Nekromanti Vilken Megadungeon är mest värd pengarna?

Jocke

Man med skägg
Efter som jag ändå ska handla tryckta böcker av Lulu funderar jag på att även slänga in Anomalous Subsurface Environment. Frågan är om det är den megadungeonen som jag ska köpa och läsa (och eventuellt, långt in i framtiden spela) eller om Barrowmaze, Castle of the Mad Archmage eller nån annan är långt bättre.
Det OSR jag har haft mest kontakt är typ LotfP äventyren, och jag är på nått sett lockad av den adventure time - men mer gritty -världen som verkar höra till ASE.
Ni som har koll: släng lite kunskap och tyckande på mig!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
ASE tycker jag vore ett jättebra köp. Jag har i och för sig inte läst det utan bara spelat en bit med Eksem som SL, men jag tycker att det varit totalt fantastiskt. Humorn är totalt utflippad, men på ett ganska mörkt och lite obehagligt sätt som gör att det verkligen inte känns som ett barnprogram.

anth

Vetefan
Jag skulle säga att ASE är prisvärd, men den är inte färdig ännu. Det finns del 1-3 och det kommer fler delar.

Jocke

Man med skägg
Rymdhamster;n77252 said:
men på ett ganska mörkt och lite obehagligt sätt som gör att det verkligen inte känns som ett barnprogram.
Jo, men det tycks ju vara en efter-apokalypsen-framtid med robotar, galna magiker, vampyrer och onda män från rymden typ.

Dessutom, kolla lite mer på adveture time; bakom pastellfärgerna och de glada äventyren finns det en fruktansvärd svärta, som blir mer och mer påtaglig.
edit: typ här: https://www.youtube.com/watch?v=6lof4_TZzjc

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jocke;n77257 said:
Jo, men det tycks ju vara en efter-apokalypsen-framtid med robotar, galna magiker, vampyrer och onda män från rymden typ.

Dessutom, kolla lite mer på adveture time; bakom pastellfärgerna och de glada äventyren finns det en fruktansvärd svärta, som blir mer och mer påtaglig.
Japp, på sätt och viss är det rätt jäkla skön mutant-känsla över det =) Har inte sett något av adventure time överhuvudtaget. Barnprogramsreferensen var mer allmänt tänkt =)

Eksem

Champion
Har inte läst Castle of the Mad Archmage men tror Rob tycker den är toppen. Själv anser jag att ASE är en must buy, men har hört att andra hade roligare med Barrowmaze (som ju är mer "straight" än ASE).

Annars finns ju Dwimmermount som print nu :)

kloptok

Pensionerad astrolog
Själv tycker jag ASE är fantastisk. Helknasig setting som är galet gonzo - monstren och de galna trollkarlarna är helt fantastiska. Dock har jag ju inte läst Castle of the Mad Archmage eller Barrowmaze, men min (högst fördomsfulla) uppfattning är att ASE är mer uppskattad. Du kan för övrigt ta en titt på bloggen Dungeon of Signs om du är intresserad av ASE, Gus L som har bloggen har skrivit några korta äventyr för ASE-settingen.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag har precis läst Barrowmaze (I), så jag tar mig friheten att säga något även om jag faktiskt aldrig spelat något OSR-lir (bu!).

Barromaze är bra. Inte halvbra, inte fantastiskt, men bra. Det är inte funhouse eller gonzo, det är en ganska sansad källare med tema odöda. Det finns en berättelse bakom källaren och saker som pågår i den "nu", men det finns inget föreskrivet sätt för spelarna att tackla den och ingen rälsad ståry som måste ske. Det finns fraktioner. Det finns en bra mix av strider, fällor och tankenötter.

Jag saknar dock det där lilla extra. Det är ganska många strider (mot odöda) i fyrkantiga rum, fällorna och tankenötterna är bra men inte fantastiska; det är inte Granströmklass på de senare om vi säger så. Stabil källare, men ingen riktigt sense of wonder. Jag köpte den för att ASE är alldeles, alldeles, för flippad för min smak och för att jag letade efter något som var lite mer vanilj. Jag tycker att jag fick vad jag letade efter och jag hoppas att jag en dag kan spelleda Barrowmaze. Med rätt grupp (och kanske lite ändringar) tror jag det kan bli hur bra som helst.

MattiasLejbrink

Swordsman
På samma sätt - baserat på genomläsning - skulle jag vilja rekommendera Dwimmermount samt faktiskt Castle Whiterock.

Jocke

Man med skägg
Idag är det 30% rabatt på Lulu med koden PIDAY så jag chansade på båda ASE volymerna. Och såklart Uppsalasviten, som var det jag skulle köpa hela tiden.