Nekromanti Vilken historisk galning är DU?!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Me too

Hmmm... undrar om det går att bli nått annat. Frågorna var ju ganska specifika.

troberg, du kan väl testa?

M.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Svanar är besläktade med gäss...

...så naturligtvis blev jag också Ludwig II. :gremlaugh:

chrull

Stockholm Kartell
eftersom jag inte riktigt förstod alla frågor så struntade jag i att göra testet seriöst. jag petade lite på dem och kollade vad man kan bli:

Ludwig II
Kejsare Norton (HAIL!)
Caligula
Nicola Tesla
Charles VI
William John Cavendish-Bentinck-Scott

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Karl VI här med (nt)

NT = Naftalindoftande Tibetaner

rax

Swordsman
Hoppsan!

You are Gaius Caesar Germanicus - better known as Caligula!

Och detta bara för att jag kände för att förgöra alla idioterna, planeterna, hotar respekterade yrkesmän och känner en mystisk dragning till flaskor, fönster o dylikt!

/Rax, har ju inte ens en gång en syster att göra sånt med! :gremtongue:

Ulfgeir

Swashbuckler
Jag med...

Han verkade ju skum. Ingen rolig galning... Nåja han hade ju en "förstående" hustru som lät en annan ung flicka ta hennes plats i sängen...

/Ulfgeir

Foggmock

Myrmidon
Jag vart Tesla. Men han var väl inte tokig.. han gjorde ju många viktiga upptäckter.

Troberg

Sinister eater
Jag vart Tesla. Men han var väl inte tokig.. han gjorde ju många viktiga upptäckter.
Han var den klassiska "geni på gränsen till galenskap"-vetenskapsmannen. Brilliant (Älskar tex den eleganta enkelheten i hans 'Valvular conduit', en backventil utan rörliga delar. Gillar också hans spektakulära Tesla-spolar.) men med en del skumma sidor.

Jag är fortfarande nyfiken på om han var ansvarig för den där Tunguska-grejen.

G

Guest

Guest
oj

i´m Charles VI mad king of France

Låter inte bra alls det där

Feliath

Swashbuckler
Nikola Tesla!

Och testet gjorde jag för ett tag sedan, och Tesla rivaliseras endast av Einbein i departementet "fnoskiga genier" (eller förresten, Njoton var rätt vrickad han med)! Jag älskar bilden de har på honom, också; den där han sitter och lugnt läster en bok medan en Teslaspole slungar båggnistor flera meter rakt ut i luften runt honom :gremsmile:

Frågan "Feelin' Papal?" rockar också :gremgrin:

/Feliath - Journalisttid i Tennessee :zeppelinare:

Nightowl

Champion
Tesla

Om Tesla verkligen lyckades med allt han påstod, var han inte galen utan snarast, uh, väldigt okonventionell. I annat fall var han nog mytoman. Han var definitivt besatt av grejer och vägrade att ge upp, vilket ger goda resultat när man är inne på rätt spår, men kan vara till förfång när man är ute och cyklar.

En vida spridd konspirationsteori är att det finns en massa jättehemliga Tesla-uppfinningar som Dom Som Bestämmer håller gömda... oklart varför, men antagligen för att de skulle förlora pengar på mer ineffektiv teknologi om de kom ut. Med tanke på att Tesla hade en del gnabb med Thomas Edison, som var fullt beredd att göra dylika grejer i verkligheten, så vet man aldrig.

(Sedan påstod Tesla att han hade pratat med folk med andra planeter i en apparat han byggt - eller så är det bara ufologer som påstår att han påstod det. Jag är osäker.)

Erik

Troberg

Sinister eater
Re: Tesla

Om Tesla verkligen lyckades med allt han påstod, var han inte galen utan snarast, uh, väldigt okonventionell. I annat fall var han nog mytoman.
Han lyckades med väldigt mycket, valvular conduit är redan nämnd, hans högspänningsexperiment är banbrytande, han gjorde enorma insatser inom växelspänningen, han uppfann glödlampan (japp, Edison har fått backa numera), han lade grunden för internet osv. Problemet var att han var notoriskt dålig på att ta patent på sina ideer.

Mycket av det som poppat upp kring hans mer udda uppfinningar tror jag är myter skapade efter hans död, i samband med att han fått kultstatus.

Hur man än vänder och vrider på det så är det många ytterst seriösa forskare och entrepenörer som gräver i hans patent efter lösningar på moderna problem, och ofta finns svaren där.