Nekromanti Vilken värld spelar ni i?

Mattis

Swordsman
Ja, titeln säger väl allt. Vilka världar spelar ni (aktivt) i, vilka har ni spelat, vilka är ni sugna på, och vad är era erfarenheter?

Personligen så har satte jag igång en Faerunkampanj i lördags, och det tredje spelmötet går av på torsdag. Jag spelar mest en väldigt low variant av Trudvang, så det är riktigt annorlunda. Och väldigt kul.

Jag har spelat i Forgotten Realms (15 äventyr), Lankhmar (2 äventyr), Kara-Tur (1 äventyr), Dragonlance (7 äventyr), Planescape (1 äventyr), Ravenloft (1 äventyr), Mystara (17 äventyr), Spelljammer (4 äventyr) och Dark Sun (2 äventyr).

Jag spelar nu i Greyhawk (håller på med 17:e äventyret) och Nabourne (har spelat 2 spelmöten).

Jag ser fram emot att nån dag spela Birthright, Isle of Jakandor, Red Steel, Council of Wyrms, Eberron, Ghostwalk, och eventuella framtida kampanjvärldar som kommer.

Morgath

Warrior
Jag har spelat färdigt en kampanj i Scarred Lands och det funkade rätt så bra med en världen... Speciellt eftesom den speciella världsbilden var lätt att leva sig in i för spelarna och jag överdrev den lite så det nästan blev ett sorts "efter apokalypsen-feeling" av det hela...

Den första D&D3e-kampanjen jag spelade var i Greyhawk och vi spelade mitt konverterade Temple of Elemental Evil. Det var som 3E var gjort för denna typ av spelande och vi hade så in i helvete skoj... Särskilt när gänget hamnade i ett bakhåll som några troll gillrat. RP-slakt!

En Faerun-kampanj som gått i stå. Ett tips: skit i Paladins - de bara förstör!

Nu kör jag en kapanj med Conan RPG (med modifierade regler så klart - bl.a. sanity - för det måste man ha... och critical hits från Advanced Player's Guide). Vi har bara tillverkat rollpersoner ännu, men den processen uppskattades i alla fall av spelarna, så det ser lovande ut!

I en annan tråd har jag sagt att jag även funderar på en hemkokt (och hårdkokt) "Dark Ages-kampanj". Men den är bara på planeringsstadiet.

/Andreas

Staffan

Myrmidon
För tillfället kör jag en kampanj i Oathbound, en värld från Bastion Press som snor in saker (som t ex rollpersoner) från andra världar. Jag är även spelare i ett hemmabygge (offline) och i Forgotten Realms och Urban Arcana (online).

Jag har tidigare kört kampanjer i Dark Sun (gamla AD&D), Spelljammer (dito), Forgotten Realms (också AD&D) och "Greyhawk Light" - den sista innebäratt det mest funkade som bakgrund till Return to the Temple of Elemental Evil, så världen var egentligen rätt irrelevant.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ta en titt ut igenom fönstret!

För jag kommer mest spela Modern. :gremsmile: Jag är ingen storkonsument av psionics eller magi heller så det blir nog mest action. Vet inte om man kan kalla det värld men jag tänker i alla fall spela lite GeneTech nån dag. Sidewinder: Recoiled har jag ju berättat här nedan att jag längtar efter också och iom att det är western så är jag ju ändå kvar i vår egen värld.

Jag har köpt mig lite grejer till AD&D på senaste så det blir väl kanske lite Forgotten Realms hos mig också men inte i D&D 3E. Ravenloft har jag köpt också och är det inte nog kul till AD&D så ger det säkert några idéer till Modern! :gremlaugh:

Archer

Swashbuckler
The Dragon Empire (Dragonstar)
Eredane (Midnight)

Tidigare så körde vi mest löst spelande i en allmänn fantasyvärld som byggde på de grundläggande Greyhawk-element som följer med reglerna.

I framtiden kommer troligen spelande också att ske i följande Campaign Settings;
Dawnforge (Fantasy Flight Games)
Eberron (WoTC, om någon nu skulle ha missat det)
Kantara (Egen campaign setting).

Archer

Swashbuckler
d20 western

en d20 western är något som jag har haft i tankarna att göra (spagetti-western). Har dock inte kommit någonstans med det. Finns det någon sådan modul redan färdig? som inte blandar in en massa fantasy/scifi element?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Sidewinder: Recoiled, partner!

Jag tar mig friheten att citera mig själv från en notis här på rollspel.nu:

Western till d20? Ja, igen! Spelmakarna på Dog House Rules har kommit överens med Green Ronin Publishing om att de glada gröna ska släppa deras spel Sidewinder: Recoiled.

Spelet är ett andra generationens westernspel till d20 - första gången hette det Sidewinder: Wild West Adventures och gavs ut i tryckt form av Citizen Games. Efter att reglerna uppdaterats till att använda d20 Modern som bas har Sidewinder vuxit på sig med ca 100 sidor och i oktober i år beräknas den nya boken komma ut.

I nuläget finns Sidewinder: Recoiled tillgängligt som PDF och Print-on-demand och har redan fått ett mycket gott mottagande.
Boken är alltså 296 sidor nu och innehåller så vitt jag vet inte en enda specialeffekt. Skulle väl vara nån pörskans indian-schaman då men det tror jag inte finns med. Läs mer om spelet här! Blev mycket mycket glad då jag läste detta och insåg att jag får lköpa det på hemmaplan istället för att behöva beställa ett POD-ex.

