Nekromanti Vilket rollspel ska jag ge mig själv i julklapp?

Carl Ö said:
De rollspel som jag ser fram mot med intresse är t.ex. Fantasy!, Svavelvinter, Western 4 och Morwhayle. Men inget av dessa är tillgängligt i julhandeln?
Det stämmer att Svavelvinter inte är ute ännu. Men ett tips är att hålla ett öga på Fria Ligans webbplats i veckan...

Carl Ö

Warrior
Jättestort tack för alla svar.
Ni har verkligen ansträngt er och bidragit med vettiga synpunkter. Tack för er tid och ert engagemang.

Vad gäller julklappen till mig själv så har jag inte bestämt mig än. Men det får nog bli nog två rollspel.
Att välja ut bara ett verkar omöjligt.
:)

/C

Poseur

Swashbuckler
Lite OT med Svavelvinter

Oj oj oj! Spännande! Svavelvinter verkar åtminstone bli grymt snyggt. Har väldigt (ingen) aning om systemet än men definitivt ett spel som ska inskaffas.

/Poseur

Tomp

Veteran
Jag har tänkt skaffa Mistborn från Crafty Games. Det släpps i mitten av december. Mistborn baseras på Brandon Sandersons bokserie. Han är själv en aktiv rollspelare och har haft en hel del input.

Det är ett helt nytt rergelsystem så vitt jag vet. Det är ganska rules light. Man ska kunna attackera tre olika sidor hos en motståndare 1. Fysiskt. 2. Ryktet 3. Mentalt.

Det är en fantasyvärld som utspelar sig hundratals år efter att en hjälte försökte besegra den stora ondskan. Hjälten förlorade och nu lever man i en otrevlig värld.

Text från preview version:

Thick black clouds blot out the
sun, belched by titanic volanoes that dot the horizon. Rather than rain, ash falls from the
sky, always, every day... It stains the buildings, chokes the rivers, and blankets the land like
a sea of stained snow. Imagine there are no flowers, no green grass or leafy trees — only
stunted brown undergrowth struggling to reach the meager light of a dim red sky.
Imagine that at night, roiling clouds of impenetrable mist materialize to swirl and
dance in the streets, shrouding the stars and shrouding mortal danger for those foolish
enough to venture out into the dark. Mindless mistwraiths — horrific beings that devour the
dead to make of them a mockery of life — hunt intrepid wanderers, while savage gangs of
bandits and rebels plunder baggage trains and passersby for what little they carry.
Imagine a society so repressive that police and priest, state and church are one, and
that your ruler is not just a man but a god who sees, knows, and controls all. Imagine his
grip on the land’s culture is so strong that he can stifle the march of technology, halt integration
of the classes, and rule unopposed for a thousand years. Imagine that innovation,
evolution, and ingenuity are replaced by duty, devotion, and above all, fealty.
Imagine a world where wealth is not measured in gold, or connections, or status,
but in secrets — where everyone and everything conceals something else. Imagine those
secrets are valuable not for the information they offer, but the power they wield — that
they can become weapons to destroy, shields to protect, and treasure so coveted that others
would kill to see them buried forever.
Imagine a power hidden in a select few can use metal to perform wondrous magic,
letting them soar through the air, perform superhuman feats of strength and speed, and
manipulate emotions. Then imagine being hunted for those powers, by creatures so brutal,
so relentless that they’ll stop at nothing to tear your very soul from your body.
Imagine living in such a world — and choosing to fight against it. You fight to shrug
off the bonds of oppression, fear, and entropy that poison the land and divide the people.
You fight opposition with all the power, all the money, and God himself on their side, and
still you don’t surrender. You fight to change the world, because if you can’t change it,
it’s not worth saving.
This is the world of Mistborn.

Det blev ganska långt men jag tyckte det kunde vara intressant att få med känslan av världen.

Carl Ö

Warrior
Arfert said:
Fantasy! finns på SF-bok!
Åh, tusan. Tack för uppdateringen!
:)

Enligt SFbok.se är det Fantasy! (beta).
Stämmer det? Och "Det finns ingen information om denna produkt". Och "Bild saknas". Jag vet ju ändå vilket spel det är. Men det kanske inte alla andra vet. Arfert skulle kunna bistå SF-bok med lite mer info?

Hur som helst. Funderingarna på vilket rollspel (vilka två) som ska få bli mina julklappar till mig själv, de fortsätter. :gremgrin:

/C

Tyr

Hero
tomp said:
Jag har tänkt skaffa Mistborn från Crafty Games. Det släpps i mitten av december. Mistborn baseras på Brandon Sandersons bokserie. Han är själv en aktiv rollspelare och har haft en hel del input.
Älskar bokserien, men jag undrar hur skaparna tänker sig man ska lägga upp en kampanj. Finns inte så många ytor att fästa vid. Nog för böckerna men kanske inte för att spela någon längre tid innan det blir standardfantasy i en dystopi. Får väl vänta till någon recension dyker upp.

mvessla

Veteran
Tittade i Pathfinder Bestiary 2 idag och kan rekommendera den om så bara för att kika på alla snygga bilder i den! Mousegard verkar även det snyggt, men ingen aning om hur det är regelmässigt/världsmässigt/spelmässigt...

Själv köpte jag Coriolis regelbok i julklapp till mig själv. Korta texter med bra inlevelse och Snygga bilder, men vet ej än så mycket om spelet som sådant. M3N som sagt - bildmässigt och som inspiration under julhelgen så rekommenderar jag den redan starkt! Den oXå är på REA just nu, så...

Lycka till & Go' Jul!

Arfert

Facit
Den är inte färdigkorrad, därför säljer vi den till ett billigare pris. Annars ser den ut som tänkt.

Och den ser ut så HÄR.

Hunk

Hero
Re: PDF med bokköpet.

Cubicle 7 är med i Bits & Mortar-samarbetet, vilket gör att man får en PDF på köpet av The One Ring om man köper boken i en fysisk butik ansluten till systemet. Om man däremot köper från t.ex. Adlibris eller Amazon får man det inte.

Jag har aldrig haft någon retur på någon bok jag lämnat ut PDF till (min butik är ansluten), så än så länge har jag inte upplevt det som något problem.