Varje gång någon spelar rollspel i en tv-serie så är det D&D, eller något som är förvillande likt D&D. Dessutom finns det både tv-serie och filmer, som eventuellt är riktigt dåliga, men de finns.Evokee;n344152 said:DnD må vara störst, men har svårt att se vilka avtryck det gjort i populärkulturen?
DnD har uppenbarligen varit formativt för en rad kulturskapare som numera är i positioner att styra produktionen av populärkultur, även om de inte nödvändigtvis idag gör saker som bygger på spelet. Då pratar vi så klart om USA men det är där mycket av vår populärkultur kommer ifrån så det är ju relevant.Evokee;n344174 said:Ja men alltså i populärkulturen utanför rollspelslulturen. Köper att dnd haft inverkan på datorspel, men vad mer?
Detta avhandlas delvis i senaste klippet på Youtube av ”Star Wars Theory” där Sam Witwer är med Han berättar då att allt från den kejserliga inkvisitionen till holocroner först dök upp i Star Wars-rollspelet från West End GamesMåns;n344195 said:Hands down Star Wars d6 som bygde vidare på filmerna och la grunden för allt som kom efter de tre första filmerna.
D&D har såklart skapat en egen nish men gissningvis har den inte nåtts av lika många.
Tycker f.ö att det är sjukt coolt att det var rollspel som höll världens kanske största underhållning varumärke levande under rätt lång tid.
Ps. Ok. Jag kan förstärka detta. Jag vet faktiskt inte exakt hur detta gick till men min uppfattning är att Star Wars så som vi känner det idag inte hade varit samma sak utan WEG.
Min första tanke också =)Måns;n344195 said:Hands down Star Wars d6 som bygde vidare på filmerna och la grunden för allt som kom efter de tre första filmerna.
Ja bra kandidat ur ett helt annat perspektiv. Spelet ska ju också varit basen för utvecklingen av Expanded Universe när det tog fart i och med de första böckerna (romanerna alltså, Zahn-triologin mm).Måns;n344195 said:Tycker f.ö att det är sjukt coolt att det var rollspel som höll världens kanske största underhållning varumärke levande under rätt lång tid.
Ps. Ok. Jag kan förstärka detta. Jag vet faktiskt inte exakt hur detta gick till men min uppfattning är att Star Wars så som vi känner det idag inte hade varit samma sak utan WEG.
Jo, det är nog också så att betydligt fler kulturutövare som påverkats av sitt DnD-spelande på ett vis som har effekt nu än som påverkats av Star Wars D6. Undrar inte om CoC är två där.Bolongo;n344266 said:Jag tror det är fler som vet om att det kommit troper från D&D som infiltrerat populärkulturen, än som vet att en stor del av sentida Star Wars-kanon kommer från rollspelet.
När Sandy Petersen fick pris på H.P. Lovecraft Film Festival tror jag att de i motiveringen uttryckligen skrev att Lovecrafts verk skulle vara bortglömda om det inte var för Petersen och Call of Cthulhu. En överdrift kanske men något måste det betyda.PAX;n344235 said:Call of Cthulhu har säkert bidragit en hel del till att Cthulhu Mythos och Lovecrafts verk med efterföljande nutida författare blivit så stort som det är. Åtminstone i nördkulturen.
Utan tvekan. Det är rollspelets förtjänst att vi ens kallar det för "The Cthulhu Mythos" (Lovecraft kallade det Yog-Sothothery) och det är onekligen det som bidrog till att göra The Big C till hans mest kända skapelse och en symbol för kosmisk skräck. Det var också ett viktigt insteg för många att ge sig in i Lovecraft till att börja med.PAX;n344235 said:Call of Cthulhu har säkert bidragit en hel del till att Cthulhu Mythos och Lovecrafts verk med efterföljande nutida författare blivit så stort som det är. Åtminstone i nördkulturen.