Nekromanti Vilket regelsystem letar jag efter?

Lightshy

Hero
Jag behöver hjälp och hitta ett passande regelsystem.

Jag har en setting som utspelar sig i en ökenstad typ Sanctuary i Thieves World fast i 1000 & 1 natt miljö.

Som grund är det alltså fantasyregler jag söker. Helst inget regeltungt system. Jag har redan sneglat på typ Fantasy 3.0., Hjältarnas tid & några till.
Det som ställer till det mest är hur magin ska hanteras.

Magin är inte lättillgänglig & kanske inte så äventyrarvänlig/användningsbar (Inga blixtbesvärjrelser).

Magin ska handla om att åkalla djinner, väcka döda, brygga alkemiska drycker, se syner/spådommar.
Magiska artefakter är Djinner som är bundna i fysiska ting och i utbyte mot sina tjänster kräver något i gengäld. Vill du använda den flygande mattan får du skära dig i handen och offra 3 droppar blod, varken mer, varken mindre.

Det handlar om tidskrävande ritualer eller alkemiska expriment med svårhittade ingridienser.
Med droger och gifter framkallas syner, medan en äkta spågumma kan se framtiden i en kristallkula.

Någon som har en ide om vad jag letar efter?

zonk

muterad
Har du kikat på Blood & Bronze? Inte hundra koll på magisystemet men verkar annars vettigt.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
zonk;n314695 said:
Har du kikat på Blood & Bronze? Inte hundra koll på magisystemet men verkar annars vettigt.
Blood & Bronze är perfekt. Grymt spel som alla borde köpa och läsa! Finns inte många spel som är så snygga, regeltekniskt smarta och settingmässigt inspirerade. Svensk speldesign när den är som allra bäst!

Menar

Christian

Nässe

Myrmidon
zonk;n314695 said:
Exakt min tanke. Sjukt coolt spel.

Magin i Järn liknar det du frågar efter.
Resten av Järn kan nog också funka för det du beskriver om man sätter lite orientalisk smak på det.

luddwig

Lawful evil
Komiskt nog kom jag också att tänka på Blood & Bronze när jag läste startinlägget. Ett grymt spel som jag tyvärr inte fått tillfälle att spela. Som ett alternativ skulle du kunna snegla på kampanjmodulen Normenn till Svärd & Svartkonst, skriven av forumets egen Ape of Wrath. Den innehåller kortfattade regler och framförallt slumptabeller för både preparat och riter. I och för sig för en miljö där "vikingar möter cthulhu" men det borde lätt gå att anpassa till en antik ökenmiljö.

Dimfrost

Special Circumstances
En gång i tiden skrev jag och några andra ett spel som hette Haragada. Det handlade om sword & sorcery i en vagt arabisk ökenstad med ett rätt abstrakt och väldigt indie heartbreaker-aktigt regelsystem. Sedan ett antal år tillbaka har vi arbetat på en ny version, med vagt Apocalypse World-aktiga regler, och där magin är just alkemi eller ritualer eller mirakel eller pakter med djinner men inga eldbollar. Tyvärr är vi alla ganska långsamma (åtminstone jag som ska skriva klart regeltexten), så det är inte färdigt än, vilket är extra irriterande när någon frågar om precis det här. :)

illuzive

Veteran
Jag tänkte också föreslå magin i Järn. Vill man inte ha med delen gällande klanen från det spelet skulle jag nog nöja mig med konceptet och sedan porta över det till Fantasy! (där det uttryckligen står att magiker är något man endast får spela om SL tillåter det, så att ersätta de färdiga magikerna med någon husreglad variant är ju inga problem i sig). Vill man ha lite mer styrda regler så är ju Hjältarnas Tid i princip ett förenklat Järn, så där kan man i princip använda systemet rakt av (några färdigheter har bytt namn).

Lightshy

Hero
Dimfrost;n314787 said:
En gång i tiden skrev jag och några andra ett spel som hette Haragada. Det handlade om sword & sorcery i en vagt arabisk ökenstad med ett rätt abstrakt och väldigt indie heartbreaker-aktigt regelsystem. Sedan ett antal år tillbaka har vi arbetat på en ny version, med vagt Apocalypse World-aktiga regler, och där magin är just alkemi eller ritualer eller mirakel eller pakter med djinner men inga eldbollar. Tyvärr är vi alla ganska långsamma (åtminstone jag som ska skriva klart regeltexten), så det är inte färdigt än, vilket är extra irriterande när någon frågar om precis det här. :)
Behöver du regeltestare får du höra av dig.

Dimfrost

Special Circumstances
Lightshy;n314805 said:
Behöver du regeltestare får du höra av dig.
Det ska jag göra. Reglerna är tyvärr inte i någon för utomstående läsbar form eftersom just det är vad som saknas, men jag återkommer om jag kommer någon vart med det. :)