Det finns säkert nån gammal tråd om det här men isf hittar jag den inte nu.
Vi pratar ibland om hur viktigt det är med fina illustrationer i spel – ofta är det sådana som säljer, och det är rätt svårt att sälja spel helt utan illustrationer. Eller med fula illustrationer. Eller för få – ibland får jag känslan av att det är kört att försöka skapa ett spel om man inte kan få in minst en bild per uppslag åtminstone.
Ja, jag vet att det finns undantag.
Men, det jag började fundera på är vilken sorts illustrationer som egentligen är bäst. Eller ja, det jag menar är väl mest ändamålsenlig, sett till att spelet faktiskt ska spelas. Så bortse, i den här tråden, från vad som säljer spel. Vilken sorts illustrationer är mest användbara? (Bortse från illustrationer som demonstrerar regler också, de fattar jag är användbara). Vilka illustrationer hjälper dig som spelledare? Som spelare? På vilket sätt hjälper de dig?
Här är några exempel:
Skulle jag rangordna de fyra jag nämnde, så skulle jag nog placera "spelgruppen gör något som inte är strid" överst, tror jag, därefter miljö-stämningsbilder, sedan poserarbilder och slutligen grunka-bilder.
Hur ser era rangordningar ut? Vilka kategorier ser ni, som ni vill lyfta fram? Har ni exempel?
Vi pratar ibland om hur viktigt det är med fina illustrationer i spel – ofta är det sådana som säljer, och det är rätt svårt att sälja spel helt utan illustrationer. Eller med fula illustrationer. Eller för få – ibland får jag känslan av att det är kört att försöka skapa ett spel om man inte kan få in minst en bild per uppslag åtminstone.
Ja, jag vet att det finns undantag.
Men, det jag började fundera på är vilken sorts illustrationer som egentligen är bäst. Eller ja, det jag menar är väl mest ändamålsenlig, sett till att spelet faktiskt ska spelas. Så bortse, i den här tråden, från vad som säljer spel. Vilken sorts illustrationer är mest användbara? (Bortse från illustrationer som demonstrerar regler också, de fattar jag är användbara). Vilka illustrationer hjälper dig som spelledare? Som spelare? På vilket sätt hjälper de dig?
Här är några exempel:
- Miljö-stämningsbilder där inget särskilt händer, men där en stämningsfull palett och t.ex. intressant/mäktig/drömlik/etc arkitektur eller liknande skapar en bra grundkänsla. De hjälper genom att färga in och ge rätt sorts färgskala/filter/stil till mitt inre öga som spelare och som spelledare.
- Småbilder på grunkor och mojänger, kläder och annat som skiljer sig från vår moderna värld och min personliga vardag. Det är viktigt att de tillför något nytt och inte bara är typ "en ond bok". De hjälper mig att få grepp om spelvärldens teknologinivå, mode, kultur. Hur de saker min rollperson interagerar med.
- Bilder där folk står och poserar för kameran. De funkar under förutsättning att deras kläder och annan utsmycknad säger något – de här bilderna ger mig framför allt en känsla för just mode och sådant, och får mig att fundera kring vad min rollperson(/mina spelledarpersoner) har på sig.
- "Spelgruppen gör något som inte är strid"-bilder. Jag tänker mig t.ex. en lite utzoomad vy där de undersöker en miljö eller gömmer sig eller så. De här bilderna inspirerar till liknande handlingar och låter mig föreställa mig vår spelgrupp i liknande miljöer.
Skulle jag rangordna de fyra jag nämnde, så skulle jag nog placera "spelgruppen gör något som inte är strid" överst, tror jag, därefter miljö-stämningsbilder, sedan poserarbilder och slutligen grunka-bilder.
Hur ser era rangordningar ut? Vilka kategorier ser ni, som ni vill lyfta fram? Har ni exempel?