Nekromanti Vilket är bästa magiska saken för under 1000 gp?

rks

Warrior
Välj vilken klass som helst - vilket/vilka magiska föremål för max 1000 gp köper ni om det är till en lvl 1 RP?

Själv kan jag tänka mig en rogue med följande pyssel:
Gloves of disable device +1 (100 gp)
Lens of searching +1 (100 gp)
Boots of tumble +1 (100 gp)
Periapt of cure light wounds (CL1, 1/day, 360 gp)
Cloak of Resistance +1 (CL1, 1/day, 180 gp)
Stone of continual flame (110 gp)
Potion of cure light wounds (50 gp)
Summa: 1000 gp

Pom

Swashbuckler
Re: Vilket är bästa magiska saken för under 1000 g

När det gäller frågan om vad som bokstavligen är den bästa magiska saken för under 1000 gp för vilken klass som helst fastnar jag för cloak of resistance +1 - alltså DMG-varianten för 1000gp som ger +1 på alla save dygnet runt.

Varför?

På lvl 1 är de flesta rätt lökiga på det mesta. Fast visst går det att med lite klur bli riktigt hygglig på något specialområde. Men det är få saker som så direkt kan avgöra överlevnaden som att klara eller inte klara ett save.

Av de saker du räknar upp skulle jag nog ta stone of continual flame. Läkeprylen är bra, men finns en druid eller cleric med i gänget blir det mindre nödvändigt med ett magiskt föremål för detta. En outtömlig ljuskälla är däremot bortom räckhåll för alla lvl 1 och är bra till så mycket annat än att överleva en strid.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: En wand of cure light wounds brukar ju vara bra

Problemet är att den kräver sin man för att användas, antingen en person som redan har denna formel på sin formellista eller någon som är tillräcklig bra på Use Magic Device för att kunna använda den. Annars är den ju oanvändbar.

morkbollen_UBBT

Warrior
Re: En wand of cure light wounds brukar ju vara bra

Jo, jag vet. Men tänkte att det var fritt med classval, så för en låglevlad karaktär med CLW på sin lista så är det inte helt fel, men visst passar väl sig bäst för en ranger eller paladin...

Och visst jag vet att den tar slut och allt sånt, men fortfarande för en grupp är den inte helt fel. 50 charges på låga lvlar varar en ganska långstund(och om inte så är den ju värt sitt pris). Fast jag skulle nog säga att den är bäst för en krigare som kan använda den eller för en grupp som inte har ett för stort fokus på clerics...