Yay för thism! Vissa av deras hus har ju Eon IV-egenskaper i Fenixartikeln Saviasskogens alver, om du har läst den?Mundo;n115640 said:Oj! Utifrån Eon IV måste jag nog säga att jag gillar Fedaker, Tiraker och Jargier... men bäst av alla gillar jag Tauperna, speciellt när jag fick tillgång till kampanj-materialet om dem. Oj, oj, oj vad coola de är.
I Eon överhuvudtaget är det såklart Thism. 1910 Preussen i medeltida alv-form? Ja tack!
Nej. Står det något ball i den?LordTengel;n115656 said:Yay för thism! Vissa av deras hus har ju Eon IV-egenskaper i Fenixartikeln Saviasskogens alver, om du har läst den?
Med tanke på att jag har skrivit den är det nog bäst att jag inte tar ställning. :wink: Tänkte mest om du ville ha spelvärden för favvo-folket.Mundo;n115698 said:Nej. Står det något ball i den?
Totalcomputar. Det har funnits flera samhällen (bland annat vikingasamhället) där män har den dominerande ställningen i samhället, men där det är kvinnor som har mycket av den religösa makten. Kanske inte så ofta ett totalt religöst monopol, men ändå.Mundo;n115739 said:Nu har det snackats en hel del om tiraker här och jag måste såklart tillägga att även jag gillar Tiraker. Det enda jag tycker är fattigt med dem är att alla schamaner är män, which makes no sense what so ever, eftersom de är ett matriarkat. Dessutom har schamanerna ofta stort inflytande i deras samhälle, vilket gör det ännu konstigare.
Föreställ er medeltiden. Lägg nu till att biskoparna och påven endast fick vara kvinnor.
DOES NOT COMPUTE.
Den religiösa makten i vikinga-samhällen har, i min vetskap, aldrig kommit i konflikt mellan hövdning och sejd till den punkt att sejden planerar att döda hövdingen för den inte gör som sejden vill.Cybot;n115806 said:Totalcomputar. Det har funnits flera samhällen (bland annat vikingasamhället) där män har den dominerande ställningen i samhället, men där det är kvinnor som har mycket av den religösa makten. Kanske inte så ofta ett totalt religöst monopol, men ändå.
Fast tirakerna är uttalat matriarkala, både i spelvärlden av dess invånare och i rollspelsböckerna skrivna till oss spelare.Cybot;n115806 said:Det är ofta samhällen som inte erkänner sig som matriarkat/patriarkat utan ser sig själva som dualistiska och essenstiella samhällen där män och kvinnor har olika roller.
Men inga manliga völvor.Mundo;n115812 said:
Nej, inte så konstigt. Det är lite som att säga att det inte finns manliga prästinnor. Völva är en titel för kvinnor. Däremot fanns det män som utförde magi, sjöng magiska sånger, ledde blot och annat skojs. Majoriteten utfördes av kvinnor, det är sant, men det var inte en utesluten kvinnodomän.Cybot;n115816 said:Men inga manliga völvor.