spelhandlarens råd
Följande rekommendation brukar jag ge våra kunder.
Mundana-modulen är viktig om man ska använda den officiella spelvärlden, då den ger en överblick för (så gott som) hela spelvärlden, samt beskriver företeelser som folkslag, spelarraser och liknande.
Mundana är dessvärre slutsåld. Den kan finnas kvar hos enskilda återförsäljare men den ska vara helt slut hos Neogames (liksom hos
oss). Däremot går den att få tag i
begagnad. Den ersätts dock inom kort (återstår att se...) med en "Atlas-box" som tillsammans med regelboxen ska bilda grundstommen i Eon framöver (enligt Neogames).
Vad gäller övriga moduler så kan dessa delas upp i världsmoduler, regelmoduler och äventyr. Äventyren är helt klart minst viktiga, medan världsmodulerna är frivilliga och vissa regelmoduler är så gott som helt nödvändiga (anser jag).
Om vi börjar med regelmodulerna så anser jag att Mystik & magi är helt nödvändig om man tänkt använda magi i sin kampanj eller om någon ska spela magiker. Magiavsnittet i regelboken är helt enkelt inte tillräckligt uttömmande för att fungera i praktiken.
Även om Monster & varelser inte passar alla smaker så är den dessvärre nödvändig då den inkluderar regler och värden för djur (såsom riddjur och vilda djur). Jag saknade i alla fall den enormt innan den kom ut.
Övriga regelmoduler kan givetvis vara bra att ha men de är sekundära. Däremot rekommenderas inte att man spelar alv, dvärg eller tirak utan respektive regelmodul, liksom jag skulle rekommendera att man har Krigarens väg om någon ska spela riddare, samt Religioner om någon ska spela präst eller en väldigt troende rollfigur.
Om vi går vidare till världsmoduler så behövs alltså Mundana-modulen (alt Atlas, se ovan) för att få en ordentlig översikt över spelvärlden. En landsmodul (Consaber eller Asharien & Soldarn) är helt klart prisvärd om man ska spela en kampanj som utspelar sig på en begränsad yta (ett land, i princip). Jag brukar i alla fall rekommendera att man inte spelar i de aktuella länderna innan man har tillgång till respektive modul.
Det rekommenderas också att man har tillgång till Legender & hemligheter innan man påbörjar sin kampanj. Annars går man dels miste om viktig information om spelvärlden och dels många intressanta idéer till sin kampanj, liksom viktig information om den fortsatta utvecklingen i spelvärlden. Det känns dock mindre angeläget att skaffa modulen när man redan har kommit igång med kampanjen, såvida man inte ska starta en helt ny kampanj.
Slutligen några ord om rena tillbehör. Rollformulären torde vara värda pengarna så att man slipper kopiera eller skriva ut från Internet. Spelledarskärmen lär dock vara lite inaktuell med tanke på att Eon II har ett nytt skadesystem (från Krigarens väg), men den kan ju fortfarande fungera som ett praktiskt hjälpmedel (skärm). Spelarens handbok kan vara svår att motivera såvida man inte tycker att Eon är ett otroligt svårt spel, alternativt om man inte har nybörjarspelare. Annars är den knappast prisvärd då den inte tillför speciellt mycket nytt. Eon-tärningarna slutligen behövs endast om man saknar tillräckliga mängder tärningar för att kunna spela. (Det krävs som bekant en hel del sexsidiga tärningar.)
Alltså: Mundana, Mystik & magi, Monster & varelser och eventuellt en landsmodul eller Legender & hemligheter. (Nypris: ca 550-900 kr sammanlagt.)
Mer information om enskilda produkter kan fås via
legend@hobbyspel.com alternativt telefon (031-518247).
/Pauli Paananen, Legend Hobbyspel