Vilket rollspelssläpp har du varit mest taggat inför?

ChrilleT

Swordsman
När jag tänker efter så har jag inte så mycket rollspelssläpp som jag var taggad inför från den tiden då jag spelade som allra mest. Köpte någon Sinkadus ibland där det kunde vara lite nyheter men mestadels så gick jag till leksaksbutiken för att se om det kommit ut något nytt bland rollspelshyllorna och det gjorde att jag sällan hann bli taggad inför då jag hade för dålig koll på vad som var på väg. Har dock 3 tillfällen då jag känt mig rejält taggad inför och som kanske inte helt speglar hela bilden av vad jag spelar men alla dessa tillfällen handlar om olika versioner av spelet Mutant.

1. Efter att Äventyrsspel försvann och leksaksbutikerna inte längre ville ta in spel så var det svårare att hitta vad som kom ut. Efter Chronopia så var det en butik som tog in Riotminds Drakar och Demoner så den kunde jag köpa. På denna tiden spelade jag knappt alls då jag dels hade andra intressen samt hade 2 olika jobb så tiden räckte inte till trots att mitt intresse för rollspel fanns kvar. På en resa till storstaden Göteborg så blev det som vanligt ett besök på Tradition för att se vad som kommit ut. Från ingenstans stod det i hyllan ett nytt Mutant som jag trodde var helt dött sedan Äventyrsspel försvann. Köpte direkt Mutant undergångens arvtagare som jag började läsa igenom redan på hemfärden. Väldigt kort och plötsligt men var väldigt taggad just där och då. Jag verkade fått tunnelseende i butiken så märkte inte förrens på hemvägen att ryggen på boken hade en rejäl knäck.

2. Nu hade jag sedan ett gäng år tillbaka börjat hitta mer nyheter om rollspel på internet genom forum och andra sidor och har mer koll på spel innan de släpps. Minns att jag var väldigt taggad inför släppet av Mutant År noll vilket även blir min första kontakt med crowdfunding.

3. Inte så långt där efter så lanserar Mutant Chronicles 3rd edition vilket blir mitt första spel på plattformen Kickstarter. Hade nog egenteligen gett upp hoppet om ett MC då det var dött ett tag och så gick försöket av COG Games i graven. Denna plats skulle nog kunna delas av COG games och Modiphius. Kändes som Modiphius verkligen satsade på detta och de släppte ju till slut en drös av böcker. Även om jag var taggad inför och allt var intressant så var regelboken alldeles för tjock och reglerna var helt ändrade sedan tiden jag spelade MC så blev aldrig av att jag spelat MC3.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Första versionen av WFRP.

Jag fick ett reklamblad i White Dwarf som beskrev en helt fantastiskt värld, en värld som var både Call of Cthulhu och Dungeons & Dragons på samma gång. Och så lovade de ju över 100 klasser! Eller ja, 100 careers, vilket visade sig vara nått annat ... som var ännu coolare!

Spelet motsvarade och överträffade alla mina förväntningar.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Expert Drakar och Demoner 1985.

Vi visste på förhand att det var på gång. Jag fick sen höra ryktesvägen att det släppts men ingen av mina kompisar hade det.

Åkte med föräldrarna 10 mil till närmaste stad. Köpte boxen och satt med den oöppnad i knät och dreglade hela vägen hem.

Det var sjukt coolt! Elric på omslaget, magiskolor, stridsregler och utrustningslistor. Tror inte man kan inte bli så uppspelt som vuxen.

//EvilSpook

McKatla

Utan titel
Oktoberlandet, andra utgåvan. Jag hade läst första utgåvan med stor behållning, och älskade de skönlitterära spelvärldstexterna.

