Nekromanti Vilken hand?

Reax

Veteran
Under en strid lyckades min högerhänta karaktär bryta sin högra armbåge, vilket resulterade i att vi (spelare och spelledare) började disskutera hur det fungerade om han tränade med vänster hand istället, vi kom mer eller mindre fram till att efter ganska lång träning kunde han använda vänsterhanden utan svårighetsökning, men vi kunde inte enas om vad som gällde efter att höger armen läkt, ett par av oss ansåg att han borde (efter lång träning) räknas som dubbelhänt, nån som anser sig ha ett bra svar p+å problemt?

zuntona

Swordsman
Om du enbart har brutit en armbåge är det väl inte stor chans att du hinner lära dig att hantera vänsterarmen lika bra.
Jag skulle tro att högerarmen hinner läka innan det.

Alharra

Warrior
Alla borde ju kunna bli dubbelhänta efter idog träning.

Ditt exempel låter ju lite som den där prästen i Hobbs böcker. Men, tja vi låter det sidospåret vara.

Alltså han bryter armbågen och kan inte använda den hand som han byggt upp hela sin perception kring. Han använder alltid handen. Nu kan han inte det längre? Vad ska han göra? Jo, han börjar använda den andra handen. Men till en början är inte det så lätt, och han fumlar hela tiden - ja testa att torka dig i arslet med vänster hand, det är inte så lätt som det låter.

Nå killen får ju träna upp båda händerna nu. Höger för att komma tillbaks ifrån skadan och vänster för att ha något substitut under tiden. Men om man tänker, killen lär efter ett tag bestämma sig för att fortsätta bara med höger hand. Det känns helt enkelt mer naturligt så. Han har vant sig vid det under (väldigt) lång tid, massvis med år nu, och hinner inte få så extremt bra kontroll med vänsterhanden under de månader han tränar med den innan högern is back in business.

Alltså, han får nog räkna med att träna längre tid än bara läkeperioden för att bli dubbelhänt, men ja, det är möjligt att bli det.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Brutna händer => två skrivstilar

Väldigt vanligt bland folk som bryter sina huvud-armar och -händer är att de måste lära sig att skriva med sin sekundära hand istället. Detta lär de sig mer eller mindre kvickt och sedan när deras skada läkt så kan de naturligtvis använda båda händerna lika bra. Jag ser inte varför det skulle vara någon skillnad i svärdsfäktning.

Dessutom, som kuriosa så kan man tillägga att de som lär sig skriva med sin andra hand oftast får varsin skrivstil på vardera hand :gremsmile:

/Naug

Silvervarg

Warrior
Om han tränar med vänster mycket varje dag så tycker jag det är ok. Men sen när högern kan brukas igen så måste han fortsätta träna med vänster för att inte glömma bort hur man ex fäktas med vänstern.

/Carl som inte går med på att man kan bryta armbågen.

Jag har faktiskt testat något sådant här.
Experimentet utfördes under ett antal Idrotts-lektioner i skolan då vi spelade badminton.
Jag spelade alla dessa timmar med ett racket i vänster han, för att se om jag kunde träna upp koordinationen i den.

Resultatet var att jag spelar bra badminton med vänster hand, men jag skriver fortfarande inte bra med den.

Alharra

Warrior
Det är skillnad mellan grov och finmotorik. Alltså du lär få träna ordentligt mycket mer för att börja skriva med vänstern än att spela badminton. IMHO.

Jo. Det framgår inte värst tydligt av mitt inlägg, men det är väll nästan poängen.
Personligen skulle jag tvinga en spelare att träna på allt han vill kunna göra med "fel" hand, inte bara träna fäktning ett tag så är det lugnt.
Dock, efter rejäl träning i olika saker, skriva, rita, fäktas, kasta så skulle jag döma honom som färdigt tränad. Det skulle nog ta ett tag dock.

Faralor

Veteran
Jag skulle nog anse att när han har tränat så pass länge att han inte har svårighetsökning med vänstern och sedan högern har läkt att han anses som dubbelthänt vad gäller vapentekniker menar han glömmer inte helt sonika bort hur man använder vänstern bara för att höger arm har läkt helt o hållet. Det att man skulle behöva öva jämt o ständdigt med vänstern efter att läkningen är klar för att inte "glömma" bort hur man använder vänster armen anser jag bara vara befängt menar anledningen att man måste träna upp höger handen igen efter en långtidsskada är väll så vitt jag vet att man måste få tillbaka muskulaturen som har försvunnit under tiden man var skadad.

Gastono

Hero
Jag skulle nog nöja mig med att sänka svårigheten till +2 eller något sådant men det är bara jag...

G

Guest

Guest
Re: Brutna händer => två skrivstilar

Dessutom, som kuriosa så kan man tillägga att de som lär sig skriva med sin andra hand oftast får varsin skrivstil på vardera hand :gremsmile:

Innebär det att en stridskonst-snubbe kan lära sig två stridskonster, en med varje hand? :gremgrin: (Jag hör redan spelarna jubla medan de bryter armarna av varandra).

Pendragon

Swashbuckler
Re: Brutna händer => två skrivstilar

Tja, de kan lära sig hur många stridskonster de vill, med bägge händerna. Faktiskt.

/Joel