Nekromanti Vilket rollspel?

Krille

Super Moderator
Jag har sedan rätt länge haft en vision i huvudet, och nu undrar jag vilket rollspel visionen skulle passa till (eller om jag i vanlig ordning skulle göra ett eget).

---

För ungefär tolv år sedan krossades den mänskliga civilisationen. Det första hammarslaget var en meteor som slog ner i Atlanten den 14 september; den efterföljande tsunamin svepte bort större befolkningscentra på amerikanska östkusten och på Europas kuster.

Allt som kaoset var som störst efter katastrofen så slog de till. Fyra brohuvuden slog ner, ett i amerikanska mellanvästern, ett i centrala Europa, ett i Mongoliet och ett i Indien. Från dessa svepte gigantiska trebenta krigsmaskiner ut, maskiner till synes århundraden före oss som svepte bort allt motstånd. Det förekom ingen förhandling eller ens kontakt: trebeningarna ignorerade alla kontaktförsök och svarade inte ens på meddelanden om kapitulation. De fortsatte att förinta fordon, städer och människor utan pardon.

Inte ens kärnvapen hjälpte. En riktad kärnvapenattack mot brohuvudet i Polen skakade om dem såpass att de riktade meteorskurar mot avskjutningsplatserna, men trebeningarna i sig skadades föga. Kemvapen och biovapen fungerade inte alls, utan spred istället mer död och förintelse bland människorna.

Fyra veckor senare fanns inget motstånd kvar att tala om. Det fanns överlevare som försökte samla ihop mat och vatten i ruinerna. Några försökte organisera ihop någon form av motstånd, men varje gång de slog till så var det verkningslöst och trebeningarna svarade alltid med urskiljningslöst våld.

Då ändrades trebeningarnas uppträdande. De började ignorera de överlevande så länge som de inte gjorde något motstånd, våldsamt eller annat. Enskilda individer kunde de ibland jaga upp och fånga, till synes utan orsak, men det var inte längre det urskiljningslösa dödandet så länge som de överlevande försökte göra motstånd.

Istället började något hända med växter. Om de inte sveptes in i väv som av spindlar så började de få röda utväxter. Nya helt okända växter och svampar upptäcktes, och till och med saker som förmodligen är insekter. Och samtidigt börjar det dyka upp rykten om omänskliga experiment som utförts på fångade människor.

Det var tolv år sedan som de kom, och vår värld är inte längre vår, och vi vet inte ens vilka våra erövrare är.

---

Jag tänker mig att rollpersonerna är överlevare i ruinerna av en värld ockuperad av fortfarande okända utomjordingar. En del försöker bara överleva. Andra försöker fortfarande göra motstånd av sina egna skäl - hämnd eller frihetslängtan eller dödslängtan. Några försöker karva ut sin egen del av kakan och bli härskare i det som erövrarna lämnat kvar.

Och nu försöker jag som sagt var lista ut vad det är för rollspel. Jag är hyfsat säker på att det definitivt inte är Wastelands. Efter att ha spelat Apocalypse World vid två tillfällen så skulle jag kunna tänka mig att det här är en kampanj i det spelet, men jag är inte säker eftersom jag inte ser hur en malström har en plats och inte har erfarenhet nog av de olika rollerna.

Så vad är det för rollspel jag letar efter?

Ram

Skev
Ett mycket svartare Mouse guard.

Jag borde skriva längre men tycker inte det behövs.

Förresten, vilken roll har trebeningarna under spel?

Möller

Hubert Hortlax
Atomic Highway, kanske?

AH ger dig ett tradigt regelsystem men lämnar settingen upp till dig. Men du kanske vill ha mer?

Nåja, jag har iallafall skrivit en recension som kan vara läs värld.

Sjunde inseglet

Swordsman
Apocalypse World fungerar nog utmärkt ifall du vill ha fokus på överlevarna snarare än kampen mot utomjordingarna.

