Nekromanti Vilket är ditt absoluta favoritspel?

Bassejr

Hero
Väldigt snabb och enkel fråga, men som kan få rätt intresanta svar.

Vilket eller vilka är dina absoluta favoritrollspel, och varför?

Personligen går min erfarenhet inte bortom Coriolis, svavelvinter, och DoD, men jag måste säga att jag tycker om Svavelvinter mest. Jag gillar hur ballanserat systemet är, och Älskar iden med att ha Skuggpslet paralelt med karaktärsspelet.

Rickard

Urverk speldesign
Unknown Armies. Bästa BRP-systemet på marknaden. De skriver också världen så som jag vill att rollspelsvärldar ska bli skrivna: de ger ut världselement och sedan en scenarioskrivarstruktur där spelledaren själv får pyssla ihop elementen för att skapa en historia. Jag kommer dock aldrig spelleda spelet, men jag gillar upplägget.

Stjärnornas Krig. Skriven av geniet Greg Costikyan. Regelsystemet är utdaterat men tack vare genren och Gregs presenterade tankemönster får man lätt action i det spelet trots regelsystemet.

InSpectres. Skrivet så som jag vill att rollspel ska bli skrivna. Spelet förklarar hur man ska spela rollspel. Dessutom så räcker det med att läsa igenom boken för att du ska kunna spela det.

Mutiné. För att jag har skrivit det. :gremsmile: Otroligt enkelt att konvertera till andra rollspel, eftersom det är bara konventionerna som man behöver föra över, alltså hur man använder spelsystemet.

/Han som gillar spelvärlden i Mutant Chronicles (Luna!) och fantasyvarianten av den, Chronopia

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Tveklöst Svavelvinter.

Välskriven berättarfokuserad mekanik som gör de den beskrivande delen för karaktären till öppna regler istället för rent fluff som i många BRP. Det finns också fantastiskt många bra tips i regelboken för att göra spelmötet så intressant som möjligt.

Sedan gillar även jag Skuggspelsnivån som etablerar intressant fond för karaktärsspelet och signalerar väldigt tydligt ränksmideriet bakom kulisserna.

Sist men inte minst. Granströms fantastiska världsskapande och hur bra det passar ihop med reglerna.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Space 1889: Dess fantastiska viktorianska solsystem. Otroliga äventyrsmöjligheter: Sherlock Holmes, kaiser Wilhelm och marsianer i samma kampanj.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Spelvärld: Mutant Chronicles. Välbeskriven, en hel del detaljerad information om precis sånt som hjälper en att skapa äventyr. God flexibilitet, världen håller för allt mellan krigsscenarier i Venus' djungler till Noirmysterier i Lunas gränder. Jag lär mig fortfarande saker av det här spelet, även om regelsystemet definitivt behöver bytas ut och det nyss.

Spel överhuvudtaget: Mutant City Blues. Regelsystemet har sina brister, men jag har nog typ aldrig sett ett spel där spelvärld och regelsystem och spelstil samverkat så otroligt bra. Gumshoesystemet kommer här till sin rätt. För mig som gillar både CSI och superkrafter är det här spelet fullkomligt underbart.

Hedersomnämnande till Eclipse Phase, som har en ruskigt cool scifisetting, men som tyvärr misslyckas med att hjälpa mig att skapa äventyr av det slag jag skulle vilja skapa eftersom spelskaparnas idé om hur en kampanj bör starta (och fortgå) skiljer sig en del från min egen. Men det är en cool värld, som jag förr eller senare SKA köra en kampanj i.

Mogger

Hipsteranka
Mouse Guard
Snyggaste rollspelet och ett bra system. Jag blir alltid sjukt inspirerad och kreativ bara jag öppnar boken, och det är vad rollspelhandlar om.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Den dag Krille byter PE mot något annat som bästa spel is when hell freezes over? Eller? :gremsmile:

Arfert

Facit
Call of Cthulhu

Charmiga och bra kampanjer (de objektivt bästa, CoC har nåt som verkligen inspirerar scenariokonstruktörer) kombinerat med ett system som håller. Trots att det har 30 år på nacken. Och så är det förbannat bra också.

bozar_UBBT

Warrior
Som spelare är det definitivt Kult för det är så otroligt strämningsfullt och läbbigt, som SL not so much pga alla modifikationer och slag.

