Nekromanti Vilket rollspel är bäst för Bauer-mytologi

anth

Vetefan
I en annan tråd konstateras det att ett visst svenskt rollspel inte är så lämpat för Bauer-mytologi.
Låt oss sluta kasta skit och vända på frågan:
Vilket rollspel hjälper en bäst om man vill rollspela Bauer-mytologi och skapa sagostämning?
Förutom namnet på rollspelet vill jag även ha en förklaring till varför det skulle vara bäst. Exakt vilka delar i reglerna stödjer och hjälper en att berätta sagor?

Lightshy

Hero
Skulle nog säga DoD 6 fram till Expert & Jorges, då stämningen (Vinterskogens hemlighet) var inspererad av Bauer.
Sedan började Trudvang som finns idag ta form och tappade Bauer på vägen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det första jag kom att tänka på var Äventyr som nog skulle kunna passa eftersom det är lite fria. Det andra jag tänkte på var något slags Coriolis-hack. Till slut kom jag också att tänka på ett lätt omhackat Fantasy!

Men jag tror att den stora hemligheten bakom att spela Bauerskt inte nödvändigtvis är reglerna (även om de så klart spelar in) utan vilken inställning man har vad som är okej saker att göra i spelet, hur man hanterar "misslyckanden" och liknande saker.

Jag tror flera BRP-varianter skulle kunna funka utmärkt för Baureska sagor, men eftersom de på intet sätt "hjälper till" att sätta stämningen blir det allt viktigare att alla är på samma sida i vad man ska spela, hur man ska spela och vad stämningen ska vara.

Rangertheman

Myrmidon
Davokar (skogen i Symbaroum) skulle mycket väl hysa Bauerska sagoväsen. Särskilt häxkonsterna är oftast naturnära och jag kan inte se något uppenbart i reglerna som inte skulle kunna anpassas till sagospel.

Khan

Kondottiär
Ett stort nej på att spela Trudvang i någon form för att nå Bauerstämning.

Titta gärna på Bauers målningar igen. Titta sedan på Trudvangs. Trollen är rätt lika, men dras med ett stort vikingakomplex. Bauer har färre vapen, icke-hjältar som protagonister (Lille Vill-Vallareman) och ingen av antagonisterna has ihjäl av en underlig samling lösdrivare. Det vill säga rätt långt från det Trudvang blev. Dessutom är jag 99% säker på att Bauers tomtar och troll inte är byggda för långa kampanjer till skillnad från Trudvang.

Min rekommendation - Fiasco med relevant playset. Titta samtidigt på Bauers samlade verk för att nå stämning.

Möjligen kan jag sträcka mig till Once upon a Time, men det är att dra begreppet rollspel lite långt.

luddwig

Lawful evil
Rymdhamster nämnde Fantasy! men det känns alltför stridsfokuserat. Jag skulle därför istället välja Fantasy!:s kusin Parallel Worlds. Ett lätt och luftig spel som jag tror med lätthet skulle kunna sammanfogas med tomtar, troll och djupa skogar.

Ram

Skev
Spontant känner jag att det skall vara ett system utan stridssystem och på sin höjd ett begränsat konfliktsystem. Jag känner att scenarion kommer att handla väldigt mycket om att förstå vad som händer och att förstå sig på väsens drivkrafter och behov. Jag skulle helst se rollpersonerna som ett fåtal mycket abstrakta sagoloka egenskaper snarare än som klassiska karaktärer. Om jag skulle behöva välja ett system så skulle jag nog förorda Solar system.

Men om man vill spela spelledarlöst så skulle det kunna vara helt awesome med en uppsättning Bauer-specifika orakel till IAWA!

RasmusL

Champion
Medan Världen Går Under skulle fungera klockers och möjligheterna skulle kunna vara olika slut på "sagan"

Archipelago III är snyggt för att simulera sagostämning men får inte in någon direkt synergi mellan setting och regler.

SaKVaL skulle vara kul men kanske riskera att bli lite väl högoktanigt.

Polaris-hack vore awesome

The Shadows of the Trees skulle även det kunna vara kanon, med olika sagor som playsheets.

clarence redd

FrostByte Books
Ett Järn-hack kanske?

De flexibla konfliktreglerna borde passa bra och istället för en klan skulle man kunna forma omgivningarna (inklusive olika väsen).

Arfert

Facit
Jag skulle säga ett sago-hack av Svenska kulter. Eller Saga. Parallel Worlds har nämnts ovan, det är ett utmärkt val.

Tar man ett utländsk spel får det bli Faery's Tale.

Anarchclown

Swashbuckler
Inget spel som inte hanterar hjältar som är barberare, råttfångare och inte överhuvudtaget kan slåss mot monster utan måste lura dem funkar för sagor i allmänhet. Att braina trollet är att helt ha missat hela poängen med de flesta sagor.

Paal

Imaginär fantast
Anarchclown;n218180 said:
Inget spel som inte hanterar hjältar som är barberare, råttfångare och inte överhuvudtaget kan slåss mot monster utan måste lura dem funkar för sagor i allmänhet. Att braina trollet är att helt ha missat hela poängen med de flesta sagor.
Så WFRP? ;)

Ymir

Liten kantbaron
Jag skulle säga Draug. Dess setting (folkloristiskt Norge på Napoleontiden) ligger väldigt nära en hel del av Bauers teman, och spelet är illustrerat med bauereska public domain-bilder, typ Theodor Kittelsens samlade verk. Spelet har heller ingen strids- eller vikingafetisch av den typ Khan helt korrekt tar upp som ett stort minus ang. DoD Trudvangs Bauer-faktor.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Draug verkar finnas att köpa som fysisk bok med fina bilder, dock är Draug II (också på engelska ist för norska om det sistnämnda språket upplevs som klurigt att läsa) på gång och här är speltest-versionen gratis. https://norwegianstyle.files.wordpre...e_playtest.pdf

Kom ihåg att lämna feedback till Matthijs Holter om ni testspelar.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
...och får understryka det som några skrivit redan: för Bauer-mytologi känns detta närmast.

Zire

Swashbuckler
Jag skulle köra Trudvang med Järn. Trudvang har inte hela Bauer-registret, utan lägger det tidigare och blandar det med nordisk mytologi, men det innehåller de bitar jag gillar mest och tycker fungerar att göra rollspel av.

För att göra det mer Bauerskt skulle man behöva göra det mer "weird" och främmande (imho). Men sedan tycker jag att sagorna han illustrerar ofta är sämre (framför allt ur rollspelssynpunkt) än illustrationerna.

Rangertheman;n218139 said:
Davokar (skogen i Symbaroum) skulle mycket väl hysa Bauerska sagoväsen. Särskilt häxkonsterna är oftast naturnära och jag kan inte se något uppenbart i reglerna som inte skulle kunna anpassas till sagospel.
Fast Symbaorum känns för stridigt för Bauer mytologi tycker jag. Dessutom har de ju redan sin vridna (och coola) grej med alver och troll som lever i olika faser, finns nog spel som gör det bättre tänker jag.