Vilket rollspel borde tilltala flest?

Conan

انتفاضة
Ge bara ett svar (svenska eller engelska spel)!

jag säger symbaroum, av följande skäl:

- har ingen koll på reglerna men dem är väl okej

- fantasy

- greppbar, lagom stor setting

- schyssta bilder

- bra med stödmaterial

- skattletande och duengon crawl som är bra rationaliserat

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Dungeons & Dragons.
  • Fantasy i grunden, men goda möjligheter att byta setting ifall man vill D&D:a i annan miljö t.ex. i rymden.
  • Störst i världen – när rollspel syns, är det oftast D&D. Så man blir automatiskt en del av något stort.
  • Överlägset mest material – och actual play-videos, SL-tips-youtubekanaler och så vidare.
  • Störst community – många att fråga om man undrar nåt.
Jag tänker att folk som kan mer om D&D än mig kan fylla på, men för min del är det här redan avgjort – (olika varianter av) D&D är såvitt jag vet störst, tilltalar flest. Och jag tror att det finns anledningar till det. Dels såklart att det uppenbarligen finns material som tilltalar många, men också att det finns stora fördelar i att liksom redan ha fått upp momentum. Framför allt det här med att det finns OERHÖRT mycket material att tillgå. Även om t.ex. Symbaroum har en hel del så ligger det ju definitivt i lä här.

RasmusL

Champion
Jag vet att det inte stämmer, men jag säger nog PTA! Mainstreaminfluenser, alla som sett en TV-serie kan känna igen sig, enkelt system!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Flest vad? Rollspelare? Människor i allmänhet? Eller någon annan grupp?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har också svårt att säga något annat än DnD. Krank säger det mesta, men jag tror en stor viktig grej som spelar in är hur reglerna delar in allt i klasser och [brrr] raser. Jag tror väldigt många har väldigt lätt att tänk sig en rollperson i de termerna även om de aldrig spelat rollspel förut.

De vill spela en "Dwarven" "Fighter". Eller en "Elven Magic User", eller i alla fall något i still med "en orch som svingar en stor yxa", varpå SL rätt lätt kan sammanfatta det till en "orc" "barbarian" (eller fighter, efter ett par korta följdfrågor).

Det är bara två val man behöver göra. Sen tillkommer förvisso ett par "sub-val" (vilken typ av av orch eller dvärg) men det blir liksom hela tiden uppdelat i ett fåtal val varje gång även om man i slutänden kanske har gjort flera val än man hade varit tvungen att göra i BRP eller dylikt. Och många av de valen kan en spelare göra utan att behöva läsa reglerna först så länge en mer erfaren SL kan guida lite.

SL: Vad tänker du att din orch gjorde innan den blev äventyrare?
Spelare: Öh... slogs mot saker?
SL: Ah, ute i vildmarken, eller som del i en armé. Kanske som legosoldat?
Spelare: Legosoldat låter coolt.
SL: Okej! Din "background" är "Soldier" (eller vad det nu finns för passande).

Det är ett jäkligt nybörjarvänligt upplägg som jag tror faller sig naturligt för många.

Men som sagt, detta är i kombination med Kranks exempel. Och många till. Jag tror inte en enda sak gör DnD "bäst", men det gör väldigt många saker "ganska rätt".

Mogger

Hipsteranka
Av alla befintliga spel? Helt utan att ta i beaktande marknadsföring m.m.?

Isf något som inte bygger på olika typer av nördkonventioner utan då är jag inne på något i stil med vad RasmusL säger. Men kanske Tales from the Loop? Det är på engelska, det har en egen TV-serie, det är rätt likt andra populära TV-serier, det kräver inte jättemycket förkunskap, det är snyggt och bra. Ja, det får nog bli det.

afUttermark

Swashbuckler
Jag hävdar å det bestämdaste att det kommer bli Kopparhavets Hjältar.

Det är fantasy

Det finns djurfolk ankor - oxar - vargar

Magi

Krutvapen

Kartor

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Okej, det rollspel som borde tilltala flest är något av de existerande Star Wars-rollspelen. De bygger på en populär serie filmer som väldigt många har sett, framför allt väldigt många i min ålder. Det är en värld som lämpar sig väl för äventyrsspel, och som dessutom är så stor att det finns gott om plats för rollpersonerna att härja runt utan att störa eller störas av handlingen i filmerna.

Men i verkligheten vill de flesta spela fantasy.

Mogger

Hipsteranka
Gurgeh;n346992 said:
Okej, det rollspel som borde tilltala flest är något av de existerande Star Wars-rollspelen. De bygger på en populär serie filmer som väldigt många har sett, framför allt väldigt många i min ålder. Det är en värld som lämpar sig väl för äventyrsspel, och som dessutom är så stor att det finns gott om plats för rollpersonerna att härja runt utan att störa eller störas av handlingen i filmerna.

Men i verkligheten vill de flesta spela fantasy.
Så, The One Ring då?

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag funderar på hur många de som inte gillar fantastik är, om de är fler än dom av oss som gillar sånt? Och om det är så, vilket rollspel det skulle kunna vara. GURPS har ju moduler för allt. Skulle folk vilja spela typ true (eller fictional) crimerollspel, eller är nåt mer traditionellt såpaaktigt störst?