Nekromanti Vilken modul är bäst för att introducera folk?

Tomatalven

Hero
Om man ska ragga folk till hobbyn, vilken modul ska man leda då? Jag är främst ute efter fantasygrejer. Jag vill SL:a för folk som aldrig spelat förut och få dem att tycka rollspel är ascoolt! :gremsmile: Om ni haft sådana erfarenheter får ni gärns berätta och ge tips! Tack på förhand!

Eksem

Champion
Jag gillar bland annat Vinterskogens hemlighet och Tower of the Stargazer. Spoilervarning, etc, etc.

Vinterskogens hemlighet
Vinterskogens hemlighet är en liten mysskräckig sandboxig sak, där man glider runt i mystisk vinter och rotar i lite otäckheter. Kom gratis (tror jag?) som PDF till Drakar och Demoner i Riotminds regi nån gång för typ 10 år sen eller vad det nu kan vara. Magnus Seter skrev den. Vet inte var man kan hitta den nu, dock, men lite googling borde lösa biffen.

Tower of the Stargazer
Tower of the Stargazer är ett dungeoncrawl i ett muppigt torn där en mad wizard lyckats låsa in sig själv. Det finns väldigt mycket att pilla på och leka med, och lite utrymme för roliga interaktioner med trollkarlen. Finns att köpa som PDF från Lamentations of the Flame Princess-butiken.

Arntsen

Warrior
Vad du spelleder spelar nog mindre roll än vilket system du använder. Jag hade kört något jag är ordentligt insatt i med ett busenkelt system, t.ex. Fantasy. Inlevelse tror jag är viktigere än ett "coolt" äventyr.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Herr Arntsen said:
Inlevelse tror jag är viktigere än ett "coolt" äventyr.
Jag håller nog med. Inlöevelse och flöde. Man bör ta ett system man är 100% bekväm med, där man inte måste bläddra i böcker medan man spelar. Det ska bara flyta på.

RasmusL

Champion
Mitt förslag för förstagångsspelare är utan tvekan The Edge of Darkness från Chaosiums Call of Cthulhu-core. Det är lätt att leda, ger utrymme för lite spelarskicklighetsdetektivande och bjuder på en awesome final. Se till att få med alla coola fan made handouts, de gör mycket för stämningen!

Eksem

Champion
Det finns mycket bra till just CoC tycker jag, undrar om det beror på att CoC nästan är som bäst ju mindre förkunskaper spelarna har?

RasmusL

Champion
Eksem said:
Det finns mycket bra till just CoC tycker jag, undrar om det beror på att CoC nästan är som bäst ju mindre förkunskaper spelarna har?
Jag tror det. Med förstagångslirare har jag alltid riktigt bra upplevelser och i de tre spelgrupper jag lirar lyfts de omgångarna fram som bland det bästa vi gjort.

Därefter är det IMO svårt att få till det bra, det går men jag tenderar att "förbruka" spelet för mina spelgrupper då vi fokuserar mer på färgen är på relationerna och utmaningarna.

God45

#PrayersForBahakan
För skräck: Scenariot Convergence som finns i Delta Green grundboken. Det lär spelarna allt de någonsin kan komma att behöva veta för att spela Call of Cthulhu och andra skräckspel.

För Fantasy: Temple of Elemental Evil med Village of Hommlet modulen. Visst det är gammeldags och visst det är svårt och visst det är orättvist. Men det är en rejäl köttig kampanj som lär spelarna dungeon crawlande, har bra interaktioner med färgglada NPC:er och som lär dem ur man ska reagera på att ens karaktär dör ( de där jävla grodorna...).

God45

#PrayersForBahakan
Tomatalven said:
Är inte Temple och Village två olika moduler?

Tack för alla tipsen! :gremsmile:
De är två olika moduler men Village är mer eller mindre början på äventyret innan man kommer till Templet.

Tomatalven

Hero
Herr Arntsen said:
Vad du spelleder spelar nog mindre roll än vilket system du använder. Jag hade kört något jag är ordentligt insatt i med ett busenkelt system, t.ex. Fantasy. Inlevelse tror jag är viktigere än ett "coolt" äventyr.
Fantasy! (namnet är rätt irriterande, för det är samma som genren) är jag jättebekväm med, så det blir det nog. Men det måste ju hända kul grejer! Kanske jag kör med den surealistiska dungeonen jag håller på och skriver.

Arntsen

Warrior
Tomatalven said:
Fantasy! (namnet är rätt irriterande, för det är samma som genren)
tycker du? Själv tycker jag det är klockrent, men men smaken är som röven :gremtongue: Du missförstod mig nod, jag menade att du använder fantasys tegler bara för att dom är busenkla, vilket är en fördel när det är nya spelare, visst det räcker kanske att sl kan reglerna, men, jag vet av erfarenhet att spelarna kommer vilja sätta sig i mekaniken, enkla regler =mindre tidsförlust för onödiga regelförklaringar. Sen vad gäller äventyr spelar det mindre roll det viktigaste är att det flyter på, tror det är viktigare än spektakulära händelser. Jag tog t.ex. ett drakar och demoneräventyr från 83-84 nånstans, för min denaste spel introduktion, fast med fantasys regler, behövde inte ens göra om några slps utan använde mig av regelboken, monsterboken och lite improvisation :gremsmile:

Tomatalven

Hero
Fast när jag introducerade dungeon crawl till min grupp med "Guden i berget" tyckte de att äventyret var halvtrist om jag fattade det rätt, men gillade spelet. Så scenariot kan nog spela en viss roll...

Tomatalven

Hero
Det var antagligen mitt fel, de tyckte dungen var för tom typ. Men när det väl var avtion var det kul. Det coolaste som hände var när de fick alla vättar på sin sida ^^
Edit: jag tror de gillade delen utanför dvärgafästet också.