Nekromanti Vilket är det bästa formatet för rollspelsböcker?

Conan

انتفاضة
Jag tycker på många sätt att utvecklingen mot hardback och stora format är olycklig. Såna böcker står sig bra i bokhyllan och funkar bra som samlarobjekt, men är mycket mindre trevliga att läsa.

Jag tycker nog dem gammla DoD-91 böckerna hade det perfekta formatet.

Caligo

Swashbuckler
Om man bara tänker praktiskt och inte utseendemässigt så tycker jag a5 eller A4 är bäst. Praktist när man har Pdfer och kan skriva ut på A4 till exempel

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det beror på spelet, naturligtvis, men generellt: mindre än A4, men större än en vanlig roman.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag gillar både A4 och A5 (eller likartade format) är härliga. Men jag håller med om att böcker är allt för uppblåsta nu för tiden.

Ett eller ett par A5-häften på ca 50 sidor styck tycker jag är perfekt. Faktum är att jag hellre har mitt rollspel uppdelat i säg, en regelbok, en världsbok och en spelledarbok. Då är det lätt att skicka runt böcker allt eftersom de behövs. Men Det behöver vara en smart indelning av innehållet i så fall, så man inte behöver blädara igenom varje bok så snart man ska hitta något.

A4 är trevligt om man vill göra boken lite mer "artsy", med lite stora helsidesbilder och grejer. Men extra viktigt att boken inte blir för tjock i så fall! Den måste vara bekväm att både hålla i för att läsa och ha i väskan.

Khan

Kondottiär
Jag är väldigt förtjust i G5. Mutant år noll, gammel-DoD, och så vidare, ligger väldigt bra i handen. Det enda är att det bör finnas ett rollformulär i A4 att ladda ner.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag gillar A5 väldigt mycket; böcker i det formatet blir lagom stora att bära med sig och att läsa. Plus att det blir lätt för folk att skriva ut PDF:er av boken.

Däremot har jag de senaste åren blivit mycket förtjust det lite udda formatet 130x200. Jag fick fram de siffrorna genom att mäta en sån där Penguin Classics-bok, eftersom jag gillar deras storlek. I efterhand har jag upptäckt att det egentligen inte är ett riktigt format men att "Junior Legal" (127 x 203) ligger hyfsat nära... Junior Legal är lite smalare än A5 vilket jag tycker funkar väldigt bra för böcker överlag. Jag har kört 130 x 200 på båda böckerna till Kutulu och kommer sannolikt att köra det formatet även till Ödesväktarna. Rotsystem fortsätter nog använda A5 av historiska skäl; det är najs när böckerna till ett spel kan stå och se enhetligt snygga ut i hyllan.

Sämst är helt klart de jättestora formaten. Inte bara för att jag tycker att de är klumpiga, svårlästa och otympliga, utan för att de dessutom verkar uppmuntra folk till att göra grafiska bårder. Sådant kan vara snyggt när det görs bra, men om man ser till t.ex. Mophidius' nya Mutant Chroniclesböcker så görs de ju helt oläsliga av att ha grafik som går hela vägen in i texten... Sådant tycker jag man mer sällan ser i böcker av litet format.

Oavsett måste det såklart finnas rollformulär i skrivarpapper-format. Även här föredrar jag A5 och det spel som har mer grejs som måste fås in på ett formulär än som får plats på ett A5 är nog ändå inte riktigt ett spel jag orkar spela.

Quadrante

Grisbonde
C5 (162 mm × 229 mm)

När kuverformatet C5 används som storlek för böcker så sitter de ovanligt bra i handen. Funkar både som limmande, häftade och med hård pärm.

erikt

Hero
Khan;n308041 said:
Jag är väldigt förtjust i G5. Mutant år noll, gammel-DoD, och så vidare, ligger väldigt bra i handen. Det enda är att det bör finnas ett rollformulär i A4 att ladda ner.
Håller med. G5 är rätt lagom för regelböcker. Tillräckligt litet för att vara hanterligt, men tillräckligt stort för att få plats med ganska mycket information per sida, vilket hjälper att göra innehållet överblickbart och minska mängden bläddrande.

McKatla

Utan titel
Jag läser helst PDF, så ett format som passar min iPad utan att jag behöver zooma in eller ut!

illuzive

Veteran
När det är böcker som innehåller tabeller, guider för karaktärsskapande och annat referensmaterial så gillar jag ju inbundna böcker (som är mindre än ett A4) som kan ligga uppslagna utan att man behöver tynga ned sidorna eller använda hälften av de händer man har till att hålla i boken. För världsböcker och liknande, som man kanske ägnar mer tid åt att läsa längre stycken ur, funkar häftade böcker väldigt bra.

Som exempel tycker jag att formatet som Järn-böckerna (inbundna) har är perfekt, medan jag och spelare tyckte det var lite drygt att använda Hjältarnas Tid-grundboken (limmad rygg, soft cover) vid karaktärsskapande, just eftersom den var ny och inte alls ville ligga uppslagen. Just när det gäller HT som riktar sig till nya spelare så är det logiskt att hålla kostnaden nere, men jag hade gärna betalat mer för ett inbundet alternativ.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag har en förkärlek för A5. Det är lagom stort, både tryckt och i pdf att läsa på skärm eller platta. Andra format i liknande storlek är okej, men de större formaten tycker jag inte alls om längre.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
En enorm fördel med A5 är, att om man är lite trött i ögonen men fått tag på en PDF, så kan man skriva ut den i A4 (i all alla fall så länge inte boken är för tjock, eller man kan välja vilka delar man behöver). Fortfarande ett hanterbart format, men helt plötsligt kan man läsa även det finstilta.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Khan;n308041 said:

Vilka mått har G5, egentligen? Min google-fu sviker mig, och jag hittar inga G:n på till exempel den här sidan.

zonk

muterad
A4 eller A5. Viktigt att boken inte faller ihop om man lägger den öppen.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag är småkär i alla mindre format. A5 etc. Tror dock det "optimala" för mig är Eden Studios böcker: 7.5" x 9.5", så närmast "Executive"-formatet. De är lite större än A5, men de ligger fortfarande väldigt bra i handen och känns "köttigare" än vanliga pocketböcker.

Sen gillar jag även när böcker har lite oortodoxa format. Som exempelvis Fria Ligans Svavelvinter eller Nobilis eller Metabarons. Men jag vägrar i allmänhet pdf:er, för jag gillar fortfarande känslan av att bläddra i en bok med riktigt papper. Här verkar jag dock ha blivit något av en minoritet i min umgängeskrets. :)

erikt

Hero
Quadrante;n308075 said:
I princip samma som C5 men lite mer än en millimeter bredare.
Aningen större skillnad än så.
C5 är 162x229 mm. G5 är 169x239 mm

luddwig

Lawful evil
krank;n308042 said:
det är najs när böckerna till ett spel kan stå och se enhetligt snygga ut i hyllan.
+1 på den.

I övrigt föredrar jag mellanstora böcker, omkring A5 upp till klassisk serietidningsstorlek, häftade eller bundna så att dom kan ligga uppslagna. Typ som böckerna till Svärdets sång alltså.