Nekromanti Vilket rollspel kan göra den här fighten rättvisa!?

RasmusL

Champion
Spontant och utan att ha stenkoll på systemet så känns Unknown Armies inte helt way off? Någon som kan bekräfta att det skulle funka?

Jag vill ju säga att M:tA skulle greja det men jag vete fan om jag kan minnas någon trollkarls-variant som skulle kunna fightas genom att skriva serietidningar?

anth

Vetefan
Är det specifikt kriget Moore vs. Morrison, eller är det allmänt krig mellan två giganter/genier?
I sånt fall kan jag tänka mig:

Newton vs. Leibniz
Edison vs. Tesla
Strindberg vs. varje inbillad belackare: "vi ses i min nästa roman!"

Andra stora egon genom historien som jag kan tänka mig kan vara den ena kombatanten: Oscar Wilde, Winston Churchill, Lars Norén, Ingmar Bergman, Björn Ranelid, Per Morberg (dessa är kända för sina giftiga tungor och är därför bra på att såra andra).

För att det riktigt ska ta hus i helvete så bör minst en av kombatanterna dessutom lida av någon form av personlighetsstörning som narcissist, psykopat eller liknande. En utmärkt nutida rollmodell för en sådan personlighet är Donald Trump.

Ska man rollspela betyder det att minst en av rollpersonerna har personlighetsstörningen: "jag har alltid rätt, alla andra har fel".

Jag skulle säga rollspel som har regler för nackdelar (disadvantages/flaws) och regler som premierar att man spelar ut dessa.
Och det bör finnas regler som premierar elakheter/förolämpningar/förödmjukanden.

Ska man ha med övernaturligheter är det väl bäst att gestalta ockulta profiler som t.ex. Crowley/Blavatsky.

Sedan bör man väl ha en kärna som orsakade grollet. Har bägge parter personlighetsdraget: "jag har alltid rätt, alla andra har fel" räcker det iofs att de träffas för att de ska bli ovänner för livet: "this town ain't big enough for both of us".

Jag tycker att det är viktigt att man förstår att minst den ena (men antagligen bägge) har ganska obehaglig personlighet.

Jocke

Man med skägg
Om inte annat så låter det som nått för Epic Rap-Battles of History the RPG.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Troligen inget, tyvärr.

Den första fråga man måste ställa sig är vad de försöker uppnå. Uppenbarligen är varken Alan Moore eller Grant Morrison död, och de serier de skriver säljer bra, så effekterna av magin är inte speciellt brutala. Men det beror på att det egentligen bara är en PR-strid som de väljer att kalla för magi eftersom det låter häftigare.

Det finns olika typer av PR-strider. I ena änden av skalan har man ett presidentval eller liknande, där det bara är den ena som kan vinna själva PR-striden. I andra änden har man till exempel en boxningsmatch, som också bara kan vinnas av den ena personen, men när det gäller PR-striden så tjänar båda på varje utspel, eftersom båda vinner på att matchen har så stor publik och så stort mediaintresse som möjligt.

En strid mellan två författare ligger någonstans däremellan. Folk har inte obegränsat med pengar att köpa serier för, men PR-striden gör det mer troligt att en del av pengarna kommer att läggas på serier skrivna av någon av de stridande, och att lite intresse kommer att spilla över på den andra, oavsett vem av dem man tycker har rätt, om någon. Så varje gång Morrison gör reklam för sig själv genom att hacka på Moore hjälper han Moore att sälja lite fler serietidningar, och tvärtom.

Hur ska man då gestalta detta i ett rollspel? Det vet jag inte, men jag skulle vilja göra det.