Malströmmen ska ju helst inte definieras innan spelet börjar men skulle kunna vara skapat av utomjordingarna själva. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Ram said:
Ett mycket svartare Mouse guard.

Jag borde skriva längre men tycker inte det behövs.
Du får gärna skriva längre i alla fall, bara för att se hur du menar.

Ram said:
Förresten, vilken roll har trebeningarna under spel?
Som två saker. Dels katalysator till handlingen. Så fort det blir tråkigt, släng in en trebening. Det är möjligt att man har en kampanj som har trebeningar som fokus, om spelarna är de där som fortfarande gör motstånd.

Dels är de i sig ett mysterium att utforska. Trots att de har varit här i tolv år så vet vi fortfarande inte vilka de är eller vad de gör här. Det är möjligt att de där som trebeningarna har fångat kanske vet något, men om de kommer levande därifrån så är det sällan de kan tala om sina upplevelser, och de kanske till och med betraktas som utstötta.

Chryckan

Swordsman
Vill du ha ett spel/system som redan är anpassat för den sortens setting (apokalyps/scifi) eller vill du ha ett öppet system som smidigt kan anpassas till den här settingen (eller vilken setting som helst)?

slanfan

Hero
ja, vilket spel är det? det beror ju på hur du vill att spelandet ska funka. Om rp ska kunna agera som hjältar och slå folk på käften eller om du vill att de skall dö av infektioner och annat "realistiskt" trams.

vill du göra det fritt och lite heroiskt så kanske Storyteller (vampire och annat WOD) eller Barbarians of lemuria är något att kolla på.

vill du ha det hårt och oförlåtande så kanske neotech eller BRP passar.

Krille

Super Moderator
chryckan said:
Vill du ha ett spel/system som redan är anpassat för den sortens setting (apokalyps/scifi) eller vill du ha ett öppet system som smidigt kan anpassas till den här settingen (eller vilken setting som helst)?
Jag är lat, kind of. Jag vill behöva göra så lite ingrepp som möjligt i reglerna. Behöver jag göra för stora ingrepp så kan jag lika gärna skriva ett perfekt anpassat regelsystem från grunden.

Så ju mindre jag tvingas mecka desto bättre är det.

Krille

Super Moderator
slanfan said:
ja, vilket spel är det? det beror ju på hur du vill att spelandet ska funka. Om rp ska kunna agera som hjältar och slå folk på käften eller om du vill att de skall dö av infektioner och annat "realistiskt" trams.
Det är faktiskt sekundärt. Det är viktigare att det tar hand om "resten" - att vara överlevare i ruinerna, att utstå hård och oförlåtande natur, ångesten över att vara bland de få överlevarna som förmodligen förlorat större delen av sin familj och sina vänner i erövringen, det obeskrivbara övergreppet i främlingarnas experiment, utforskandet av vad trebeningarna egentligen är och vad de vill... sådana där saker är bra mycket viktigare än hur mycket stryk rollpersonerna tål och kan ge.

Edit: Och jag är inte särskilt förtjust i vare sig Neotech, BRP eller Storyteller.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Krille said:
Så vad är det för rollspel jag letar efter?
Jag tycker att det låter klockrent som Mutant Chronicles!

...

..

.

hehe

Muahahahahahaha!

(OBS! Skämt! kanske jag ska skriva så att det inte blir en otrevlig stämning (ett skämt det också))

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Krille said:
*fnissar förtjust* Jamensåklart...inte. :gremgrin:
Däremot slår det mig att en modifikation av WFRPv1 eller WFRPv2 skulle kunna funka.

Ska jag utveckla?

/M

Krille

Super Moderator
Magnus Seter said:
Krille said:
*fnissar förtjust* Jamensåklart...inte. :gremgrin:
Däremot slår det mig att en modifikation av WFRPv1 eller WFRPv2 skulle kunna funka.

Ska jag utveckla?

/M
Please do, i synnerhet som jag inte har någon av dem, utan bara WFRPvSFJBMMP*. Jag har en Dark Heresy, om det hjälper.

