Vilket nu svenskt rollspel kommer att ha den största produktionen av moduler?

Conan

انتفاضة
är väldigt förtjust i idén på att rollspel som släpps följs upp med en massa moduler och äventyr.

Vilket aktivt svenskt rollspel ska man satsa på utifrån det kriteriet? Symbaroum?

Gällande rollspel som eon så räknar jag inte in moduler till tidigare utgåvor.

Ymir

Liten kantbaron
Jag skulle med reservation för Mutant (se nedan), säga att slaget står mellan Symbaroum och Eon IV, eftersom inga andra svenska rollspel i nuläget har lika många moduler utgivna som dem (fem vardera, om Eons sex magiböcker räknas som en modul, och Eons crowdfunder-exklusiva Codex Mundana inte heller räknas). Rätta mig gärna om jag har fel här, och det finns något modul-tungt spel jag förbisett.

Mutant år noll har möjligen fler moduler än både Eon och Symbaroum, men jag är helt obekant med Mutant, är zonkompendierna riktiga moduler, eller mer något i stil med Neotechs kartpaket? Hur har År nolls utgivningstakt varit på sistone?

Helmgast tycks generellt satsa mer på moduler till befintliga spel jämfört med Fria Ligan, men Fria Ligan har historiskt haft högre utgivningstakt. Eftersom Symbaroum och Eon just nu basically är tied i moduler, är det en helt öppen fråga om Helmgasts historiskt större modul-fokus eller Fria Ligans historiskt högre utgivningstakt vinner i slutändan. Eon har på sistone kraftigt förbättrat sin utgivningstakt, men jag vet inte hur snabbt Symbaroum ger ut moduler så jag kan inte spekulera om vad det innebär.

Räknar vi Fenix-material har Eon en edge, för Symbaroum har nästan aldrig Fenix-artiklar, men å andra sidan kommer Western med i tävlingen då, och jääävlar vilken materialspruta det är i Fenix.

Allt detta förutsätter givetvis att vi inte räknar Vampire - the Masquerade som svenskt, för eftersom det ges ut av två olika företag samtidigt har varken Fria Ligan eller Helmgast i det långa loppet en chans att matcha det, och Vampire är historiskt en modul-maskin av mycket hög rang.

OSR-spel som Mörk Borg har också en kraftig edge i utgivningstakt, på grund av hur enkelt det är att skriva OSR-material jämfört med tunga världsbyggen som Eon och Symbaroum. Det är möjligt att något OSR-spel tids nog kommer ikapp det försprång de två fantasy-kolosserna byggt upp, och rusar förbi dem med hästlängder. Vampire verkar just nu satsa på extremt tjocka och påkostade moduler och har ett fruktansvärt überkomplext världsbygge och konfliktfyllda fan expectations att handskas med, vilket lär slöa ned dem ordentligt inledningsvis, så ett OSR-spel som spammar småmoduler hade kanske kunnat slå till och med Vampire i längden.

Bifur

Veteran
Jag är osäker på Eon. Symbaroum har följande utgivning utöver grundreglerna:

Spelarbok
Monsterkodex
Kopparkronan
Äventyrspaket 1-4
Törnetronen 1-4
(SL-handbok - kommande i sommar)

11 moduler får jag det till.

M0 har förutom grundspelet:

Genlab Alpha
Maskinarium
Elysium
Zonkompendium 1-6 (ur M0-perspektiv är de som ett kort äventyr)
(Ad astra - kommande)

9 moduler blir det (jag väljer att inte räkna kommande Hindenburg här, ser det som en MUA-gren)

De två borde vara topp från Ligan. Coriolis har nog en 5-6 också gissar jag.

Paal

Imaginär fantast
Jag håller med Bifur, Symbaroum har bäst stöd och jag tror inte det kommer att minska då spelet fortfarande växer på den internationella marknaden. Dessutom är Fria Ligan rollspelsproducenter på heltid vilket ju påverkar takten på utgivningen.

Fria Ligan har dessutom sitt nya initiativ Free League Workshop som genererar en stor mängd lättillgängligt fan-producerat material (givetvis av blandad kvalitet, men iaf med något högre produktionsvärde).

Khan

Kondottiär
Tekniskt sett är ju White Wolf svenskt nuförtiden, och jag tror inget rollspel kan slå WoD och Vampire i utgivning. Om man nu ska vara petig. :)

Men när det gäller spel på svenska skulle jag nog säga att det lär bli något av Ligans spel som tar hem priset. Frågan är bara vilket. Jag tror inte längre År Noll kommer vinna, eftersom det klart har tappat fart i den utgivningen i det senaste. Svärdets Sång verkar ju sälja som smör, så ge det något år eller tre så skulle jag inte bli förvånad om det har flest moduler.

