Nekromanti Vilket rollspel?

Tanne

Veteran
[färg:green] Hej. vet ni något roligt rollspel som jag kan börja spela. Jag tycker om spel som det e mycket fanasi i, typ när det e monster o sånt.[/färg] :grina:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Mutant kanske?

Hej. vet ni något roligt rollspel som jag kan börja spela. Jag tycker om spel som det e mycket fanasi i, typ när det e monster o sånt.
Du har inte spelat rollspel förut ser jag. Då skulle jag rekommendera att du börjar med Mutant: Undergångens arvtagare. Det utspelar sig i framtiden, efter att jorden har förändrats av en fruktansvärd katastrof. Muterade djur och människor lever i resterna av civilisationen och håller på att bygga upp ett nytt samhälle. Fantasi finns det gott om, liksom monster av olika slag att ge sig i kast med, speciellt om du dessutom köper tilläggsmodulen Zonernas zoologi. Reglerna är ganska enkla, men funktionella.

Det finns att köpa i de flesta butiker som säljer rollspel, eller från företagets webbplats.

/tobias, som just skrivit klart ett dogmaspel

Organ

Out of time, out of mind
Jag antar att det är fantasy du talar om. I sådana fall skulle jag rekomendera Dungeons & Dragons. Det är fartfyllt och innehåller mycket monster och magiska pryttlar. Dessutom är det hyfsat enkelt. Om det däremot är spel på svenska du är ute efter är utbudet mindre. Drakar & Demoner och Eon är klassiker i genren men även Västmark är värt att kolla upp. Börja med att kolla in de spel som finns för gratis nedladdning (det finns hänvisningar på länksidan) så kanske du hittar nått du fastnar för utan att behöva lägga ut massa pengar.

Lycka till
/Anders

Ackerfors

Alas, your rapids!
Gratisrollspel

"Börja med att kolla in de spel som finns för gratis nedladdning (det finns hänvisningar på länksidan) så kanske du hittar nått du fastnar för utan att behöva lägga ut massa pengar."

Inte bara länkregistret innehåller gratisrollspel, även kategorin för gratis rollspel här på www.rollspel.nu innehåller en salig blandning rollspel av skiftande kvalitet. Dessutom finns det en hel forumkategori för gratisspel (eller Indierollspel som det står) där spel finns för nedladdning och diskussion.

Vill du däremot nödvändigtvis spendera dina surt förvärvade slantar på något spel som finns i handeln har jag en hel del förslag.
<ul type="square">[*]Star Wars d20. Star Wars-universat är välkänt och de flesta känner till det mer eller mindre. Att börja sina äventyrarbanor där är därför en utmärkt idé om man känner sig hemma där. Den senaste inkarnationen kallas Star Wars d20 och det är Wizards of the coast som står för det. Det bör finnas att köpa i de flesta välsorterade spelbutikerna. Reglerna kan vara lite kluriga, men det gäller för de flesta rollspelen när man är ny. Man lär sig efter hand.
[*]Mutant: Undergångens arvtagare. Ett svenskt rollspel som Gurgeh redan gjort en bra genomgång på. Spelet går att köpa via tillverkarnas hemsida, www.mutant.nu, eller via de flesta svenska rollspelsbutikerna.
[*]Feng Shui. Feng Shui är ett engelskt rollspel som är gjort för att man ska kunna vara hjälten i sin egen actionfilm. Det handlar mycket om filmklichéer och det är tokroligt. Reglerna är rätt intressanta och jag tycker de är bra. Huruvida det är nybörjarvänligt eller ej vet jag inte då jag faktiskt inte äger regelboken själv än. :gremfrown:
[*]Viking. Det är ett svenskt rollspel med lite mer detaljerade regler (därmed inte sagt att de är realistiska) som utspelar sig under Vikingatiden. Det går att få gratis genom Sveriges roll- och konfliktspelsförbund, bara man är medlem. Med tanke på det ytterligt låga priset för ett upptryckt spel med mycket extramatrial kan det vara värt att titta på. Personligen gillar jag inte reglerna, men det behöver ju inte hindra er.[/list]
Förutom dessa fyra så kommer du troligen få många fler tips, så håll till godo.

Det bästa när du ska börja spela är om du känner någon eller kan få tag på någon som är villig att lära dig och dina kamrater att spela rollspel. Då brukar de oftast kunna stå för rollspelet. Känner du ingen kan du ju alltid posta ett inlägg på vårat kontaktannonsforum.

Ett gäng nyttiga länkar inför inköp:
<ul type="square">[*] www.sfbok.se
[*] www.golem.se
[*] www.hobbygames.se
[*] www.collectorspoint.se
[*] www.nobleknight.com [/list]
Lycka till!

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle nog rekomendera Mutant åxå, där har du en hel hort av diverse mer eller mindre fantasirika varelser !!
Seaqn så har vi ju åxå Call ofChutulu, där fins det ju åxå en del snaskiga varelser..

Troberg

Sinister eater
Re: Mutant kanske?

Då skulle jag rekommendera att du börjar med Mutant: Undergångens arvtagare.
Håller med, det är en underbar blanding av hård efterkatastrof, humor, action och ruggigt bra stämning.

Det är också lagomt enkelt för att vara ett bra spel att börja med.

DODswe4

Hero
Det du söker är alltså fantasy? måste det nödvändigt vara det?

aja

Drakar och Demoner
Finns en del monster, mystisk stämmning vad jag hört. Inte allt för mycket regler.

Eon
Masasor av regler massor av grejer. är kul om man gilalr regler och "normalare" roll personer.

Västmark
ööö ingen större koll, men det är gjort av Krille

Dungens and Dragons
LV baserat rollspel, gillar man att XPa och döda monster helt perfect för grott röj, man kan även spela lite mer detaljerat men med mindre stöd från regler och sånt.

O fantasy då

Mutant
Många ahr gått egenom vad det handlar om.

Starwars D20
som Yassilus föreslog

solvebring

Superhero
Ja du, spela eller spelleda är en fråga, men jag tänker gå vidare i alla fall. Kan bli svårt för dig som inte spelar rollspel att veta ifall spelledning skulle intressera dig.

Rollspel som jag tror skulle passa genren:
Viking
Drakar & Demoner
Dungens & Dragons
Mutant
StarWars

Att bara kasta sig in i rollspel och inhandla är dock dumt. Du borde nog, som vissa resan sagt, ladda ned gratisrollspel från sidan och testa först. Det bästa vore nog ifall du kunde hitta några som spelade runt det område där du bor så du kan vara med och pröva, rollspel kan vara mycket svårt om man inte har något hum om spelande i denna fråga. Försök hitta någon irl som kan hjälpa dig, det är vad jag störst rekomenderar... Det finns dock texter på nätet om VAD rollspel är, VAD olika rollspel går ut på, deras fullständiga handling m.m. En sida du kan prova är Sverok ...där kan du hitta fakta om rollspelets innebörd om du inte har hum, plus att det finns mycket, mycket, MYCKET hjälp att få här, leta och läs... något speciellt som nu? - Då är det ju bara att skapa en tråd... Lycka till!

Gylf draken

Warrior
Eon e bra ett orginal bland rollspel
(+Mycket regler)
(-Mycket regler)

Mutant Undergångens Arvtagare inte direkt fantasi men ett svin kul RS
(+lätta regler, komiskt)
(-leder ibland till oseriöst spelande)

VH Jens.L "Draken"