Men som sagt, kom ihåg att jag är lat.

* Warhammer Fantasy Roleplay version Stor Fet Jävla Box Med Massa Plupps

Botulf

Hero
Om du vill ha det pulpigt så skulle jag rekommendera att ta en till på Barbarians of Lemuria + Barbarians of the Aftermath.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Krille said:
Please do, i synnerhet som jag inte har någon av dem, utan bara WFRPvSFJBMMP*. Jag har en Dark Heresy, om det hjälper.
Så som jag vill se de första WFRP-versionerna är rollpersonerna utsatta offer i en värld som inte bryr sig om dem och deras grundegenskaper. Allt är misär, och eftersom man äventyrar blir man snart utsatt för kaos och muterad till oigenkännlighet.

De fyra stora makterna är helt oförklarligt kaotiska, och man vet inte vad de vill. De vet inte vad de vill heller.

Det regnar.

Sot.

Och ibland blod.

Systemet har lite buggar, men det har alla. Procent och d10-baserat (i stora drag), "Careers" är ju centralt, det där att man kan ha en massa olika yrken under tiden man växer upp och när man äventyrar. Många yrken är ju ganska "low key" och eländiga, men det är jävligt roligt att spela "Rat Catcher som kommit upp sig och blivit Grave Robber, och som sen hade supertur och blev Thug och sen Demagogue och Agitator."

Det är ju skillbaserat, och 2:an har nått som heter Talents, som är extrakunskaper.

Men på det hela är rollpersonerna rätt kassa. De kan bli väldigt bra med mycket tur och optande och så, men då är de bra på 1 sak, och inget annat.

Så systemet är uppsatt så att världen är emot rollpersonerna. Som lider. Och älskar det.

Som jag ser framför mig det du beskriver kommer rollpersonerna att vara utsatta för en värld som inte bryr sig, de ska vara överlevare med banala bakgrunder som sedan vuxit till att klara sig själva, men som fortfarande måste kunna lära sig nya saker (yrken) allteftersom.

Och magi är så knepigt att ingen vill hålla på med det (nja, kanske inte) men i alla fall så knepigt att systemet inte hänger på att rollpersonerna är magiker, som D&D gör i stor utsträckning.

Och man kan till och med tänka sig att tekniknivån i din värld ligger närmare WFRP och dess steampunk än modernt samhälle, så då kanske alla utrustningslistor funkar också.

Nu går jag från jobbet. Frågor som jag kan spinna vidare på?

/M

Genesis

Ni dés ni maître
Jag tänker vara lite originell och föreslå Don't Rest Your Head. Ett enkelt ingrepp i reglerna där du döper om "Madness" till "Desperation" så är det klart. Då har du ett spel där rollpersoner blir mer och mer kapabla ju mer utmattade och desperata de är, men desperationen kan få dem att få spatt i stressade situationer och de reagerar då genom att antingen slåss vildsint eller fly. Händer detta tillräckligt många gånger blir pressen för mycket och rollpersonen blir galen. Utmattning stiger långsamt och ökar på rollpersonens kapacitet, men den har problemet att den är svår att bli av med och får du för mycket kollapsar du. Eventuellt kan du vilja byta namn på den, också, till typ Stress eller nåt'.

Systemet har stöd för två specialförmågor, där den ena är tänkt att vara övernaturlig, men det är ju bara att strunta i. När man använder specialförmågorna lyckas man bättre, så de fungerar som färdigheter.

Spelledaren har en väldigt enkel uppgift rent systemmässigt. När SL rullar tärningar bestämmer hon bara hur många tärningar just den här motståndaren har.

Förutom detta finns ett fräckt system med "Coins of Despair" och "Coins of Hope". De förstnämnda används av SL för att sabba spelarnas slag; inte så att de misslyckas, utan bara så att deras desperation och utmattning/stress ökar. De sistnämnda används av spelarna för att sänka sin desperation och utmattning/stress i lugna stunder.

