Vilket rollspel har haft mest inverkan på populärkulturen?

Feuflux

omjonasson.se
Bolongo;n344266 said:
Jag tror det är fler som vet om att det kommit troper från D&D som infiltrerat populärkulturen, än som vet att en stor del av sentida Star Wars-kanon kommer från rollspelet.
Jag hade ingen aning om att Star Wars-kanon kommit från d6-rollspelet, och jag är ändå någon slags nörd. Hade aldrig hört talas om den inspirationsvägen förut.

erikt

Hero
Feuflux;n344319 said:
Jag hade ingen aning om att Star Wars-kanon kommit från d6-rollspelet, och jag är ändå någon slags nörd. Hade aldrig hört talas om den inspirationsvägen förut.
Innan Star Wars D6 publicerades så bestod publicerat Star Wars material av:
Originaltrilogin av filmerna.
Bokversioner av filmerna.
"Splinter of Minds Eye" som kom kort efter första filmen och därför inte tar hänsyn till saker som kom i senare filmer.
En boktrilogi om Han Solo, och en om Lando Calrissian - bägge tämligen bortglömda idag.
Ett gäng serietidningar från Marvel.

Och .... ja, det var i stort sett allt Star Wars material som fanns på den tiden.

Så speltillverkarna blev tvungna att hitta på rätt mycket på egen hand.

När så småningom Timothy Zahn började skriva sin Star Wars trilogi - som blev startskottet för i stort sett allt senare Star Wars material - så sägs det att han fick ett examplar av D6-rollspelet sänt till sig med order om att använda informationen där som bakgrundsmaterial.

Ymir

Liten kantbaron
Till Star Wars-diskussionen kan också nämnas att för en som jag, som faktiskt kollar källorna när jag slösurfar på wookiepedia, har det över tid blivit tydligt att det är en viss typ av Star Wars-info som väldigt ofta har sitt ursprung i rollspelen, nämligen detaljbeskrivningar av platser, fraktioner och kulturella fenomen (och i viss mån, obskyra och super-konstiga raser). Det tycks därmed vara ämnen som intresserar rollspelsförfattare och rollspelare mycket mer än det gör roman- och serieförfattare, datorspelsskapare, etc. Rollspelsmediet excellerar på världsbyggande, och det märks verkligen i Star Wars fall, där rollspelen bidragit med en oproportionerligt stor del av världsbygget.

Jocke

Man med skägg
Om man skohornar in tidiga Rough Trader i rollspel (vilket kräver mycket vilja och en del önsketänkande) så blir ju 40K en rollspels produkt. Som bara växer och växer i inflytande över popkultur. Att kraftrustingen och Space Marines egentligen kommer från Starship Troopers spelar ingen roll. För i det grymma mörkret av det 40:e årtusendet finns bara krig.