Nekromanti Vilket år?

Krille

Super Moderator
"När utspelar sig EON? "

Det beror på vem du frågar. I Jargien tror jag det var 2967 efter Daak, medan det i Consaber är år 1512 sabrisk tideräkning. I Thalamur är det år 2051 enligt ett sätt att räkna, ca år 8000 enligt ett annat sätt att räkna, och enligt ett tredje sätt att räkna är det ett annat år, fast det kommer jag inte ihåg just nu. Dvärgarna anser att det är år 9000kallt, tiraker anser att det är måndagen efter det balla slaget mot grannstammen, misslor anser att det är vinter och alver ser ingen större skillnad på igår och för femhundra år sedan.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
2967 e.D. m.m.

2967 e.D. (efter Daak)

eller

1512 S.t. (Sabrisk tideräkning)
eller
9969 e.C.g. (Efter Colonans grundande)
eller
(massa flera)

Alver och dvärgar har egen tideräkning som beskrivs i respektiva ras-bok.
Thalamur räknar oftast efter den senaste Coloniska dynastin, den senaste var Mastrani och den startade för tvåtusen-nånting år sedan.

/Naug

Krille

Super Moderator
"ok så det finns ingen speciell tid"

Jodå. Den mäts bara lite olika beroende på i vilken kultur du är.

Helmgast
Precis som här.

Romarna hade sin tideräkning från Roms grundande, Bysans och judarna från två olika skapelseår (dock ej så olika, drygt 5000 år sen tror jag), muslimer från Muhammeds flykt till Medina (eller om det var död, eller uppenbarelse eller...)

cernael

Warrior
Re: Vilket år? (OT)

Bysans och judarna från två olika skapelseår (dock ej så olika, drygt 5000 år sen tror jag)
Har för mig att det är närmare 6000 år, så "tusenårsriket" borde komma snart...och efter det försvinner världen, om jag inte minns fel.

/Cernael san

Krille

Super Moderator

England har inte blivit invaderat sedan 1066 och har haft mer eller mindre samma gränser sedan dess. Dess "konstitution" kom till 1216 med Magna Carta.

Japan sägs ha haft en obruten kejsarlinje från kejsar Jimmu, som var sonson till Amaterasu, solgufinnan. Den är tvåtusen år lång.

Kina har existerat som nation sedan fyratusen år eller så.

The_shadow

Warrior

hrm... jag och historia, tänkte inte på asiaterna, de har ju ganska gamla länder därborta....
men vi är bland de äldsta i europa :gremgrin: där har jag rätt iaf...

Zaaken

Veteran
Du vet att Sverige kallades the ny sweden på grund av att vi typ hitades sist i Europa... Är vad jag har hört kan ha fel men är kanska säker... Men vänta var det kanske amrecanerna som fann Sverige sist i europa? ja ja

Helmgast
Kung Gösta [OT]

Sverige var 'ockuperat' av Danmark under unionstiden (fram till 1520), och Danmark stod under tysk kontroll 1940-1945.

Så nligt mig är Sverige snart 500 år gammalt.

Helmgast
Sweden=Svitiod? [OT]

Sweden kommer troligtvis av Svitiod (som blir Svezia på sydländska), det namn man hadde på Götaland+Svealand under vikingatiden. Och svenskarna hade kontakt med både Kalifatet och Bysans under 900-talet, så sist i Europa låter för mig knepigt. Ange gärna källa till varför Sverige skulle vara det sista landet.

Och USA har inte mycket att göra med varför vi heter Sweden på utrikiska. Ett alldeles för ungt land.

Zaaken

Veteran
Re: Sweden=Svitiod? [OT]

du ville ha en anledning och det stod i en historie bok som jag läste i men det var ett par år sen

Meldert

Veteran
du blandar ihop... (OT)

Ländernas ålder med nationsflaggan.

Danmark har Världens äldsta nationsflagga.
Men Sverige är inte långt efter, flaggan och riksvapnet (tre kronor) är från 1100-talet tror jag.

Serek Mörke

Veteran

Det är nog inte meningsfullt att diskutera ålder på "länder" eftersom detta snarast är ett geografiskt begrepp, och som redan nämnts, har landsdelar och hela länder skiftat ägare ett otal gånger under historiens lopp. Du har dock rätt i att Sverige är en av världens äldsta (nu levande) monarkier.

Serek