Det låter åtminstone som vår projektbeskrivning och utgivningsplan Åtminstone till viss del. Vi har ett nytt regelsystem men alla som spelat BRP känner igen sig och jag har ännu inte hört något påstå att Hjältarnas Tid/Kopparhavets hjältar har en sämre regelmotor än BRP-spelen. Uteslutande tvärtom.Lightshy;n338745 said:Jag väntar med spänning på Kopparhavets Hjältar.
kanske har vi svaret där?
Jag är inte ute efter ett nytt regelsystem.
Jag vill ha ett samlat världsbygge som innehåller allt det som gjorde Drakar o Demoner till platsen som lockade mig att börja spela. Kandra, Trakorien, Nidland, Krilloan, Grå Hallarna m.m.
Och att det till detta kommer scenarion, äventyr & kampanjer som är mer genomarbetade enligt dagens standard.
Jag tror nog att DoD hade kunna leva vidare precis som D&D med helt nya populära versioner som inte nödvändigtvis blickade bakåt. Åtminstone inte utan att blicka framåt minst lika mycket (alltså typ som de flesta andra spel ). Och i viss mån har det gjort det. Det är väl mest att det inte riktigt känns som en utarbetat plan med gedigna produkter utan mer som någon form av affärs/marknadsmässig trial and error.Ymir;n338740 said:Något företag som kastar licensen i en låda och aldrig gör något med den igen. Låt DoD dö, och marknaden röra sig bort från nostalgitrenden och mot mer nyskapande grejer.
Jag håller inte med.God45;n338742 said:Det är bara en okej version av BRP fantasy. Det blev stort för att D&D inte introducerade sig på vår lilla svenska marknad i tid. Och den enda av de indivudiella världarna värda att bevara har redan sitt eget, bättre, rollspel med Svavelvinter. Det finns inget värt att göra något mer med i övrigt. Lägg ner det. Kylo Ren högre upp i tråden har rätt.
Hade de levererat den produkt de sa de skulle leverera, dvs. det bästa från de tidigare utgåvorna med nya illustrationer, hade jag hållit med dig. Men nu är risken stor att nybörjare och återvändare testar DDR och får avsmak. Det kan ju i och för sig vara så att alla problem är åtgärdade i senare tryckningar, men det tvivlar jag på.Khan;n338752 said:Vare sig vi vill det eller ej är DoD synonymt med rollspel i Sverige än idag, på samma sätt som D&D är det i engelsktalande länder. När ett barn uttalat sig om att vilja testa rollspel, eller en gaming som inte varit i svängen på trettio år vill tillbaka är det DoD de letat efter, för det här ser åtminstone hört förr.
DoD retro fick rätt ljummen kritik av de flesta, men säljer klart bättre än många andra rollspel, och jag gissar att det är just därför. Att ha ett DoD på marknaden är bra för att locka in nybörjare, oavsett var vi tycker om det.
Missförstå mig rätt - det jag menade var att Riots tidigaste utgåvor var en bra ingång i tankesättet. Var inte rädd för att ha ihjäl varenda helig ko som finns.Rangertheman;n338765 said:Hade de levererat den produkt de sa de skulle leverera, dvs. det bästa från de tidigare utgåvorna med nya illustrationer, hade jag hållit med dig. Men nu är risken stor att nybörjare och återvändare testar DDR och får avsmak. Det kan ju i och för sig vara så att alla problem är åtgärdade i senare tryckningar, men det tvivlar jag på.
Den svenska utgivare jag tror hade gjort det bästa jobbet med licensen är Eloso förlag.
Men du har inga liknande problem med den eviga OSR-vurmenpappa;n338769 said:Är liksom många enormt trött på DoD-vurmen och den eviga nostalgi-loopen som våra svenska IPn går igenom. Gör nytt!
Det här! +100Gurgeh;n338773 said:Eftersom alla som någonsin spelat Drakar och Demoner ändrade eller missförstod reglerna så att de hade en helt unik version, vore det bästa om licensen var fri, så att alla får publicera sin egen version, om de känner för det.
Lite OT. Men personligen är jag noll intresserad av AD&D och gammal gnognardig 70-tals-dnd. Jag älskar det nya, innovativa och galna som kommer ur OSR-genren. MÖRK BORG, Into the Odd och Veins of the Earth liknar ju liksom inte Keep on the Borderlands jättemycket, även om det finns spår kvar av idéer och principer. Av samma anledning är jag mycket mer pepp på Kopparhavets Hjältar än DoD16, t.ex.Leon;n338771 said:Men du har inga liknande problem med den eviga OSR-vurmen
Men Ford hade känts gammalt om man rehashade T-Forden år ut och år in. Hade samma innovation hänt DoD som Ford hade vi inte haft den här diskussionen tror jag. Det är ju samma omslagsbild IGEN, t.ex.Måns;n338772 said:Alltså, DoD är ett varumärke. Man kan naturligtvis hantera det hur kreativt man vill. Att tro att varumärke är passe för att det är gammalt känns för mig helt världsfrånvänt.
"Lägg ner Ford! Gammalt mög ju!"