Myten om att myter är fantasy...
Bara för att ett flertal personer har fel blir inte åsikten rätt.
Man kan mycket väl läsa mytologi av samma anledning som man läser fantasy - för att man fascineras av berättelser av det omöjliga och övernaturliga. Men myter och sagor skapades inte under samma omständigheter och av samma skäl som modern fantasy.Som sagt, det hindrar inte att man kan läsa biblen och spekulera över vilken level som cleric Elijah hade, men det är inte fantasy. OK, som övertygad ateist av en mer dumdryg typ än mig själv kan man hävda att biblen är fantasier, men det är något helt annat än fantasy.
Eftersom elementen är TAGNA från myterna från början är de ursprungligen mytologiska element, inte fantasyelement. Återigen: Det fanns en tid när det bland vanligt folk betraktades som fullständigt normalt att tro på troll, spöken och magi. Det betyder inte att deras berättelser om dem var fantasy. Man kan som Quantalis säger möjligtvis hävda att den litteratur, muntlig och skriftlig, som utnyttjade dessa berättelser var fantasy, men om vi nu pratar 'klassiska' mytologiska verk, så skapades sådant som Odysséen när ALLA litterära verk såg ut på det sättet.
Nuförtiden är det främst den speciella genren (eller genrerna) fantasy som använder 'övernaturligheter' och det i ett samhälle där de flesta inte tror på dem (eller på betydligt 'softare' varianter av dem). Ju fler som tror att något är möjligt, desto vanligare är det i mainstream-litteraturen.
För att föra det vidare: Jag läser äventyrsromaner av klassiskt snitt - De Tre Musketörerna, Kapten Blod, En Världsomsegling Under Havet, Ivanhoe, Fribytaren på Östersjön, osv. - av samma skäl som de flesta barn jag har att göra med på arbetet (jag är bibliotekarie) läser fantasy: det är spänning, det är fantastiska äventyr på en annan tid och plats, osv.
Är de romanerna 'fantasy'? OK, Världsomseglingen är väl någon sorts SF innan det fanns SF (jag ser den hellre som eb slags technothriller), och Fribytaren har en tvättäkta alkemist (ja, en alkemist som är en bedragare, men i alla fall). Men jag tror inte många skulle kalla dem 'fantasy'.
En enkle lösning är givetvis att ge faen i genrer över huvud taget. Då slipper man definiera böckerna - man kan beskriva dem istället.
Nightowl