas om och förändrats till det bättre ! /images/icons/wink.gif
Använde dom nya och förbättrade värdena, och placera ut dom vart du vill.
(det här är min favoritmetod, men det kan bero på att jag nästan jämt är spelledare/images/icons/grin.gif)

DAKRilla

Hero
Vi i våran spelgrupp använder oss av 7 slag på 2T6+4 som placeras ut hur man vill bland STY, TÅL... osv. Sedan slår vi två stycken 2T6+4 som placeras på SYN och HÖR. Detta ger varken skyhöga eller urusla attribut. I våran spelgrupp startar vi inte som hjältar, utan vi blir det senare med lite hårt arbete och en gnutta tur.

UnConnected

Veteran
Vi brukar slå 4T6 9 gånger. Den lägsta tärningen i varje kast tar man bort och placerar sen ut värdena valfritt.

Detta brukar normalt ge ett snitt som ligger kanske lite över det normala (mellan 12-13) men man slipper oftast riktigt låga värden (om man inte besitter en riktig otur då vill säga).

Denna metod är från början skapad av den fantastiske Qui.

Deishun

Veteran
Jag är litet less på rollpersoner som är överdrivet bra från början, det är betydligt intressantare om de får kämpa sig upp istället. Det är också litet irriterande då alla metoder i vilka man får sätta ut värdena självt skapar rollpersoner som är så.. enkelspåriga. Jag menar, en spelare som vill ha en krigare tex. har ju valt exakt hurdana värden han vill ha, tex. högst på RÖR, sen STY och TÅL osv...

En metod som jag har valt att använda istället är att spelarna slår 2T6 nio gånger och sätter ut dessa på de olika grundegenskaperna precis som de vill men sedan slås 1T6 till för varje grundegenskap. Det är alltså inte säkert att rollpersonen blir precis som spelaren tänkt sig men någorlunda, detta blir roligare i längden tycker jag. Om en spelare slår en grundegenskap som den verkligen inte vill ha kan en snäll SL tillåta spelaren att slå om eller modifiera litet, men gör inte detta mycket, personerna blir ofta mer levande om de inte är så perfekta.

Denna metod skapar inte superrollpersoner som redan från 'skapelsen' överglänser resten av världen.

En annan kul detalj med detta system är att det är lätt att skapa syskon. Jag spelade nyligen en kampanj i vilken några personer var syskon. För att påvisa ett litet släktskap så slog jag den sista T6:an på varje grundegenskap gemensamt för de besläktade personerna. =)

soda_UBBT

Warrior
Alla har 13 poäng per grundegenskap för att fritt fördelas, eventuella rasmodifikationer leder inte till högre total summa dock kan man dela ut fler poäng till den grundegenskap som modifikationen berör.

Glittergrus

Veteran
Personligen använder jag nog en variant av standardmodellen, d v s jag slår 3t6 9 ggr men gör det 3 ggr vilket gör att jag får 3 olika uppsättningar av värden.
Väljer sedan den uppsättning som jag vill ha och placerar ut de värderna där jag vill ha dem.

Celofan

Veteran
Inte använd, men en ide'

En ide som jag klurade på tidigare var att slå 3T6 men ha "Ob" på 1:or. Alltså om man rullar en 1:a slår man om slaget men behåller 1:an. på så vis får man lägst 6 och högst.. well.. the sky is the limit, men tester "indikerar" att över 25 inte är speciellt troligt*heh* över 18 är inte heller vanligt. Jag kommer inte ihåg vad "medlet" blev, men nånstans i 12.5 trakten.

Mr SL

Warrior
jag kör min egna. först slår man tre kolumner med tre T6er 9 gr. sedan väljer man den rad som man tyckte va bäst sedan plaserar man ut dem på valfrit atribut!!/images/icons/devil.gif

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Vanligtvis kör vi på place 3T6 nio gånger.

Men Svante kläckte nyss en svinbra idé! (följande:)

Man får välja om man vill slå vissa attribut höga (2T6+6) eller låga (2T6+1). Man måste ha lika många låga som höga attribut. Alltså kan man på detta sätt slå fram max fyra höga och fyra låga, minst ett måste alltid slås normalt (3T6).
När man har slagit detta antingen placerar man ut dem, eller så slår man de i ordning från början.

parasite

Veteran
eeeeh, våran variant kanske är lite grym...

Vi kör först 2t6+4, sen nästa 2t6+3. Efter 2t6+3 blir det 2t6+4 o.s.v. Sen håller man på så tills man har slagit fram 9 st. Då placerar man dom vars man vill.

Då slipper man dom skyhöga och apdåliga

Sodivra

Champion
Låga värden?

Hur dålig är man om man har "7" eller kanske "4" i en grundegenskap i Eon eller DoD? Alla jag vet ser det som värsta patetiska livsformen då, så att säga, men vad motsvarar egentligen sådana värden i verkliga livet? Är det inte rätt normalt att ha t. ex "9" som värde? Och hur mäktigt är 18? Har Conan 16, 18 eller 24 i Styrka?

Nej, i vår grupp kör man INTE 2t6+6 på varje attribut. Däremot får man välja själv var man ska lägga dem. Att köra med ditt system verkar göra att alla blir asstarka och assmarta och assmidiga vilket inte är kul. Man vill ha en variasion mellan gubbarna.

Tänk om en spelare vill göra en magiker: "hmm, låt se; 14 i sty, 16 i tål, 18 i rör, 11 i per, 18 i psy, 15 i vil, 17 i bil, 12 i syn och 13 i hör." Det är skit. Om man vill göra en boklärd så bör han inte ha 15 i styrka! Man ska variera sig.

Har en egen variant

Använder mig av det framslagningsystem som passar till den kampanj jag tänkt att spelleda.

Oftast så kör jag en egen variant där man slår 3t6 men får slå om en av tärningarna om man vill (gynnar sig rent statistiskt sett om man slått mellan 1-3) det slutgiltliga resultatet räknas så det blir en liten chansning. På så sätt hamnar spelarnas värden sannolikt över medel o chansen finns till en del härliga toppar samt även till en del intressanta bottnar (vilket det ju inte riktigt finns i 2t6+6/2t6+9 varianten). En intressant karaktär tycker jag skall ha både styrka o sina svagheter vilket jag tycket det finns utrymme i den här metoden. Vidare så blir det ju ett litet extra spännande tärningsrullar moment vilket aldrig är helt fel - speciellt inte om man är lite tärningsrullar nörd som jag själv...

Vid en mer hjältelik kampanj används 2t6+6 eller tom. i värsta fall 2t6+9 (fast då skall det vara en riktig episk hjältekampanj)

Om jag vill har spelarkaraktärer som skall vara lite vardagliga så blir det standard 3t6.

Variation är med andra ord nyckelordet!