Re: Ondska, rovriddare och misslor
""riktig ondska" är lättförklarlig och lätt att skapa eller basera äventyr på..."
Nej. Riktig ondska är den lates verktyg, och leder till standardintriger av typen "ond trollkarl ska förinta världen, gå in i hans torn, slakta alla orcher och stoppa honom". Har du politiska eller religiösa motsättningar eller vanlig hagalenskap så kan du dels köra sådana äventyr, men du kan också skapa mer komplexa intriger och äventyr.
"vem orkar skapa ett äventyr om politik ?!"
Jag gör det dagligen. Eller, tja, varje gång jag bygger äventyr.
Senaste gången jag spelade Eon så byggde det på att en "rovriddare" (dvs en riddare som missbrukade sin makt) samlade ihop en här för att göra uppror mot kungen, och rollpersonernas uppgift var att se till att göra något åt saken. Att varna kungen krävde bevis som måste samlas in, vilket inte var det lättaste och det skulle inte hjälpa i alla fall, eftersom kungens egna trupper var hejdlöst få. Att samla ihop lokala adelsmän i en koalition mot rovriddaren var en möjlighet, men krävde en massa smörande. Att göra något åt rovriddarens här, till exempel att få de jargiska legosoldaterna att åka hem, var också en möjlighet. Hela tiden hade rovriddaren sina spioner och lönnmördare ute för att stoppa rollpersonerna, vilket tvingade rollpersonerna att ibland foga allianser i hemlighet så att spionerna aldrig uppfattade något.
Hela äventyret slutade med ett sjuhelsickes fältslag följt av en duell på stora torget i Calnia efter att rovriddaren kom undan förlusten vid slaget och försökte mörda kungen ändå. Stämningen genom hela äventyret var nervig och tät, och det trots att det byggde på vanliga politiska och religiösa motsättningar och vanlig hederlig hagalenskap.
"Riktig ondska"? Bjäfs.
"en bättre och mer ingående förklaring skulle sitta fint."
En bättre och mer ingående förklaring av vad? "Vissa riddare utnyttjar sin maktposition för att berika sig själva på sina undersåtars bekostnad. En del tvingar igenom regler som prima nocte eller rätten till första natten med bruden efter bröllopet, andra skattar ihjäl bönderna och slår ihjäl dem om de inte betalar skatt, och några gör både och." Behöver du verkligen mer beskrivning än så?
Dessutom, hur kan man få in det faktum att bönder anser att man är en rovriddare medan andra adliga beundrar riddaren för hans handfasthet om man helt enkelt rutar in "rovriddare"?