Nekromanti Vilket e det bästa nybörjar äventyret?

Quantum_fimus

Veteran
Ni menar jag inte att SL är nybörjare utan att rollpersonerna är helt nya.
Funderade på att spela Svavelvinter för den lär vara bra. Men den är gjord för lite mer erfarna karaktärer, eller?

Så vilket eller vilka äventyr skulle vara bra?

Hade tänkt spela DoD-91, men att det är gjort till det är inget krav.

And H

Veteran
Fritagningen funkar ju alltid men annar brukar det behövar lite små improviserat före stora äventyr.

Eksem

Champion
Svavelvintern förutsätter såväl erfarna spelare som errfarna rollpersoner. Värdelöst som nybörjaräventyr. Nej, ska vi tala nybörjaräventyr föreslår jag enkla små saker som "Spindelkonungens pyramid" och liknande. Men om det rör sig om en smula svårare (och längre) äventyr så skulle jag titta lite närmare på "Enhörningshornet" och "Rösten från forntiden".

Quantum_fimus

Veteran
Fritagningen.

Sant.
Har inte tittat på det.

Som jag sa innan (under annat namn) så har jag inte spelat några köpäventyr till DoD.

Personlig åsikt här: DoD-91 funkar bäst med hjältar som nybörjar RP. Då undviker man det här som du skriver om, nämligen att man måste hitta rena nybörjaräventyr åt RP. Det är ganska skönt faktiskt. Så min lösning är att invertera problemet och se till att rollperonerna helt enkelt inte är så kassa att man måste göra speciella äventyr för dom bara för att dom ska klara äventyren.........I dod6 är det ännu värre, där är rollpernen fullständigt hopplös om man håller till sig till reglerna till skillnad från DoD-91, där tom en "vanlig" rp är ganska bra jämfört med DoD6.

Om vi nu antar att du håller dig till extraordinära RP och inte riktigt vet vilket äventyr du ska spela så kan jag rekommendera Triangeldrama i Edelfara, som finns i Ivanhoe. Likaså kan man spela skuggan av en ros som finns i Krilloan. Skuggan av en ros passar iofs nästan bäst för en grupp trollkarlar men du kanske kan ha användning för det ändå.

Organ

Out of time, out of mind
Svavelvinter skulle väl funka bra. Det är hyfsat lätt i början, men så lång att det RP som klarar sig igenom hela är att betrakta som ärrade veteraner.

/Anders

Hasse

Hero
Vinterskogens hemlighet

"Så vilket eller vilka äventyr skulle vara bra?"

Ett tips är att du laddar hem Vinterskogens hemlighet (VSH) till DoD6. Äventyret hittar du här.

Jag såg att du i en tidigare tråd undrade över möjligheterna med att konventera äventyr för DoD6 till -91:an, laddar du hem VSH så kan du själv avgöra om det blir för mycket eller lite arbete.