Nekromanti Vilket SF-spel är bäst?

Krille

Super Moderator
Japp

"Jag kan fan inte köpa ett rollspel för att jag tänker spela det en gång."

Å jag som trodde att rollspelare köpte rollspel som vanliga människor köper Vänt i Häcken... /images/icons/wink.gif

Jag har hur många rollspel som helst som jag inte ens har spelat. Paranoia har jag dock spelat åtskilliga gånger. Regelboken är till och med så sliten att den har desintegrerat till lösbladssystem. Och naturligtvis menar jag inte att man ska spela spelet en gång. Ett så trist öde förtjänar inte Paranoia. Däremot är det ett underbart avbräck från de seriösa kampanjerna, så att ens seriösa kampanj i Slumpvist Valt Riktigt Rollspel<sup>TM</sup> inte blir lidande och ballar ut.

"En av mina f.d. kompisar hade det spelet och jag spelade någon komunist som inte fick berätta att han var komunist för då blev datorn sur på mig. Vi träffade någon jultomte, jag åt för mycket piller och blev grön och fick vingar. Men jag upptäckte att om man bara höll tyst så blev man alldrig dödad för de andra spelarna sket i mig så länge jag inte sade något."

Ovana spelare. Spelare med minsta Paranoia-vana hade gjort följande:

"Den som tiger samtycker" heter det, och det gäller i Paranoia, speciellt om man själv kan få den som tiger att därigenom samtycka till förräderi (och därmed skjuta över skulden på honom när man själv gör något som Datorn inte gillar).

Som trogen kommunist måste man naturligtvis försöka omvända övriga kloner så att man kan stiga inom sitt hemliga sällskap. Detta måste göras på ett sätt så att ingen kan anklaga en för att vara kommunist - bara detta är en munlädermässig och konspiratorisk bedrift. Att inte göra det bevisar bara för övriga kommunister att man är infiltratör från IntSec, och det är definitivt inte bra.

Varande grön har man en stor fördel - och nackdel. Till att börja med så har man rätt till allt som är säkerhetsklassat Grönt, bara det en enorm fördel. Å andra sidan är man normalt klassad Röd, och att utge sig för att ha säkerhetsklass Grön när man är Röd är förräderi. En smart spelare anklagar naturligtvis sina fiender (om man är kommunist lämpligen (eventuellt misstänkta) medlemmar av FCCCP, Pro-Metal eller någon annan datorvänlig fraktion) för att ha mixtrat med ens Happy-Happy-piller, vilket är sabotage, vilket är förräderi. På så sätt kan man utnyttja sin egen eländdiga situation för att på ett legalt sätt bli av med sina fiender.

Ett problem är vingarna, som trots allt klart visar att man är mutant, men eftersom det är en ofarlig mutation kan man komma undan om man registrerar den.

Kom förbi Skövde någon gång så ska jag visa hur Paranoia ska spelas!

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Organ

Out of time, out of mind
Re: Vilket SF-spel är bäst? (Universe)

Kanske det gamla SPI-spelet Universe? Är det någon som minns det?

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Organ on 2001-06-07 12:50.</EM></FONT></P>

Organ

Out of time, out of mind

Något för att få igång minnesfunktionen....

Rosen

Myrmidon

<I>Kanske det gamla SPI-spelet Universe? Är det någon som minns det?</I>

Jodå, fast det är nog rätt hopplöst genomföråldrat idag. Hade en del skojiga och på sin tid nyskapande regler för rymdfart och rymdskeppsbyggande - men jag kunde för mitt liv aldrig förstå varför rymdhamnens storlek skulle ha inverkan på hur långa hyperrymdshopp man kunde ta...

--
Åke

Organ

Out of time, out of mind

<men jag kunde för mitt liv aldrig förstå varför rymdhamnens storlek skulle ha inverkan på hur långa hyperrymdshopp man kunde ta...

