Nekromanti Vilken Munchkin skall jag ha....

Johan K

Gammal & dryg
Alltså, är såhär sugen på att köpa Munchkin.. *visar med händerna hur sugen jag är*
Så, vad säger ni här på forumet.. Vilken utgåva skall köpa ? Motiver gjärna åxå varför jag skall köpa just den utgåvan som du väljer..

/ Johan K, som gillar Munchkin..

Beror väl på vad man gillar antar jag... Gillar du Science fiction, Fantasy, ninjor eller vampyrer? (finns det några andra versioner?) Har själv bara spelat orginal versionen... men tror att de andra spelen är i princip likadana bara att de har ett annat tema...

Björn den gode

Swashbuckler
Inget av dom
och om du verkligen ska ha något av dom så är det som min namne redan påpekat bara att välja det tema du tycker verkar roligast, själva spelmekaniken är precis lika dålig i alla varianter.

Men visst, konceptet och korten är ju riktigt roliga precis som det brukar vara med sjg

Feuflux

omjonasson.se
Det uppenbara svaret att du ska ta det med den stämning som passar dig bäst har ju redan kommit... så jag får väl försöka säga någonting annat.

D&D-versionen: den enda jag har ordentlig koll på. Äger den +2 expansioner. En humor-grej jag upplevt här som jag inte gjort i de andra varianterna är allt garv åt de absurda "rollpersonerna". Att dungeonröja med en kvinnlig alv med lösskägg, aliminiumhatt, sjungande svärd och en råtta på en pinne uppbackad av en hireling som släpar på en kastmaskin är helt enkelt absurt roligt. Borde använda munchkin som karaktärsgenereringssystem nån gång.

Munchkin Bites: hade bergis varit mycket häftigare om jag faktiskt lirat vampire-rollspel nån gång... Hade nåt ytterliggare kort, förmågor vad de nu kallades. Ju högre level ju fler sådana kunde man använda (förutsatt att man fick sådana kort då). Annars samma regler som vanligt.

Star Munchkin: som det vanliga fast i rymden. Inte heller här får korten mig att garva på samma sätt som orginalet även om jag trivs bättre här än hos vampyrerna mm. Adderande laservapen riskerar att göra spelarna grymt ojämna (det kan för den delen hända i de andra versionerna också så skit samma). Jag har för mig att nån sagt att man lättare dödar monster i den här versionen än i de andra men jag kan minnas fel.

Samuraj: inte testat.

Rickard

Urverk speldesign
Jag tycker inte längre Munchkin är roligt, för när jag kom på hur man skulle lättast vinna så försvann charmen med spelet.. Sedan så spelade jag spelet med 6-7 spelare och då tog det aldrig sluuuut.. Vi införde till sist regeln att om vi var tvungna att blanda om någon av högarna så avslutade vi spelet och de(n) med högst level vann..

Rollspelar man Munchkins så är det fortfarande ett halvroligt spel.. Korten är roliga.. Till fantasyupplagan så finns det flest expensioner.. Jag har köpt alla två (även om jag tröttnade på spelet långt innan).. Jag tyckte Unnatural Axe gjorde att vissa kort blev helt kassa (Kill Hireling exempelvis som tar kål på Hireling, då chansen att de två korten dyker upp samtidigt är rätt obefintliga).. Kanske borde du testa att köpa Munchkin 3.5 - Clerical Errata först, om du nu måste välja bland expensionerna? Fast du har ju jobb, så du har nog råd.. :gremsmirk:

/Han som inte vill sälja sitt Munchkin, för det är en sådan pryl en rollspelare bör ha

Johan K

Gammal & dryg
Man får tacka för svaren !

En får tacka & buga för svaren..
Det blev tillslut det "vanliga" Munchkin...

/ Johan K, som är sådär semislö.. =/