Det beror på hur du är funtad.
Som sagt tidigare har alla rätt lika regler, och alla utspelar sig i samma värld (Dark ages utspelar sig i en annan tid bara...).
Om du ställer en sån fråga kan jag bara lista upp de tydligaste för/nack -delarna
jag ser på en (-5 till 5) -skala.
Hunter:
Kul omväxlingsspel om man spelat de andra. (3)
Saknar en hel del som behövs för att ta det på allvar, känns oftast som en stor NPC-generator... (-4)
Dark ages:
Vampyrer passar bra in i medeltid, kombinerat med den spanska inkvisitationen så blir det en bra stämning. (4)
Saknar mer eller mindre spelbalans.. Vampyrer låter som om dom härskar världen om man inte kan en hel del & läser flitigt. (-4)
Vampire:
Är baserat på en hel del angst, vilket kan vara kul att spela.. (3)
Är ett spel som är för komplext makt-nät-mässigt, och alldeles för lätt att spela sanslösa saker.(-4)
Werewolf:
Är definitivt spelet med mest djup & spelet för folk med instinkter. (4)
De flesta kommer inte så långt att dom uppskattar spelet, det kräver lite för mycket av nybörjare att se förbi "första intrycket".(-2)
Personligen skulle jag altså välja werewolf, då Känslan är bättre avvägd.Vampire innehåller mer skitregler & idiotiska delar & hunter får man svårt att ta på allvar...
Vad jag föreslår åt dig, är att läsa lite mer om dom...
Alla här (inklusive mig) har sin smak.
Sen har vi ju en sak som alla vamp-fantaster lär skrika om, men som jag och de i de tre spelgrupperna jag spelat WoD i har insett...
WoD spelas bäst i kombination.
SpeleT blir ensidigt & enfaldigt utan att vara summan av dess delar..
Och hör & häpna så kan spelgrupper bestående av folk från olika delar (t.ex. 2 Werewolves, 2 vampyrer, 2 mages) funka bra.. Skrämmande bra faktiskt.
Spela så ett par gånger, och inse vilken kraftskillnad "samarbete över gränserna" ger... (sen ger det ju värdefulla rollspelsmöjligheter..)
/ps: vad hände med Mage??! det är ju WoD's pärla ju...
/ds