Jag har också svårt att säga något annat än DnD. Krank säger det mesta, men jag tror en stor viktig grej som spelar in är hur reglerna delar in allt i klasser och [brrr] raser. Jag tror väldigt många har väldigt lätt att tänk sig en rollperson i de termerna även om de aldrig spelat rollspel förut.
De vill spela en "Dwarven" "Fighter". Eller en "Elven Magic User", eller i alla fall något i still med "en orch som svingar en stor yxa", varpå SL rätt lätt kan sammanfatta det till en "orc" "barbarian" (eller fighter, efter ett par korta följdfrågor).
Det är bara två val man behöver göra. Sen tillkommer förvisso ett par "sub-val" (vilken typ av av orch eller dvärg) men det blir liksom hela tiden uppdelat i ett fåtal val varje gång även om man i slutänden kanske har gjort flera val än man hade varit tvungen att göra i BRP eller dylikt. Och många av de valen kan en spelare göra utan att behöva läsa reglerna först så länge en mer erfaren SL kan guida lite.
SL: Vad tänker du att din orch gjorde innan den blev äventyrare?
Spelare: Öh... slogs mot saker?
SL: Ah, ute i vildmarken, eller som del i en armé. Kanske som legosoldat?
Spelare: Legosoldat låter coolt.
SL: Okej! Din "background" är "Soldier" (eller vad det nu finns för passande).
Det är ett jäkligt nybörjarvänligt upplägg som jag tror faller sig naturligt för många.
Men som sagt, detta är i kombination med Kranks exempel. Och många till. Jag tror inte en enda sak gör DnD "bäst", men det gör väldigt många saker "ganska rätt".