Nekromanti Vilken kultur hade gett oss bäst Cthulhu utredare?

God45

#PrayersForBahakan
Jag tänkte på det här efter att vi pratade om att karaktärer från rommarriket är mycket bättre Cthulhu utredare är moderna människor på grund av att de faktiskt tror på det övernaturliga och för att de har svärd som är effektivare än kulor mot många Mythos monster. Jag har också nyligen lyssnat på RPPRS actual plays av Call of Cthulhu scenariona The Iron Banded Box och Punative messures som utspelar sig i Feudala Japan respektive 1800-talets USA. Dessa fick mig också att tänka på det här.

Vilken kultur från mänsklighetens historia tror ni skulle producera de bästa Cthulhu utredarna?

God45

#PrayersForBahakan
Måns Bredelius said:
Afrikas Voodoo shamaner.
Jag vet inte. Inga stål vapen och en tro på att man kan och bör interagera och kommunicera med det övernaturliga? Låter som en dålig combo...

Cybot

Mest spelbar
God45 said:
Vilken kultur från mänsklighetens historia tror ni skulle producera de bästa Cthulhu utredarna?
Sumererna tror jag. Om man döper en byggnad till "Huset vars fundament inspirerar till Terror" och heter saker som Emmeduranki (Han som härskar över horisontens krafter) så är man bara Redo alltså.

slanfan

Hero
Kan tänka mig att en grupp Korsriddare hade kunnat ta sig an ett och annat monster. Svärd och ringbrynja känns ganska ultimat. (Nej, jag vet inget om korsriddare. Men leksaksgubbarna jag hade som barn såg tuffa ut)

Tror även att HMS Beagle+ Mr. Darwin hade kunnat reda ut ett och annat.

God45

#PrayersForBahakan
Arfert said:
NKVD i kombination med SMERSH. Eller kanske Abwehr.
De dyker upp i Divine Fire trillogin av scenarion när de blir publicerade. De klarar sig rätt bra i och med kombinationen hänsynslöshet och fullständig avsaknad av religion.

God45

#PrayersForBahakan
Kan tänka mig att en grupp Korsriddare hade kunnat ta sig an ett och annat monster. Svärd och ringbrynja känns ganska ultimat. (Nej, jag vet inget om korsriddare. Men leksaksgubbarna jag hade som barn såg tuffa ut)
Oh, korsriddare hade klarat sig bra :gremsmile:

Sumererna tror jag. Om man döper en byggnad till "Huset vars fundament inspirerar till Terror" och heter saker som Emmeduranki (Han som härskar över horisontens krafter) så är man bara Redo alltså.
Frågan är om de inte bara hade blivit kultister hela högen...

Cybot

Mest spelbar
God45 said:
Hmm. Den eviga balansen mellan "inte bli driven galen på ett ögonblick" och "inte bli kultist"

Förslag två. Militanta zenbuddhister (typ japan under Ashikaga shogunatet)?

God45

#PrayersForBahakan
Cybot said:
God45 said:
Hmm. Den eviga balansen mellan "inte bli driven galen på ett ögonblick" och "inte bli kultist"

Förslag två. Militanta zenbuddhister (typ japan under Ashikaga shogunatet)?
Det hade nog fungerat jäkligt bra. Krigar kultur, strikt religion och grymt bra svärd. "Jag kan inte läsa boken, min feodalherre förbjöd det!"

Arfert

Facit
God45 said:
Arfert said:
De dyker upp i Divine Fire trillogin av scenarion när de blir publicerade. De klarar sig rätt bra i och med kombinationen hänsynslöshet och fullständig avsaknad av religion.
Exakt. Tänkte på den kombinationen.

Mundo

Myrmidon
Arfert said:
God45 said:
Arfert said:
Exakt. Tänkte på den kombinationen.
Jag köper detta fullständigt. NKVD skulle fixa jobbet utmärkt.

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Jag tänkte på det här efter att vi pratade om att karaktärer från rommarriket är mycket bättre Cthulhu utredare är moderna människor på grund av att de faktiskt tror på det övernaturliga och för att de har svärd som är effektivare än kulor mot många Mythos monster. Jag har också nyligen lyssnat på RPPRS actual plays av Call of Cthulhu scenariona The Iron Banded Box och Punative messures som utspelar sig i Feudala Japan respektive 1800-talets USA. Dessa fick mig också att tänka på det här.

Fast nutida kulturer har ju ficklampor och sånt så det är ju jävligt "handy".

Mitt tips är nån kultur som redan är lite införstådd i vad fan det handlar om, sumerisk eller babylonsk som är lite scary gudar och sånt. Eller aztekisk, de håller ju på och offrar människor och sånt, så de är säkert immuna mot vansinne och sjukt härdade mot nasty grejer.