Ju större rymdhamn, desto längre sats kan man ta ;-)

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Organ on 2001-06-07 14:44.</EM></FONT></P>

Dr_Morbid

Swordsman
jag tycker personligen att det är antingen cyberpunk 2020 eller shadowrun men det är rätt jämnt dem emellan...
det beror på...

/Dr_Morbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela

shadow_UBBT

Warrior
Re: Japp

Jag började läsa ditt brev men efter fem rader eller så upptäckte jag att du började berätta en massa om spelet och i slutet så påpekar du att du vill via mig hur man spelar Paranoia.
Jag tror inte riktigt du har förstått vart jag står på den här frågan. Jag vill inte spela Paranoia och jag bryr mig inte om världen.
Förresten. Finns det bara ett sätt att spela Paranoia på? Det låter ju inge roligt.

It's my way or the highway.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)

Krille

Super Moderator

"Finns det bara ett sätt att spela Paranoia på?"

Då vore det ju inte Paranoia, juh... /images/icons/wink.gif

"Det låter ju inge roligt."

Om man tillhör den kategori av gäjmer som gärna spelar Junta och intrigerar, konspirerar och hugger sina medspelare i ryggen med ett leende (och medspelarna blir huggna i ryggen med lika stort leende) så är Paranoia helt enkelt skitball! Faktum är att det kunde inte ha gjorts en bättre parodi på World of Dorkness-spelen om man ens försökt göra det med avsikt. "Skadeglädjen är den enda sanna glädjen", sägs det, och har man den minsta skadeglädje, intrigkänsla och glatt humör så är Paranoia ett dunderkul spel.

Men var och en blir salig på sitt, heter det. Du får slippa Paranoia om du vill, men om du säger att det är världens uslaste spel på grund av att du tycker att det är löjligt så bör du inte klaga på mig när jag angriper Kult eller World of Darkness med min vanliga fanatism. /images/icons/wink.gif

- Krille

shadow_UBBT

Warrior

Jag har inga klagomål om du skulle klaga på Kult eller WoD. Jag tycker att de är rätt dåliga rollspel de med.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)

NisseHult

Veteran
Trinity, definitivt!

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.

Archer

Swashbuckler
Fadings suns får jag hålla med om då universumet är tillräckligt varierande för att tillåta alla typer av kampanjer. Vill man spela fantasy så fungerar det, vill man köra ren SciFi så fungerar även det.
Som någon beskrev det, Fading Suns är Traveller korsat med Ars Magica. Tyvärr så är det vissa saker i regelsystemet som jag inte gillar, men dessa är få och då reglerna är såpass enkla som de är så är det enkelt att fixa det man anser är knasigt. När det gäller regelsystem så gillar jag mer The Babylon Project som har ett minst sagt udda och trevligt system som det även är mycket snabbt och smidigt.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)

Archer

Swashbuckler
Raph Bakshi's Wizards (som bygger på filmen) är också ett skumt SF/Fantasy spel av den mer bizarra sorten. Ett spel som jag av ren tur lyckades plocka upp och vilket verkar vara näst intill omöjligt att få tag på.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)

Rosen

Myrmidon
<I>Ett spel som jag av ren tur lyckades plocka upp och vilket verkar vara näst intill omöjligt att få tag på.</I>

Fast jag hittade ett supplement till det (Scortch) på Absolut Spel för nån månad sen.

--
Åke

Krille

Super Moderator
Omöjliga favoriter

Jag har redan lagt in ett förslag, Albedo RPG. Det är dock ett ganska okänt spel, och har inte slagit särskilt bra. Förmodligen beror det på temat - animorfa rollpersoner slår sällan hos balla boys som vill ha fräcka utomjordingar och explosionsfyllda rymdstrider... /images/icons/wink.gif Trots de animorfa rollpersonerna så är Albedo seriöst menat.

Andra mindre kända favoriter tänkte jag nämna i det här inlägget.