Och ja, andra utgåvan levererade. Sjukt snyggt, mycket bra spelvärldstexter, och en Fate-version som inspirerade.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Svavelvinter RPG - för det var kul att se resultatet av alla speltester, korrläsningar och allt regelbollande.
Mutant År Noll - Väldigt peppande att få se Fria Ligans tolkning av Mutant.
Alien RPG - Ville se stress-mekaniken och hur den funkade i spel
Blade Runner - Riktigt spännande att få se casefiles-mekaniken.
The Troubleshooters - Främst pga. spelvärlden...
Cthulhu Dark - Hade gratisversionen sedan tidigare och gillade verkligen den, så såg verkligen fram emot den fullmatade Kickstarter-versionen.

Sen minns jag att jag var väldigt peppad på Marsklandet i samband med att det släpptes och all reklam för det i Sinkadus.

Jag kan nog säga att allt infriat förväntningarna (Blade Runner har jag inte hunnit läsa igenom än dock).

(och nej, jag kan inte säga en enskild sak... :) )

Last edited:

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Själv har jag nog missat nästan alla släpp, som jag sedan, ibland många år senare, tycker var stora. Jag växte upp i Småland på 80-talet och hade väldigt svårt att få tag på rollspel. En release som jag dock, förmodligen inte så sent, kom över var Svavelvinter, den gula originallådan. Svårslaget!

Dimfrost

Special Circumstances
Alla känslor var så mycket starkare i barndomen och i tonåren, världen var ny och skimrande. Alltså har inget gått upp emot förväntningarna på DoD91, eller Mutant Chronicles, och när jag väl läste i böckerna tror jag att jag var nästan fullkomligt lycklig.

Numera har jag svårt att vara särskilt peppad för någonting alls, även om det delvis beror på min allmänna inställning till livet också. (Det ska vara DoD-licensen då, kanske, de första dagarna när nyheten släpptes att Ligan fått den?) De saker jag tyckt mest om på senare år, som Ultraviolet Grasslands, Into the Odd och Mörk Borg, har snarare växt fram efterhand, efter att ha spelat och interagerat med spelen ett tag. Möjligtvis att jag blev helt knockad av att bläddra i MB första gången, men jag minns inte att jag var så enormt pepp under kickstartern.

ceruleanfive

Bläckfisk
Vindsjäl!

Från första gången det nämndes tyckte jag det verkade fantastiskt, vilket det sen också var när vi spelade det.
Vindsjäl.
Jag hade bara sporadiskt spelat rollspel de senaste åren och då alltid DnD 5e. Vindsjäl var något helt nytt för mig. Färgglatt, spännande och verkade ha mer fokus på upptäckande och äventyrande, och mindre fokus på strid.

har bara läst boken, aldrig spelat det. Tror jag skulle ha väldigt kul med det. Det känns som ett spel som man behöver återkomma ofta till för att få känslan för världen. Får jag till en stabil spelgrupp vill jag absolut testa det :)
Vad fantastiskt härligt att höra! Tack ska ni ha!

Bolongo

Herr Doktor
Jag minns en stark entusiasm för både 3e och 4e utgåvan av D&D, eftersom de utlovade nya spännande angreppssätt på rollspelens ursprungliga koncept.
Sedan höll ju ingen av dem exakt allt vad de utlovat.
Efter det har jag nog haft en rätt avvaktande inställning till alla nyheter...

Cybot

Mest spelbar
När det gäller mina egna verk så vet jag inte hur taggad jag varit, egentligen. När det börjat närma sig släpp så är ju min del, den roliga, redan över =) Jag satsar ju generellt bara mina egna pengar och har noll förväntningar om att sälja speciellt bra. Och lagom till att böckerna finns i handeln så är min uppmärksamhet redan på nästa projekt =)
Jag var i alla fall taggad inför More Than Human och Rotsystem.

Poromaa

Veteran
Även jag får nog gå tillbaka till unga, mer entusiastiskt lagda år och säga Partisan. Detta skulle bli Äventyrsspels första nya titel sedan vi började spela och min förväntan blev inte mindre då ett par klasskamrater skröt över att ha sett spelet på Tradition under ett Stockholmsbesök. Så här i efterhand börjar jag misstänka att de kan ha narrats.