Nekromanti Vilket program skall jag använda mig av?

Vaun Vuriche

Warrior
Jag har lovat mina vänner att jag skola tillverka ett Mutant 2 äventyr till dem. Efter som jag nu satt mig i denna sits vill jag passa på att göra det riktigt snyggt.

Jag har därför kontaktat en kompis som går estetisk linje att rita bilder åt mig.

Men mitt problem är följande. Jag är inte så haj på datorer, jag är inte heller riktigt nöjd med Microsoft Word. Jag vill ha ett skrivprogram eller liknande där jag lätt kan få mallar till SLP's och rumsbeskrivningar, samt med lätthet lägga in bilder. Finns det nåt sånt?

Vaun Vuriche

Warrior
Adobe inDesign har jag inte stött på tidigare medan jag dock har ett svagt minne av ett förvirrat möte med PageMaker...

Vad är Adobe indesign då, vilka fördelar har det och inte minst är det lätt att använda?

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Adobe InDesign är ett program mycket likt Pagemaker och används för Desktop Publishing (DTP). DoD6 är till exempel layoutat i InDesign (Dantes favorit vad jag har förstått (och även min)).

Om man inte har använt liknande program tidigare kan jag tänka mig att det kan vara lite knepigt att lära sig. Men med lite träning så går det nog bra.

Adobe InDesign har också den fördelen att man kan exportera sina filer direkt till PDF-format. Nackdel är kanske att programmet inte är gratis.

Riddaren

Swashbuckler
PageMaker & InDesign

PageMaker är från början utvecklat av Aldus (som numera är uppköpta av Adobe) vilka sedan har utvecklat det vidare. Jag själv kom i kontakt med version 4 först, och den hade brister i PC-versionen, då programmet från början var gjort för Mac. Idag är nyaste versionen vad jag vet 6.5 och görs av Adobe och därigenom kompatibelt med Adobe Acrobat (kan skapa Acrobat Reader filer (PDF-filer) då det ingår Adobe Destiller).

Adobe InDesign är ett ganska nytt DTP-program som idag har version 1, men kommer antagligen en ny ganska snart. Detta är storebror till PageMaker, är både dyrare och mer avancerat. Dock tycker jag att man klarar sig mycket bra med PageMaker, i många fall t.o.m. bättre...

Det gemensamma är dock att dessa typer av program som DTP-programmen är, är att de är urusla som ordbehandlare m.m. Därför arbetar man med texter i ordbehandlare (t.ex. MS Word, Word Perfect), kalkyler i kalkylprogram (t.ex. MS Excel) osv... Det man sedan gör är att man importerar texter, bilder etc i programmet och gör layouten. I Ordbehandlarna skriver du mest texten rakt upp och ner, utan några formatmallar etc...sådan gör du i DTP-programmet sedan. Du kan dock döpa formatmallar till olika saker, t.ex. för rubrik, brödtext etc... Men hur dessa mallar ser ut bestämmer du i DTP-programmet.

Fördelen med InDesign och PageMaker framför t.ex. MS Publisher är att båda dessa kan skapa PDF-filer som underlättar för andra läsare. Då Acrobat Reader är gratis att ladda ner.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Micke H

Veteran
FrameMaker

Jag har alltid gillat Adobe FrameMaker... det är till skillnad från PageMaker riktigt bra att ordbehandla i. Och det har de flesta av layout- och grafikfunktionerna som finns i PM, skulle jag tro.
FrameMaker passar kanske bättre om man skriver ett helt rollspel än bara korta äventyr dock, det är ursprungligen gjort just för att skriva långa layoutade böcker (verkar det som, iaf).
Nackdel: Återigen, priset. Det verkar som om Adobe tror att man har madrassen fullstoppad med tusenlappar. Om man delade deras programkostnader med tio skulle de fortfarande vara dyra. /images/icons/tongue.gif

/Micke
http://www.noctum.da.ru

Kalil

Swordsman
InDesign

Om du vill prova InDesign så har Adobe en testversion upplagd på sin hemsida. Du kan inte spara eller skriva ut men du kan i alla fall kolla om det är något att ha.

Är du sedan obeskrivligt tät (och har tröttnat på att vara det) så kan du sedan köpa programmet (kostade 11.000 sist jag kollade /images/icons/wink.gif).

/Kalil

Vaun Vuriche

Warrior
Re: FrameMaker

Det är lugnt, med all tid jag kommer att få spendera för att lära mig använda något mer komplicerat än WordPad så kan jag lika gärna bli datahacker o sno programmen lite lurigt.

Riddaren

Swashbuckler
PageMaker

Då föredrar jag PageMaker...är väl så bra som InDesign...finns också som testversion hos Adobe, och är betydligt billigare...

Riddaren - har InDesign och PageMaker, men föredrar PageMaker

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Vaun Vuriche

Warrior
Re: PageMaker & InDesign

Så allt jag behöver är Indesign (Som kostar skjortan) och Acrobat Reader (som är gratis att ladda ner).

Lugna puckar.

Krille

Super Moderator

"Så allt jag behöver är Indesign (Som kostar skjortan) och Acrobat Reader (som är gratis att ladda ner)."

Nej, ddu behöver Indesign (som mycket riktigt kostar skjortan) och Adobe Acrobat (som också kostar skjortan). Bara Acrobat Reader kommer du inte långt med i PDF-skapandet. Adobe Acrobat är det program som skapar PDF-filer, Acrobat Reader är det program som man läser PDF-filer med.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vaun Vuriche

Warrior

Aha, gött. Det tackar vi för Krille.

/Vaun - Plockar fram den STOOORA plånboken och rusar ner på stan - Not!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Bara InDesign räcker gott ...

InDesign låter dig exportera ditt dokument som pdf med i stort sett samma kontroll som Acrobat.

/Dante

Vaun Vuriche

Warrior
Re: Bara InDesign räcker gott ...

Jaså? Så det säger du?

Det tackar vi för!!! Woho!

/Alexander - Som har InDesign, tror han.