Roligast att vara SL för är än så länge Eon för jag blir inspirerad av att skriva äventyr och skapa SLPs till Mundana.

Får lägga en uppdatering när jag fått Savage Worlds, Burning Wheel och A song of ice and fire ifall jag ändrar favoritsystem då.

Well, Svavelvinter. Vore ju korkat att skriva ett spel som jag inte tyckte var det bästa i hela världen. :gremsmile:

Apocalypse World. Inte felfritt, men en briljant ögonöppnare att låta systemet generera konkreta story-element och svåra val i stället för ja/nej-svar eller siffror.

Mutant - Pyriversionen. Om man räknar ihop Äventyrsspels "gamla Mutant" med Järnringens MUA så har inget annat spel givit mig så mycket glädje genom åren.

Ulfgeir

Swashbuckler
För spelvärlden säger jag nog Shadowrun. Den har hela tiden utvecklats och känts levande, då saker förändrats. Gillar även merparten av alla böckerna som utspelar sig i världen med, då de utvecklar spelvärlden. Exempelvis boken Burning Bright som handlar om händelserna som ledde upp till problemen i Chicago.

För systemet: Tror faktiskt jag säger Call of Cthulhu här. Det är ett enkelt BRP-system som inte kommer ivägen för spelandet.

För sättet att skapa en rollperson: Delat mellan Operation: Fallen Reich med dess Life-board och Spirit of the Century där rollpersonerna figurerar i varandras pulp-böcker som bifigurer. Det sistnämnda har dock en del nackdelar med att det gör det hopplöst att knyta in nya personer i gruppen.

För det grafiska utseendet: så är det delat mellan Cthulhutech för det är förbaskat snyggt, och Trollvinter alternativt Skymningshem: Andra Imperiet för deras charmiga illustrationer som är så rätt.

/Ulfgeir

Save

Veteran
Tack Solvebring för att du visade att man får skriva korta svar =)

Jag säger Chock 2.0 av uppenbara skäl. :gremwink:

Emilhandsome

Veteran
Som spelsystem är Savage Worlds min favorit, enkelt, snabbt och flexibelt.

Som settings ligger nog Iron Dynasty och Low Life högsta upp, trots att jag ännu inte hunnit spela / leda något av dom, det ena är steampunk-samuraier och det andra en "pratchettig" apokalypsvärld.

Vimes

Sillkung
Svår fråga. Eftersom flera verkar ha missat/skitit i att frågan "Vilket är ditt absoluta favoritspel?" rimligtvis implicerar ett svar innehållande endast ett spel, tänker jag inte vara sämre bättre:

Jag gillar Kult för dess metaplott, spelvärld och generella känsla, regelsystemet är tyvärr oanvändbart. Sen gillar jag Mutant Chornicles med en spelvärld som är så mycket mer än vad de kitschiga omslagen kommunicerar. Vampire: tM har jag haft extremt mycket kul med, och regelsystemet är det bästa av de här äldre tradspelen. Sen går två hedersomnämnanden till Mutant: UA (rolig och välskriven värld, extremt lätt att improvisera SLP:er till) och "Cyberpunk-mutant" (som är mitt första riktiga rollspel, och som jag har väldigt varma känslor för). Slutligen har jag spelat Mutant City Blues en gång, och haft hysteriskt roligt med det, så det bör nämnas.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Sookie said:
Eftersom flera verkar ha missat/skitit i att frågan "Vilket är ditt absoluta favoritspel?" rimligtvis implicerar ett svar innehållande endast ett spel
Ahem:

Bassejr said:
Vilket eller vilka är dina absoluta favoritrollspel, och varför?
Min emfas.

Vimes

Sillkung
knark said:
Menvafan, ska man behöva läsa vad som står i inläggen också? Jag har hängt för mycket i vrållådan och kan inte ta till mig längre textmassor.

Fredrik.Q

Veteran
Även om jag inte spelat det än så gillar jag Dogs in the Vineyard. Det var helt Paradigm krossande när jag läste det för första gången, då min erfarenhet upp till den punkten infattade mest DnD 3.x och lite andra rollspel som WHFRP Mutant, Eon och lite Call of Cthulhu.