Monokel

Korrektionsglas som fästs framför ena ögat
Western IV är väl ändå i en egen liga här? 6-7 tryckta supplement och oändliga mängder officiellt material i pdf-form.

Rangertheman

Myrmidon
Håller med Bifur och Paal om att Symbaroum ligger bra till. En startbox och Spelledarens handbok ligger i pipen och vi vet att Törnetronen del 5 och 6 kommer att komma så småningom. Skulle inte bli förvånad om Tomas Vargas konventsäventyr, som skulle ha spelats på GothCon, kommer i ÄP5 tillsammans med något ytterligare äventyr. Det som möjligen skulle kunna göra situationen ännu bättre är om de kan få in ytterligare någon officiell författare som kan avlasta MJH när han ägnar sig åt Coriolis (och kanske Mutant Hindenburg?).

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Monokel;n346824 said:
Western IV är väl ändå i en egen liga här? 6-7 tryckta supplement och oändliga mängder officiellt material i pdf-form.
Den här utsagan är lika sann om du byter ut "Western IV" mot - Sagospelet Äventyr!

Rangertheman

Myrmidon
Hjältarnas tid har också hyggligt med material: Tre äventyr, en kampanjmiljö (Sorgeveden), Hjältarnas väg och Magins väv, förutom grundboxen. Men den nuvarande utgivningstakten tycks inte vara så hög just när det gäller HT.

Khan

Kondottiär
Rangertheman;n346833 said:
Hjältarnas tid har också hyggligt med material: Tre äventyr, en kampanjmiljö (Sorgeveden), Hjältarnas väg och Magins väv, förutom grundboxen. Men den nuvarande utgivningstakten tycks inte vara så hög just när det gäller HT.
Jovars, det är väl en artikel med i varenda Fenix de senaste åren?

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Vi är på god väg med 35+ färdiga manus i mailboxen och mer på ingång. Allt som behövs är redigering och art. Hang in there!

luddwig

Lawful evil
Svärd & Svartkonst har förvånansvärt mycket material:

- Grundboken
- Naram Akaris ruiner
- Nordmenn
- Månens krigsherrar del 1 och 2
- Fyra mindre äventyr
- Tre nummer av Grimoire

Och säkert har jag missat något.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Om vi räknar tredjepartsmaterial som är kompatibelt så vinner förstås OSR (Svärd och Svartkonst, Whitehack, Mörk Borg [även om kompatibiliteten där kan kräva lite jobb]). Men det är nog lite fusk :D

Rangertheman

Myrmidon
Khan;n346834 said:
Jovars, det är väl en artikel med i varenda Fenix de senaste åren?
Sant - det kommer löpande material till HT, men inte så mycket moduler.

anth

Vetefan
Jag håller med pappa och God45 här: Mörk Borg.
Helt enkelt för att de arbetar med mindre produkter.
Mörk Borg är på c:a 90 A5-sidor. Redan där är det ett av de minsta spelen i Sverige.
Hllere många små produkter under ett år, än ett fåtal stora vart annat år.

Ymir

Liten kantbaron
Det är inte bara mindre produkter i omfattning sett, utan som jag påpekade i mitt inlägg är OSR också lättare att skriva.

Ta Eon som exempel. Eons selling point är dess kompromisslösa hängivenhet till sin sinnessjukt genomarbetade setting. Spelet har multipla fucking conlangs, och 20+ år av utgivningshistoria, och eftersom det är culture gaming står detaljrikedom och trovärdighet också högt på prioriteringslistan. När man ska skriva material till Eon måste man förhålla sig till detta.

Ett typiskt OSR-spel, som jämförelse, har inget sammanhängande världsbygge, utan är essentiellt en samling balla idéer kring ett tema, mer eller mindre lösryckta. Styrkan med detta är hur högt i taket det blir för weirdness, hur -koncepten- alltid kommer i första rummet och får skina, och hur jävla lätt det är att skapa bra material (åtminstone så länge man är den typ av idéspruta som många rollspelsförfattare verkar vara).

Världsbygge-spel som Vampire och Eon är en grej, OSR-spel en helt annan. (Men det finns givetvis beröringspunkter. Jag har varit extremt inspirerad av OSR-weirdness i mitt Eon-skrivande, och Travellers on a Red Road är en hybrid av OSR och culture gaming). Båda har enorm kreativ potential, men om man bara är intresserad av mängden material som går att producera, då har OSR definitivt en edge.

... Så länge man inte mäter i ord eller teckenmängd, då. Där är det ingen som slår världsbygge-spelen :cool: