Nekromanti Vilket regelsystem ska jag använda?

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag har en kampanj på lut, men jag tänkte att forumet kanske kunde hjälpa mig hitta ett bra regelsystem till det, man måste ju testa nya saker ibland.
Kampanjen är enkel (och kanske usel, faktiskt) - rollpersonerna har skickats till ett dvärgfäste långt bort i bergen efter att fästet skickat bud om att de gärna såg att de urgamla allianserna mellan fästet och rollpersonernas hemstäder/länder utnyttjades, då fästet för tillfället har vissa smärre problem. Väl vid ankomsten visar det sig att dvärgarnas definition av "smärre problem" visar sig bestå av en hord av goblins/småtroll/orcher/grönskinn belägrar fästet i fråga och att dvärgarna är hårt ansatta. Port efter port har fallit för de invaderande horderna och till slut svalde de sin stolthet och skickade efter hjälp - det tog ett bra tag innan de insåg att problemet var större än de själva kunde hantera och när de väl bad om hjälp underdrev (heter det så?) de behovet av hjälp, därav det ganska menlösa tillskottet av ett äventyrargäng.
Resten av kampanjen är helt enkelt sagan om hur rollpersonerna tar ett fäste på ruinens brand och vänder krigslyckan och spöar slemma elakingar... eller hur de bidrar till hur fästet går upp i rök om de gör bort sig. Som det inte vore illa nog med gobliner vid portarna så grumsas det bland dvärgklanerna i fästet över krigslyckan och interna stridigheter kommer till ytan - en kung som har så usel krigslycka förtjänar inte att förbli kung! Men varför gick det så illa? Otur? Slumpen? Inkompetens? Eller finns det någon eller några i fästet som hjälper fienden av någon anledning? Det är typiskt sådant som äventyrare ska upptäcka och ställa till rätta. Så inte bara en kampanj där man slår folk på käften, man ska lugna arga dvärgar och hitta konspiratörer bland ens allierade dessutom.

Så... vilket spel ska jag använda? Kom igen, föreslå vilka regler eller vilken bok jag ska använda! Jag lovar att ta alla förslag seriöst, utom de uppenbart idiotiska (Toon, Teenagers From Outer Space och Kult, till exempel). Så föreslå vad du tycker vore bra, men glöm inte att motivera.


Storuggla, dumma uppslag ger gråa köttbitar
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Jag läser bara dvärg. Och nu skriver jag Burning Wheel. För Burning Wheels dvärgar är de koolaste i världshistorien. Jag funderar starkt på att starta en dvärgana skall återta sitt berg med BW över Google Wave någon gång framöver.. mmm. brinnande dvärgar.....

Nu ska jag läsa färdigt inlägget. :gremsmile:

Och nu har jag läst färdigt och jag ändrar ingenting. Och jag behöver inte motivera mer för dig, du som redan är invigd i Det brinnande hjulets heliga orden/fanclub/bastuklubb/whatever, än: Brinnande dvärgar. Mmm.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Song of Ice and Fire-rollspelet verkar väl passa, för det har regler både för strid och intriger.. eller varför inte FantasyCraft, som har breda regler nog... Som bland annat har klasser som går ut på att intrigera, inte slåss.

...fast själv skulle jag nog använda Saga.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Tja, jag läste trådtiteln och tänkte "ah, men då rekommenderar jag Vo|t.

Reptid har detta regelsystem tagits fram, och deras sida länkar till wikin där allt är nedtecknat.

Fast sen så handlade det om grottröj. Och då blev jag lite osäker. Vo|t är tillräckligt mycket trad för att folk ska känna igen sig, men det är väldigt lättviktigt. Jag skulle använda det i Cthulu möte Sherlock Holmes, inte Cthulu möter Indiana Jones, om du förstår skillnaden.

Så, jag nämner D&D4. Har ingen erfarenhet av det egentligen, men det lär vara oslagbart när det gäller grottröj.

Poppe said:
Jag läser bara dvärg. Och nu skriver jag Burning Wheel. För Burning Wheels dvärgar är de koolaste i världshistorien.
Nej. Trudvang har de coolaste dvärgarna i historien. De har svärd och inga kvinnor!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
D&D4 må vara gjort för grottröj, men deras dvärgar är nothing special.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
CapnZapp said:
D&D4 må vara gjort för grottröj, men deras dvärgar är nothing special.
Ja, fast huruvida dvärgarna är intressanta eller inte hör ju inte till saken. Han letar ju efter ett regelsystem, inte ett helt rollspel med regler och allt som fluffmässigt inkluderar coola dvärgar. Att använda D&D4 skulle så klart antagligen innebära lite moddande för att avspegla de dvärgar som dyker upp i denna fiktion.

Fluffmässigt gillar jag som sagt Trudvangs dvärgar. Ta en titt på Eld och Sot. Det är en av de bästa produkter Riotminds gett ut (vilket iof inte säger jättemycket)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Möller said:
Poppe said:
Jag läser bara dvärg. Och nu skriver jag Burning Wheel. För Burning Wheels dvärgar är de koolaste i världshistorien.
Nej. Trudvang har de coolaste dvärgarna i historien. De har svärd och inga kvinnor!
Greed. Jag säger inte mer. Spela en dvärg i Burning Wheel och börja få några greedtester så kommer du ändra dig och fnysa åt BRP-dvärgarnas mesighet. :gremsmile:
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Poppe said:
Greed. Jag säger inte mer. Spela en dvärg i Burning Wheel och börja få några greedtester så kommer du ändra dig och fnysa åt BRP-dvärgarnas mesighet. :gremsmile:
Är inte svärgar med greed mest jättekliché?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
krank said:
Poppe said:
Greed. Jag säger inte mer. Spela en dvärg i Burning Wheel och börja få några greedtester så kommer du ändra dig och fnysa åt BRP-dvärgarnas mesighet. :gremsmile:
Är inte svärgar med greed mest jättekliché?
Jo svärgar ja, men inte dvärgar. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Greed i BW är ju kliché gjort rätt... och så bra!

Man ska inte vara rädd för klichéer.... de är dina vänner. Alverna i BW är också gjorda "rätt".

Och ofta kan sökta icke-klichéer bli nog så kliché-iga de med...
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Arfert said:
Man ska inte vara rädd för klichéer.... de är dina vänner.
Tycker mest att det blir tråkigt om t.ex alla dvärgar är giriga.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Greed i BW är ju kliché gjort rätt... och så bra!"

Nu är ju Greed inte nödvändigtvis efter pengar. Det kan vara efter makt, föremål eller fagra kvinnor också. Så det är inte som hela berget är fullt med kortvuxna skäggubbar som håller hårt i penningpungen.


Storuggla, fembenta djur på tekumel
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Burning Wheel? Förvisso tufft, Greed skulle lägga käppar i hjulen för dvärgarnas sammarbete och något mysigt Belief så blir det gott, jo. Värt att tänka på.


Storuggla, klottrar läsk
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Song of Ice and Fire-rollspelet verkar väl passa, för det har regler både för strid och intriger.. eller varför inte FantasyCraft, som har breda regler nog... Som bland annat har klasser som går ut på att intrigera, inte slåss."

Song of Ice and Fire? Inte det jag väntade mig höra, precis. (Saga däremot, väntade jag mig av dig :gremwink: ) FantasyCraft äger jag inte, men det kommer väl lösa sig vid nästa leisuregamesbeställning ändå så...


Storuggla, bygger pyramider av danskar
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Så, jag nämner D&D4. Har ingen erfarenhet av det egentligen, men det lär vara oslagbart när det gäller grottröj. "

Jag har faktiskt D&D4. Och jag vill inte använda det. Det är säkert ett jättebra spel och passar folk jättebra, men det är inte min kopp te, jag skulle aldrig kunna improvisera fram en fiende i det eftersom allt ska vara så sjukt balanserat och xp-värdigt. Det är bara för mycket för att jag ska orka. Dessutom är det inte ett grottröj, det är försvar av en grotta mot röjarna. Se det som att få kartan till dungeonen och försvara den mot äventyrare :gremwink:

"Nej. Trudvang har de coolaste dvärgarna i historien. De har svärd och inga kvinnor!"

Inga kvinnor? Så fiffigt. Så är det ingen som klagar på dem när de tittar på sporten istället för att dammsuga.


Storuggla, wikilänken Otto
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Storuggla said:
Inga kvinnor? Så fiffigt. Så är det ingen som klagar på dem när de tittar på sporten istället för att dammsuga.


Storuggla, wikilänken Otto
Att som Warcraft slänga in skägglösa, bröstiga dvärgar eller som Tolkien låtar dvärgkvinnor vara identiska har aldrig varit inspirerande för mig. Riotminds låter sina dvärgar kräla upp ur djupet till och bara komma ihåg att de föddes av en mamma och att hon var mycket vacker. Nånstans där nere i berget finns alltså dvärgkvinnorna, men vet var, hur de ser ut, hur de lever osv.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Storuggla said:
"Greed i BW är ju kliché gjort rätt... och så bra!"

Nu är ju Greed inte nödvändigtvis efter pengar. Det kan vara efter makt, föremål eller fagra kvinnor också. Så det är inte som hela berget är fullt med kortvuxna skäggubbar som håller hårt i penningpungen.


Storuggla, fembenta djur på tekumel
ja just det. Och det är helt rätt när det gäller dvärgar.. om man läst källorna.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Storuggla said:
Burning Wheel? Förvisso tufft, Greed skulle lägga käppar i hjulen för dvärgarnas sammarbete och något mysigt Belief så blir det gott, jo. Värt att tänka på.


Storuggla, klottrar läsk
Gissar att du läst Burning Thac0 trådarna och pdf:en? Känns som precis vad du vill ha!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Riotminds låter sina dvärgar kräla upp ur djupet till och bara komma ihåg att de föddes av en mamma och att hon var mycket vacker. Nånstans där nere i berget finns alltså dvärgkvinnorna, men vet var, hur de ser ut, hur de lever osv."

HUr blir det fler dvärgar? Alltså, kommer det fler från källaren eller går de ner i jakt på en hona eller hur håller de släktet i liv? Och hur ränkar de ut arv och sådant då? Jag har inte läst Eld och Sot.


Storuggla, eller lever de helt enkelt för evigt?
 
Top