Nekromanti Vilken modul?

InFlames

Veteran
Vilken modul tycker ni att man har mest nytta av. Jag planerar att införskaffa några moduler men vet inte riktigt vilka som är "viktigast". Jag har endast Grundboken (2:a utgåvan).

Magnus L

Hero
Beror väl helt på vad ni gillar...gillar ni krigare är krigarens väg bra, gillar ni magiker är mystik och magi bra osv.
Personligen tycker jag att de tre böckerna om ickemänskliga raser och Mundana är viktiga att ha. Om man vill följa neogames riktlinjer vill säga, har man en egen värld är de inte lika bra.

Perenna

Swordsman
Jag får hålla med Storuggla här...

'Mystik & magi' är nästan ett måste för att man skall kunna ha med magiker i spelvärlden. Det är en av de absolut bästa modulerna till Eon.

'Mundana' är ju också kanon, men så skall man ju tänka på att boken är slut i tryck, och skall ersättas av 'Atlas-boxen'. Denna skall ju innehålla allt från 'Mundana', och dessutom en hel del till. Jag skulle nog vänta tills boxen kommer, och strunta i att köpa 'Mundana'.

Något annat jag tycker är köpvärt är alla 'rasmodulerna', dvs 'Alver - Förbannelsens folk', 'Dvärgar - Stenens söner' och 'Tiraker- Mörkrets döttrar'. Alla ger utmärkta beskrivningar av varje ras.

Landsmodulerna 'Consaber' och 'Asharien & soldarn' ger också mer information om länderna, om man inte nöjer sig med 'Mundana' eller 'Atlas'. De är ganska trevliga, men kanske inte helt nödvändiga?

Många brukar säga att 'Krigarens väg' är bästa modulen, men jag tycker nog enbart att de mer detaljerade beskrivningarna av krigaryrkena samt stridskonsterna är något att ha. Fältslagsreglerna är det väl egentligen inget fel på, men de används ju inte särskilt ofta? Av de nya vapnen tycker jag endast att bardisan, treudd och så var det nog en eller två till är användbara. Det beror kanske på att jag aldrig har gillat vapen som heter något i stil med 'obehzan', 'tomoque-an' eller 'zhinabagdh', utan föredrar de vanliga svenska 'slagsvärd', 'bredyxa' och 'stridsklubba'.

Den enda modulen jag egentligen inte gillar är 'Monster & varelser'. Jag skulle aldrig använda en varelse ur modulen, förutom troll och vanliga djur som björnar, hästar och hundar.

Baldyr

Hero
spelhandlarens råd

Följande rekommendation brukar jag ge våra kunder.

Mundana-modulen är viktig om man ska använda den officiella spelvärlden, då den ger en överblick för (så gott som) hela spelvärlden, samt beskriver företeelser som folkslag, spelarraser och liknande.

Mundana är dessvärre slutsåld. Den kan finnas kvar hos enskilda återförsäljare men den ska vara helt slut hos Neogames (liksom hos oss). Däremot går den att få tag i begagnad. Den ersätts dock inom kort (återstår att se...) med en "Atlas-box" som tillsammans med regelboxen ska bilda grundstommen i Eon framöver (enligt Neogames).

Vad gäller övriga moduler så kan dessa delas upp i världsmoduler, regelmoduler och äventyr. Äventyren är helt klart minst viktiga, medan världsmodulerna är frivilliga och vissa regelmoduler är så gott som helt nödvändiga (anser jag).

Om vi börjar med regelmodulerna så anser jag att Mystik & magi är helt nödvändig om man tänkt använda magi i sin kampanj eller om någon ska spela magiker. Magiavsnittet i regelboken är helt enkelt inte tillräckligt uttömmande för att fungera i praktiken.

Även om Monster & varelser inte passar alla smaker så är den dessvärre nödvändig då den inkluderar regler och värden för djur (såsom riddjur och vilda djur). Jag saknade i alla fall den enormt innan den kom ut.

Övriga regelmoduler kan givetvis vara bra att ha men de är sekundära. Däremot rekommenderas inte att man spelar alv, dvärg eller tirak utan respektive regelmodul, liksom jag skulle rekommendera att man har Krigarens väg om någon ska spela riddare, samt Religioner om någon ska spela präst eller en väldigt troende rollfigur.

Om vi går vidare till världsmoduler så behövs alltså Mundana-modulen (alt Atlas, se ovan) för att få en ordentlig översikt över spelvärlden. En landsmodul (Consaber eller Asharien & Soldarn) är helt klart prisvärd om man ska spela en kampanj som utspelar sig på en begränsad yta (ett land, i princip). Jag brukar i alla fall rekommendera att man inte spelar i de aktuella länderna innan man har tillgång till respektive modul.

Det rekommenderas också att man har tillgång till Legender & hemligheter innan man påbörjar sin kampanj. Annars går man dels miste om viktig information om spelvärlden och dels många intressanta idéer till sin kampanj, liksom viktig information om den fortsatta utvecklingen i spelvärlden. Det känns dock mindre angeläget att skaffa modulen när man redan har kommit igång med kampanjen, såvida man inte ska starta en helt ny kampanj.

Slutligen några ord om rena tillbehör. Rollformulären torde vara värda pengarna så att man slipper kopiera eller skriva ut från Internet. Spelledarskärmen lär dock vara lite inaktuell med tanke på att Eon II har ett nytt skadesystem (från Krigarens väg), men den kan ju fortfarande fungera som ett praktiskt hjälpmedel (skärm). Spelarens handbok kan vara svår att motivera såvida man inte tycker att Eon är ett otroligt svårt spel, alternativt om man inte har nybörjarspelare. Annars är den knappast prisvärd då den inte tillför speciellt mycket nytt. Eon-tärningarna slutligen behövs endast om man saknar tillräckliga mängder tärningar för att kunna spela. (Det krävs som bekant en hel del sexsidiga tärningar.)

Alltså: Mundana, Mystik & magi, Monster & varelser och eventuellt en landsmodul eller Legender & hemligheter. (Nypris: ca 550-900 kr sammanlagt.)

Mer information om enskilda produkter kan fås via legend@hobbyspel.com alternativt telefon (031-518247).

/Pauli Paananen, Legend Hobbyspel

Glittergrus

Veteran
Det beror ju på vad du är ute efter.
Alla muduler är väl bra på sitt sätt och dåliga på sitt sätt.
Monster och varelser kan vara bra att ha för att slippa slås enbart mot liknande fiender.
Legender och hemligheter är bra gällande äventyrsuppslag.
Krigarens väg är bra vid krig.
Rasmuduler är väl bra om man vill veta mer om just den rasen.
Mundana ger en lite större överblick än grundboken över mundana men jag skulle nog heller vänta på atlasboxen i så fall.
Landmuduler är väl kanske bra gällande just det landet men de kan man egentligen skippa eftersom jag inte tycker de ger särskilt mycket (inte för mig i alla fall, för andra kanske).

Glittergrus

Veteran
Glömde bort.

Glömde bort en del muduler när jag skrev förrut.
Mystik och magi är väldigt navänder bär om man ska ha något att göra med magi, dock så kan väl sägas att jag personligen hade kunnat korta ner den till 1/3 av dess storlek genom att använda enklare meningar med mindre onödiga ord och ändå få fram samma sak men i begripligare form.
Den är dock inte så särskilt svår läst om man läser igenom den en gång till men inget man kanske memorerar på första gången som man typ kan göra med grundboken.

Religioner är väl intressant om man vill få veta vilka typer av religioner det finns samt om man vill ha med det i en del äventyrsuppslag.

Re: Glömde bort.

Tja, jag måste säga att jag tycker Tirakboken är helt värd pengarna, framförallt då hintarna till deras forna kultur, statyerna av tiraker och de gammla fornlämningarna.

Sen är ju teckenspråket helt underbart roligt ('kastrarade veckling' min favorit förolämpning). Cisserligen är alla mina Tiraker (ja, jag ahr spelat flera) marnakh och civlisierade, mer inpassbara i Tirakernas gammla kultur och inte den primitiva bilden som många ser.......
Ja, ja vet, ja har börjat babbla om nptt helt annat.

I alla fall, har du många spelare som ska spela alver, köp Alver, samma med Dvärgar och Tiraker.

Ska du lägga en kampanj i Consaber är den boken en bra ide. Köpte den i torsdags och den är riktigt trevlig.

Glittergrus

Veteran
Re: Glömde bort.

Tror ditt inlägg kom fel eftersom det var inte jag som frågade om muduler.
Undrar om det är något tekniskt fel med den här sidan för det är andra gången bara ikväll som det händer mig.

Marcus_UBBT

Warrior
världen va

naturligtvis ska du ha landet du spelar i. fullproppat med äventyrsuppslag och mycket användbara beskrivningar av alla städer och sevärdheter. ja fast först och främst mundana då. så man kan resa runt lite också.