Vi börjar lite stillsamt med Babylon Project, spelet som bygger på TV-serien Babylon 5. De som vet vad det handlar om kommer att nicka instämmande när jag säger att det är en rik och detaljerad miljö som spelet utspelar sig i. Det finns gott om intriger, gott om bakgrundsmaterial utöver de få spelsupplementen som finns och närmare 110 timmar TV-serie att få inspiration från. Spelsystemet är snabbt och realistiskt samtidigt, och har en detaljnivå på Millennium's Ends nivå men snabbheten från Basic Roleplaying.

Ett lite oseriöst spel är Dream Park, spelet där ens rollperson spelar en rollperson i ett högteknolajv, och där i princip alla genrer kan mötas samtidigt. Vill du spela cyberzombies mot mutantpirater? Ninja i Vilda västern? Riddare och pulp? Inga problem - Dream Park gör det möjligt!

GURPS har en uppsjö med intressanta spelvärldar med SF-tema, plus gott om resurser för att skapa egna. GURPS Humanx är en av världarna, GURPS Lensman (baserad på E. E. "Doc" Smiths romaner) en annan.

Shatterzone är West End Games försök att slå ihop space opera med cyberpunk. Konceptet fungerar bättre än väntat, och spelet får en sån där mörk känsla som är så populärt nu för tiden. Världen är inte lika nergången som Fading Suns, men den är på väg dit.

Dominion: Tank Police bygger på mangan och animen med samma namn, och är en rätt schysst samhällssatir, så som SF ska vara när den är som roligast. Världen är nerkörd med en biogenetisk pest i luften, brottsligheten har rusat i höjden, och det enda som står ivägen för Buaku och hans supersexiga kattskurkar är Stridsvagnspolisen. Och eftersom stridsvagnar inte räcker för att stoppa Buaku så vill de utrusta sina stridsvagnar med taktiska kärnvapen! Våldsamt kul och, som sagt, en härlig samhällssatir!

Lite i samma stil är Cybergeneration från R Talsorian Games. När Cyberpunk tappade punken och bara blev cyber var det dags att lämna över datamohikanen till en ny generation. Cybergeneration är denna nya generation. Unga, idealistiska, revolutionära och jagade av alla - så kan man lättast beskriva rollpersonerna i Cybergeneration.

- Krille

Organ

Out of time, out of mind
Re: Vilket SF-spel är bäst? (Wizards)

>Raph Bakshi's Wizards (som bygger på filmen) är också ett skumt SF/Fantasy spel av den mer bizarra sorten.

Visste jag inte ens fanns :) Har alltid gillat filmen så jag antar att detta är ännu en grej att hålla ögona öppna efter. Vilka gav ut det, när gavs det ut och hur mycket material publicerades till det?

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Ett annat spel jag kom och tänka på är TSRs gamla Star Frontiers. Det var väl inte så j-a bra men jag vill minnas att jag och min spelgrupp hade väldigt roligt med det under en ganska lång period. Det blev ganska kortlivat, endast ett par scenarior blev publicerade, plus en extra box med regler för rymdstrider (Knight Hawks?) för den som ville få lite war game-inriktning på det hela. Har även för mig att det var ganska snyggt illustrerat av allas vår favorit-kåkfarande biker Larry Elmore.

Organ

Out of time, out of mind
Larry Elmore (kanske lite väl OT...?)

Appropå Larry Elmore, är det någon som minns hans tecknade serie Snarf Quest?

Rosen

Myrmidon
Re: Vilket SF-spel är bäst? (Wizards)

<I>Har alltid gillat filmen</I>

Själv har jag aldrig lyckats hitta filmen...

<I>Vilka gav ut det, när gavs det ut och hur mycket material publicerades till det?</I>

Whit Publications, kom ut '92 eller '93.
Ingen aning vad som kom ut förutom grundspelet och Scortch-modulen.

Obskyr trivia: Inom kategorin aldrig-utgivna-spel-som-det-cirkulerade-filer-och-fotostater-på-innan-WWW-fanns, så fanns det ett rollspel vid namn <I>Fireland</I>, som var uppenbart baserat på Wizards (filmen). Fast de som gjorde det var tydligen lite skraja för att bli stämda av Bakshi & co, så de hade ändrat alla namn.

--
Åke