Nekromanti Vilken sorts äventyr är bäst att spela?

Bassejr

Hero
Hej.
Jag sitter och funderar lite på en sci-fi kampanj till D20, och undrar Vilken sorts kampanj eller äventyr skulle göra sig bäst med detta system? Jag kan tänka mig att spela allt från grisodlande boffer-bönder till mäktiga och skickliga diplomater, och jag har sett diverse böcker och moduler beskriva allt från politiska och militära konfliktspel, till den klassiska Dungeon stilen. Men fins det någon genre som är mer fördelaktig än någon annan?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Min första tanke var militärscifi i 40K-stil, men kom sedan på att det är rätt dåligt eftersom miltärer är rätt lika varandra, och d20 är ett klassbaserat system som bygger på att rollpersonerna ska komplettera varandra genom sina olikheter.

Samtidigt vore det fett att dundra in i en space hulk (en rymdskeppsdungeon) och slåss med orker och tyranider. I så fall skulle jag bygga klasser runt typ olika sorters Space Marines, en librarian, en chaplain, en sergeant, en scout etc. Då får man lite mer variation runt gubbarna.

På så sätt utnyttjar man dels det krigiska med d20, och får leka med olika klasser. Monster finns det dessutom gott om i rymden, och tyranidliknande varelser går ju att variera i all oändlighet.

RasmusL

Champion
Medhåll med Vitulv, anväbd systemet utefter aktiviteter i spel snarare än setting. Dnd vill slåss och om dina spelare får en verktygslåda för att bygga stridisar kommer de förvänta sig att få utlopp för detta. Är det intrifisktank eller mysteriespel du vill ha tycker jag att du ska byta till ett system med rätt, eller åtminstone "inget", fokus.