Nekromanti Vilket RPG-system bör jag välja? Jag har följande preferenser...

white-k

Veteran
Jag är helt ny inom rollspel men tänkte försöka lära mej det och börja spela med mina vänner (som är helt obekanta med rollspel).

Det jag söker efter är:
- Något där man inte behöver miniatyrer/spelplan.
- Något där spelledaren (GM) själv fantiserar ihop världen och har mycket frihet.
- Något som inte kräver massor med läsning för att komma igång.
- Jag tycker mest om fantasy-miljö, men vill inte vara begränsad till en viss miljö/setting.
- Spelarna bör inte vara "låsta" i deras roller. En barbar ska kunna lära sej magi etc.
- Det bör inkludera en aning tärnins-kastande med i spelet.

Några tips jag fått på engelska forum är:
FATE Core/Accelerated
Dungeon World
Basic Roleplaying - BRP
Savage Worlds

Men vad föreslår ni?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
i Dungeonworld är man ju väldigt låst till sin klass, så det passar nog inte så bra. Någon form av BRP inkluderar ju ofta ganska mycket tärningsrullande, så kanske inte heller helt klockrent för vad du är ute efter, men i övrigt rätt lättanvänt.

Jag skulle vilja slänga in Saga i mixen, även om jag inte läst det så ingående än. Det har förvisso sin tillhörande värld, men den världen känns ganska anpassningsbar, eller om man föredrar det utbytbar.

Annars har jag hört att Rune quest 6 verkar ha många regelallternativ just för att anpassa spelet till egna världar.

Genesis

Ni dés ni maître
Välkommen till forumet! Är du främst intresserad av att "äventyrande", mysterielösande eller drama/historieberättande? Det finns många spel som är väldigt snabba att läsa sig in på, så att ni kan pröva ett gäng olika spel och se vad ni gillar. Jag skulle rekommendera att testa lite olika grejer, för det finns en väldig bredd inom rollspelsvärlden och det vore ju synd att plocka ett halvtaskigt spel och spela det i ett år om det finns andra spel därute som ni skulle ha ännu roligare med.

Snow

Swashbuckler
Fantasy! Enkelt och snabbt och man gör sin egen värld. Finns att köpa på sfbok och kommer snart i ny utgåva.

white-k

Veteran
Genesis;n121214 said:
Välkommen till forumet! Är du främst intresserad av att "äventyrande", mysterielösande eller drama/historieberättande? Det finns många spel som är väldigt snabba att läsa sig in på, så att ni kan pröva ett gäng olika spel och se vad ni gillar. Jag skulle rekommendera att testa lite olika grejer, för det finns en väldig bredd inom rollspelsvärlden och det vore ju synd att plocka ett halvtaskigt spel och spela det i ett år om det finns andra spel därute som ni skulle ha ännu roligare med.
Äventyrande i en fantasy-miljö man skapar själv är nog vad jag är ute efter.

white-k

Veteran
Snow;n121229 said:
Fantasy! Enkelt och snabbt och man gör sin egen värld. Finns att köpa på sfbok och kommer snart i ny utgåva.
Tackar. Har du en länk?

Genesis

Ni dés ni maître
Ja, Fantasy! borde nog vara spelet du är ute efter. Kom ihåg att skriva om era upplevelser här på forumet!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag ser att någon har rekommenderat FATE till dig. Jag gör detsamma.

white-k

Veteran
Snow;n121229 said:
Ok, några som föreslår 'Fantasy!'.
När kommer den nya utgåvan?

white-k

Veteran
Robertino;n121458 said:
Ett gratis spel med minimal läsning som du kan testa är RISUS (Googla det).
Ok, efter att ha läst lite om det så hamnar det också högt på min lista. Tackar!

white-k

Veteran
Skarpskytten;n121465 said:
Svaret finns på ett forum när dig: https://www.rollspel.nu/threads/644...Nu har jag en julklapp på miin önskelista :-)

white-k

Veteran
I väntan på 'Fantasy!' så funderar jag på att börja läsa 'FAE' (FATE Accelerated) och RISUS.
Är det en bra idé att läsa in sej på några olika innan man väljer, eller är det mest troligt att man blir förvirrad och börjar blanda ihop saker om man inte är erfaren? Bör man istället välja ett och testköra det innan man prövar ett annat?