Systemet använder pölar med T6:or i olika färger. Jag tycker att det är ett av de elegantaste system jag läst, som använder tärningspölarnas alla fördelar i form av multipla in- och outputvariabler. Det är också mycket stämningsfullt när man plockar upp en hel näve Pain dice och spelarna inser vilken sorts motståndare de har att göra med, eller när man tyst plockar upp ett mynt och med ett "kling" släpper ned det i "The Bowl of Despair".

Krille

Super Moderator
Schtajner said:
Om du vill ha det pulpigt så skulle jag rekommendera att ta en till på Barbarians of Lemuria + Barbarians of the Aftermath.
Nä, pulpigt är inte vad jag är ute efter. Pulpigt antyder lite för mycket att rollpersonerna är hjältar som svingar sig upp till taket på trebeningarna och stoppar in handgranater i någon öppen lucka, slajdar ner längs benet och tar mark lagom tills trebeningens kabin exploderar.

Och nej, hade det varit så enkelt så hade det inte tagit fyra veckor för trebeningarna att totalt mosa planetens samlade försvar.

Om du tar den nya War of the Worlds och stoppar filmen strax innan Dakota Fanning och Tom Cruise hamnar i trebeningens korg och börjar hjälta sig med handgranater, och istället byter till Vinterkriget, då börjar vi närma oss.

Ram

Skev
Krille said:
Du får gärna skriva längre i alla fall, bara för att se hur du menar.
Jag tänker mig ungefär såhär: Gardistplikten och nature byts ut mot ett behov. Det kan vara att samla föda för veckan, att skydda sin egen lilla bosättning eller att samla information om trebeningarna. Detta Behov kan skifta över tid, men normaltillståndet är att om man inte gör någonting så går det lite under hyfsat. Man är i en sakta nedåtgående spiral och behöver göra någonting för att uppehålla nivån. Nivån skall ses som hur hårt spelledaren bör trycka på det som man vill skydda. Krydda med lite lämpliga beliefs.

Conditions används rakt av och kompleteras med ett par Behovsspecifika och ett par trebensspecifika.

Så ungefär i korta ordalag.

Krille

Super Moderator
Magnus Seter said:
Men på det hela är rollpersonerna rätt kassa. De kan bli väldigt bra med mycket tur och optande och så, men då är de bra på 1 sak, och inget annat.
Hmm. Det tror jag inte så mycket på. Förutom att jag föredrar någorlunda kompetenta rollpersoner framför kassa, så har rollpersonerna överlevt tolv år utan socialbidrag, lön den tjufemte, Filippa K och Bishop's Arms, och i många fall gjort omställningen från just lön den tjufemte och Bishop's Arms till ruinscrounging.

Sen är jag rädd att alla careers måste skrivas om också, och jag är lat.

Magnus Seter said:
Och man kan till och med tänka sig att tekniknivån i din värld ligger närmare WFRP och dess steampunk än modernt samhälle, så då kanske alla utrustningslistor funkar också.
Jag är inte så säker. För det första finns det nog inte mycket tillverkning alls, utan mer ruinplundring. Och för det andra har pengar totalt tappat sitt värde. Frågan är om inte patroner eller guldburkar är den enda gångbara valutan.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Krille said:
Hmm. Det tror jag inte så mycket på. Förutom att jag föredrar någorlunda kompetenta rollpersoner framför kassa, så har rollpersonerna överlevt tolv år utan socialbidrag, lön den tjufemte, Filippa K och Bishop's Arms, och i många fall gjort omställningen från just lön den tjufemte och Bishop's Arms till ruinscrounging.
Traveller. Där slår man ju erfarenhet och sånt innan man börjar spela, en massa bakgrundstabeller.

Jag skulle ta WFRP. Om inte det gick, skulle jag ta och testa Traveller. Och om inte det gick skulle jag köra Cyberpunk 2020, utan cybernetik.

Just Cyberpunk 2020 kan vara ett bra alternativ om Traveller är för "trist". Det är mer färggrannt och har redan den där dystopiska vibben.

/M