Nekromanti Vilket är det bästa Rollspelet of all times

Darkly Noom

Veteran
Nå nu skulle jag vilja veta vilket som är det bästa rollspelet genom tiderna. Har hört många påpekanden men ingen har kunnat ge riktigt bra argument hitills...
Så nu vill jag höra från några riktiga rollspelare...

Darkly Out

Johan K

Gammal & dryg
DoD !!

Jag tycker att DoD är det klart bästa rollspelet som har gjorts, med undantag av Chronopia..
Anledningen är enligt mig att det är ett bra system när man gör rp, bra stridssystem, trevlig värld osv.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Ok jag sväljer betet.

"Ars Magica - Gud finns och han rockar fett"

Det är nästan så jag får lust att springa och köpa spelet bara för den sakens skull /images/icons/cool.gif

Om jag förstått saken rätt spelar man i princip en magiker som är rätt mäktig redan från början. Förekomsten av sådana magiker borde ju göra världen rejält annorlunda än vår. Om det är så, hur fungerar det tillsammans med en europeisk medeltidsvärd? Och om det inte är så, hur är det?

-JPS- så många rollspel, så lite tid

Krille

Super Moderator

"Förekomsten av sådana magiker borde ju göra världen rejält annorlunda än vår. Om det är så, hur fungerar det tillsammans med en europeisk medeltidsvärd?"

Så här:

al'Lahu akhbar!!!

Det vill säga, på ren svenska, "Gud är större".

Det spelar ingen roll vad magiker gör. Gud är större. Som Nisse sa, "Gud finns, och han rockar fett", och i och med att kyrkan är ledd av Guds ställföreträdare på Jorden... tja, räkna ut resten själv. Dessutom finns det inte så många magiker. Bara 749 om jag inte minns fel.

Duddmannen

Hero
Måste hålla med!

Ars Magica är ju utan någon som helst konkurrens det bästa spelet genom tiderna. Magisystemet som ju är det centrala i Ars Magica har inga motståndare. Det finns helt enkelt inget spel som kan mätas sig med det. Man kan göra allt och man kan göra det på många olika sätt beroende på vilken inställning karaktären har till magin och till resten av världen. Att spela i ett Mythic Europe ger ju också en dubbel fördel. Den första är att man känner igen platser och vet hur det ser ut (om man tågluffat eller fotvandrat runt i Europa). Den andra är att man kan få in fantasy-inslag i väldigt varierad mängd då det ju är skillnad på t.ex. dvärga-förekomsten i Schwarzwald och i Rom.

Duddmannen gillar mäktig magi och mäktiga magiker!

Man Mountainman

Storsvagåret
Svaret på den frågan är helt klart...

...väldigt svårt att komma på.

Ska jag vara ärlig så har inget spel hittills lyckats uppfylla mina mycket högt ställda kvalitetskrav /images/icons/laugh.gif, åtminstone inte när det gäller reglerna. Och sedan är jag av den åsikten att spelvärlden egentligen bara är kosmetika och att man kan spela vilket sorts äventyr som helst i vilken värld som helst. Så tills jag hittar det ultimata regelsystsemet så måste svaret bli: inte den blekaste.

Sabelkatten

Swordsman

Dessutom finns det inte så många magiker. Bara 749 om jag inte minns fel.

Iofs. inte inräknat kloka gummor, druider, häxorna i de slaviska länderna plus lite annat löst folk. Men de står sig ju ändå lite kort mot x miljoner troende kristna.

Fast det bästa är ändå (den egentligen inte tillåtna) karaktären med Fairie blood, Demon blood, True faith och True reason - som är magiker! /images/icons/crazy.gif

En halvdemon/halvälva som anser att det är vetenskapligt bevisat att magin kommer från gud! /images/icons/clever.gif

/Henrik

Sabelkatten

Swordsman
Champions/HERO system!

Fast det beror ju på att jag inte har svårt för komplicerade regler.

Men ett spel där det går att göra precis vilken karaktär som helst, och spela i precis vilken värld som helst, utan att behöva göra några egentliga ändringar i reglerna (begränsningar för vilka egenskaper man får ha kan ju behövas ibland.../images/icons/dragon.gif) är det något speciellt med. Att det sedan dessutom är väldigt roligt om bara alla kan reglerna någorlunda gör ju inte saken sämre.

/Henrik

Ymir

Liten kantbaron
Re: ang. Mongoler

Det är ganska ont om mongoler i Västeuropa, du vet...

Btw...är inte Ars Magica några år för tidigt? Djinghis Khan utropar sig ju till Khagan först 1206, och mongolhorderna är inte ens i närheten av Europa förrän en bit in på 1200-talet...

- Ymir, som bestämt har för sig att Ars Magica liksom alla andra medeltida spel utspelar sig under tråkhögmedeltiden i tråkvästeuropa

Cybot

Mest spelbar
Ninja Burger RPG!!!!

Nej, inte riktigt. Men kul e det banne mig!!

Har äckligt svårt att bestämma mig faktiskt. Ars Magica har ju som sagt sina fördelar.

Fast förstås, Ars Magikas system för rustningar är ju inte riktigt balanserat.

Kan inte bestämma mig.

Krille

Super Moderator
Call of Cthulhu

Tja, jag skulle kunna rabbla upp en kasse favoritspel, men när det gäller vilket som är bäst så är det faktiskt inte så svårt. Call of Cthulhu, alla kategorier. Om inte de tjugoen år som spelet har funnits räcker som argument så drämmer vi till med:

* Ett enkelt, lättbegripligt och ekonomiskt regelsystem utan några krusiduller som löser sin uppgift och klarar av att simulera spelvärlden utan problem. Som DoD som det borde ha varit.
* En värld med djup, genomtänkthet, potential och flexibilitet.
* En samling av de absolut bästa supplementen som någonsin givits ut: Delta Green, Masks of Nyarlathothep, Horror on the Orient Express, Beyond the Mountain of Madness och en hög till.
* En inbunden jubileumsutgåva med ett läckert Elder Sign på framsidan.

Rev

Warrior
DoD Chronopia!

...och det säger jag enbart för att irritera alla som hatar Chronopia för att man tydligen måste göra det för att få kalla sig "seriös rollspelare".Chronopia är väl inte jättebäst, men det är åtminstone klart nyskapande och originellt (vilket är mer än vad man kan säga om 95% av alla andra fantasyrollspel).Till saken då. Bästa rollspel? Finns inget.Jo, det spel som gör att spelledaren och spelgruppen har roligast. Det är det bästa rollspelet. Sak samma om det heter Vampire, AD&D eller Macho Women With Guns.-R

Man Mountainman

Storsvagåret
En miljon?

Tyskromerska riket samlar en för tiden ofantlig arme (enligt uppgifter 1000.000 man)

Nog menar du väl ändå 100.000 man?

Cybot

Mest spelbar
Mongoler och Riddare[OT]

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Tyskromerska riket samlar en för tiden ofantlig arme (enligt uppgifter 1000.000 man) för att möta hotet, men den luras i bakhåll och ungefär halva armen tillintetgörs på slagfältet

<hr></blockquote>

Inte för att det skulle ha gjort någon enorm skillnad. Tungt rytteri och infanteri mot Mongolska beridna bågskyttar är en ganska fet vinst för det beridna bågskyttarna. Om förstås inte infanteriet har gott om bågskyttar(helst långbågs skyttar) de med. I annat fall så kunde Mongolerna göra precis som araberna ett århundrade tidigare.

Och om jag minns rätt så hade armen det ganska fattigt med bågskyttar. Däremot så hade den ett av de största uppbådet av tungt rytteri någonsin, tror till och med att det fanns mer tungt rytteri än under korstågens glansdagar.

Polska, tyska(Bland annat Teutoner Orden, faktum är att det här slaget var ett av stegen mot Teutonerriddarnas slutliga fall)och tjeckiska riddare.

Storuggla

Champion
Over the Edge!

OTE från Atlas Games! Busenkla regler, enklare regler att skapa rollpersoner (båda skrivna av Tweet och Laws, två män som tydligen inte kan göra något fel /images/icons/laugh.gif) och över hundra sidor backgrund i huvudboken allena.

Ett spel som utspelar sig på en ö fylld till bredden med dårar och ddär alla regler, både fysikens och samhällets satts ur spel? Vem kan säga nej till det? /images/icons/grin.gif

Storuggla, som tycker om traveller också

Storuggla

Champion
Re: En nolla för mycket!

Men en nolla är ju inget värd ju, så då är det ju ingen skillnad... /images/icons/wink.gif

Storuggla, inte kassör

Nightowl

Champion
Definiera kriterierna för "bästa" så skall jag svara.

Om du vill ha argument, alltså. Annars kan jag dilla om vilka spel jag gillar bäst, men det är ju möjligtvis intressant för Nightowls Officiella Fanclub, och dessa horder av skrikande tonårsflickor brukar inte besöka forumet.

Nightowl, tycker att Nobelpriset är en dum idé också.

Eksem

Champion
Re: Call of Cthulhu

Med andra ord skulle COC vara bäst även i en vetenskaplig undersökning.