Ser fram emot det själv. Som sagt. För tredje gången idag eller så. :gremgrin:

EchonCique

Hero
Den enda värld vi spelade i min första AD&D-spelgrupp var Dark Sun. Vi körde igenom hemmasnickrade äventyr & grottor i några år plus att vi planhoppade till Greyhawk någon enstaka gång för att rensa Drows och flygande Slott.

Sedan avslutades allting med en 20-levels grotta som förspel till Black Spine, som är ett stort köpäventyr till Dark Sun. Där kom vi 33% på ett halvår trots 2-3 låååånga spelmöten i veckan under terminerna. På loven kunde de bli spel varje dag ibland. Kontentan är att jag fullkomligt älskar Dark Sun som spelvärld och rekommenderar den starkt till alla andra.

Det jag vill spela, är att få spelat överhuvudtaget, då jag saknar spelgrupp :gremsmirk:. Det jag helst vill spela är dock Midnight eller agentspel i nutid.

Hunk

Hero
Wilderlands of High Fantasy

Den första publicerade spelvärlden till D&D måste ju vara den bästa! :gremlaugh: En rätt kul värld, som jämfört med de mer etablerade världarna, är mest lik en blandning av Grewhawk och Blackmoor, dock med lite egna egenheter som blå- och grönhudade humanoider. Civilisationsnivån är lägre än i de flesta D&D-världar, men man kan i likhet med Blackmoor stöta på högteknologiska fynd från en sedan länge utdöd civilisation. Det som främst skiljer den från Forgotten Realms är att det finns betydligt färra mäktiga NPC:er och världsomspännande organisationer + att man förhoppningsvis kommer att slippa 50 olika prestigeklasser etc. Det finns heller inga mäktiga riken i världen, utan de maktcentra som finns är ett antal mer eller mindre självständiga stadsstater. På ett sätt är det därmed mer antik- än medeltidsinspirerat vilket förstärks av att produktionen baseras på slaveri i högre grad än feodalism.

Hittills har bara en Players Guide/Gazetteer givits ut till d20 (mer är på väg), men det är lätt att komplettera med gamla OD&D-prylar, som är tämligen billiga på t.ex. eBay.

Nedan är en länk till ett "Wilderlands Installment", så att folk kan få ett hum om hur de gamla JG-beskrivningarna är uppbyggda. Allt baseras på hexagonkartor, vilket många kan anse vara en primitiv wargamerrelik, men jag tycker är rätt charmigt.
Rorystone Road

chrull

Stockholm Kartell
för tillfället spelar jag ingen d20 alls. Men jag har spelat i planescape, forgotten realms och greyhawk.
Jag vill ha mer planescape. mer riktig planescape. och för en gångs skull få spela och inte spelleda det.

mmm. sigil... mmm....

chrull

Hunk

Hero
Re: Wilderlands - lite fria downloads

Länk till lite fler Wilderlandsdownloads:

Downloads

Trevlig läsning!

//Henrik, Sveriges enda JG-fanboy?

Tyr

Hero
I Forgotten Realms så spelleder jag en egen kampanj + är spelare i en kampanj, och i Planescape så spelleder jag en serie sammankopplade äventyr. Jag planerar också att köra igång kampanjen Return to the Temple of Elemental Evil i Grayhawk... eller man kanske skulle konvertera, och låta det utspela sig i Ravenloft istället... får se hur det blir med den saken. Annars är jag väl rätt nyfiken på Midnight.

Pom

Swashbuckler
Jag spelleder för närvarande:
-En episk high-fantasy kampanj i en egen värld (satanister, demoner, nekromantiker, giftblandande biomanipulerande militarister, rymdskepp, nattalver, och en stråle hopp).
-En än så länge lågnivåkampanj i en annan egen värld (för mycket spoiler för forumitspelare för att kommentera).
-En blandad gudakampanj/barbarisk high-fantasykampanj i en tredje egen värld (kvasikeltisk bronsålder på ett jätteträd, men en del planhoppande), dock med en svag koppling till Greyhawk för att par av huvudpersonerna.
-En Xenakampanj!

Jag är spelare i en av DM konstruerad värld med grisodlarambitioner.

Nu för tiden tycker jag det är alldeles för roligt att konstruera egna världar för att slösa tid på att lära sig publicerade alster.
Greyhawk har jag haft mycket skoj i, liksom Dragonlance. Faerun har jag aldrig fastnat för. När jag skaffade kampanjen första gången var jag redan för trött på blandraskonceptet utan enhetlig tråd. Inte för att det hindrade mig från att återvända till Greyhawk, gång på gång :gremwink:.
Planescape har jag aldrig kört som kampanjbas, däremot används planen mycket på högre nivåer.

(Jag höll på att glömma Xenakampanjen. Min fru kommer att döda mig.)

Staffan

Myrmidon
Re: d20 western

Gjordes det inte en d20-variant av Deadlands? Iofs så finns det ju en hel del magiska inslag där, men de borde ju gå att ignorera.

Archer

Swashbuckler

Deadlands innehåller väl en massa fantasyvarelser? Det jag är ute efter är western baserad på historia, utan några fantasyvarelser av något slag.

EchonCique

Hero

Du kan ju fråga snällt om Rävarna på rollspel.com som ligger bakom Western har funderat på göra konverteringsregler till d20?

Eller om de är villiga att betala en hugad spekulant eller så att göra dylika regler.

Archer

Swashbuckler

Har faktiskt funderat på att själv skriva ett litet rollspel för d20 western. Det skulle väl i så fall bli något i stil av ett häfte med fem till tio sidor, med regler för hur man spelar western, klasser, utrustning, etc. Resten av western-materialet får man själv skaffa.