Recca

Femme Fatale
Måns Bredelius said:
Afrikas Voodoo shamaner.
Asso, voodoo shamaner räknas väl inte som en kultur? Kulturen består ju av människorna som tror på voodoo/hoodoo etc. Gruppen utredare skulle ju maximalt ha en utbildad shaman med sig och resten borde vara lite blandade människor från kulturen som är duktiga på olika grejer, precis som när man rollspelar i Chtulhu-världen.

Annars skulle jag ju kunna säga: Jag vill ha Bruce Willis som kultur ur filmen Die Hard.

Eller vad räknas? Jag vill va med o leka här o jag fattar inte va som räknas! :gremfrown:

Nä jag tror faktiskt på det där med aztekerna mer och mer, de är liksom så härdade mot hemskheterna så de skulle typ rycka på axlarna och bara "jaha du är ett läbbigt monster men vår överstepräst offrar hela familjer från sin ziggurath".

anth

Vetefan
Recca said:
Måns Bredelius said:
Afrikas Voodoo shamaner.
Asso, voodoo shamaner räknas väl inte som en kultur? Kulturen består ju av människorna som tror på voodoo/hoodoo etc. Gruppen utredare skulle ju maximalt ha en utbildad shaman med sig och resten borde vara lite blandade människor från kulturen som är duktiga på olika grejer, precis som när man rollspelar i Chtulhu-världen.

Annars skulle jag ju kunna säga: Jag vill ha Bruce Willis som kultur ur filmen Die Hard.

Eller vad räknas? Jag vill va med o leka här o jag fattar inte va som räknas! :gremfrown:

Nä jag tror faktiskt på det där med aztekerna mer och mer, de är liksom så härdade mot hemskheterna så de skulle typ rycka på axlarna och bara "jaha du är ett läbbigt monster men vår överstepräst offrar hela familjer från sin ziggurath".
Jag tolkar det som den afrikanska kultur där det finns woodoo-shamaner.
Ungefär som du skulle vilja ha den skräpkultur som gjort Bruce Willis och Die Hard-filmerna stora. :gremsmile:

Lite intressant är att det inte finns några woodoo-shamaner i afrika. :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Problemet är att Aztekerna hade blivit kultister på cirka 5 sekunder. De dyrkar redan fruktansvärda gudar man offrar folk till. Så sanity 0 skulle komma jäkligt snabbt :gremtongue:

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Problemet är att Aztekerna hade blivit kultister på cirka 5 sekunder. De dyrkar redan fruktansvärda gudar man offrar folk till. Så sanity 0 skulle komma jäkligt snabbt :gremtongue:
Meh. Det där är bara konstigt, varför skulle deras sanity vara påverkat? Om man vuxit upp i en kultur där samhället ser ut på ett visst sätt så utgår ju sanity-mätaren från hur samhäller ser ut.

Precis som att i dagens samhälle när vi förlorar ett barn tidigt så är det förgörande för oss vår sanity sjunker med typ jättemycket, men för 100 år sedan då barnen dog på löpande band så skulle vår sanity gått ner mindre, för det var en del av livet.

Därmed är ju Aztekerna jävligt viable eftersom död och hemska gudar är en del av deras liv.

God45

#PrayersForBahakan
Recca said:
God45 said:
Meh. Det där är bara konstigt, varför skulle deras sanity vara påverkat? Om man vuxit upp i en kultur där samhället ser ut på ett visst sätt så utgår ju sanity-mätaren från hur samhäller ser ut.

Precis som att i dagens samhälle när vi förlorar ett barn tidigt så är det förgörande för oss vår sanity sjunker med typ jättemycket, men för 100 år sedan då barnen dog på löpande band så skulle vår sanity gått ner mindre, för det var en del av livet.

Därmed är ju Aztekerna jävligt viable eftersom död och hemska gudar är en del av deras liv.
Det är inte det som är problemet, problemet är att de hade börjat dyrka dem och då hade de fått reda på hur verkligheten egentligen fungerar och då hade de gått batshit eftersom den kunskapen är mer eller mindre anti-tanke.

Recca

Femme Fatale
Jag skulle gå så långt att säga att om sanitymätaren utgår från ett objektivt konstant som grundar sig på kulturen för människor i västvärlden ca 1920 så är frågeställningens svar naturligtvis att människor från västvärlden ca 1920 och framåt är bäst lämpade att hantera chtulhu. Alla andra kulturer skulle ju tappa sanity utan att ens veta att de gjorde det. De skulle va typ så här: "Okay lets solve this thing guys, why am I hallucinating weird shit all of a sudden? I have had no trauma at all."

Men då är ju frågeställningen i sig redan fuckad.

/Recca som är sur över God45's diss av hennes azteker.