Krille
Super Moderator
Japp
"Jag kan fan inte köpa ett rollspel för att jag tänker spela det en gång."
Å jag som trodde att rollspelare köpte rollspel som vanliga människor köper Vänt i Häcken... /images/icons/wink.gif
Jag har hur många rollspel som helst som jag inte ens har spelat. Paranoia har jag dock spelat åtskilliga gånger. Regelboken är till och med så sliten att den har desintegrerat till lösbladssystem. Och naturligtvis menar jag inte att man ska spela spelet en gång. Ett så trist öde förtjänar inte Paranoia. Däremot är det ett underbart avbräck från de seriösa kampanjerna, så att ens seriösa kampanj i Slumpvist Valt Riktigt Rollspel<sup>TM</sup> inte blir lidande och ballar ut.
"En av mina f.d. kompisar hade det spelet och jag spelade någon komunist som inte fick berätta att han var komunist för då blev datorn sur på mig. Vi träffade någon jultomte, jag åt för mycket piller och blev grön och fick vingar. Men jag upptäckte att om man bara höll tyst så blev man alldrig dödad för de andra spelarna sket i mig så länge jag inte sade något."
Ovana spelare. Spelare med minsta Paranoia-vana hade gjort följande:
"Den som tiger samtycker" heter det, och det gäller i Paranoia, speciellt om man själv kan få den som tiger att därigenom samtycka till förräderi (och därmed skjuta över skulden på honom när man själv gör något som Datorn inte gillar).
Som trogen kommunist måste man naturligtvis försöka omvända övriga kloner så att man kan stiga inom sitt hemliga sällskap. Detta måste göras på ett sätt så att ingen kan anklaga en för att vara kommunist - bara detta är en munlädermässig och konspiratorisk bedrift. Att inte göra det bevisar bara för övriga kommunister att man är infiltratör från IntSec, och det är definitivt inte bra.
Varande grön har man en stor fördel - och nackdel. Till att börja med så har man rätt till allt som är säkerhetsklassat Grönt, bara det en enorm fördel. Å andra sidan är man normalt klassad Röd, och att utge sig för att ha säkerhetsklass Grön när man är Röd är förräderi. En smart spelare anklagar naturligtvis sina fiender (om man är kommunist lämpligen (eventuellt misstänkta) medlemmar av FCCCP, Pro-Metal eller någon annan datorvänlig fraktion) för att ha mixtrat med ens Happy-Happy-piller, vilket är sabotage, vilket är förräderi. På så sätt kan man utnyttja sin egen eländdiga situation för att på ett legalt sätt bli av med sina fiender.
Ett problem är vingarna, som trots allt klart visar att man är mutant, men eftersom det är en ofarlig mutation kan man komma undan om man registrerar den.
Kom förbi Skövde någon gång så ska jag visa hur Paranoia ska spelas!
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
"Jag kan fan inte köpa ett rollspel för att jag tänker spela det en gång."
Å jag som trodde att rollspelare köpte rollspel som vanliga människor köper Vänt i Häcken... /images/icons/wink.gif
Jag har hur många rollspel som helst som jag inte ens har spelat. Paranoia har jag dock spelat åtskilliga gånger. Regelboken är till och med så sliten att den har desintegrerat till lösbladssystem. Och naturligtvis menar jag inte att man ska spela spelet en gång. Ett så trist öde förtjänar inte Paranoia. Däremot är det ett underbart avbräck från de seriösa kampanjerna, så att ens seriösa kampanj i Slumpvist Valt Riktigt Rollspel<sup>TM</sup> inte blir lidande och ballar ut.
"En av mina f.d. kompisar hade det spelet och jag spelade någon komunist som inte fick berätta att han var komunist för då blev datorn sur på mig. Vi träffade någon jultomte, jag åt för mycket piller och blev grön och fick vingar. Men jag upptäckte att om man bara höll tyst så blev man alldrig dödad för de andra spelarna sket i mig så länge jag inte sade något."
Ovana spelare. Spelare med minsta Paranoia-vana hade gjort följande:
"Den som tiger samtycker" heter det, och det gäller i Paranoia, speciellt om man själv kan få den som tiger att därigenom samtycka till förräderi (och därmed skjuta över skulden på honom när man själv gör något som Datorn inte gillar).
Som trogen kommunist måste man naturligtvis försöka omvända övriga kloner så att man kan stiga inom sitt hemliga sällskap. Detta måste göras på ett sätt så att ingen kan anklaga en för att vara kommunist - bara detta är en munlädermässig och konspiratorisk bedrift. Att inte göra det bevisar bara för övriga kommunister att man är infiltratör från IntSec, och det är definitivt inte bra.
Varande grön har man en stor fördel - och nackdel. Till att börja med så har man rätt till allt som är säkerhetsklassat Grönt, bara det en enorm fördel. Å andra sidan är man normalt klassad Röd, och att utge sig för att ha säkerhetsklass Grön när man är Röd är förräderi. En smart spelare anklagar naturligtvis sina fiender (om man är kommunist lämpligen (eventuellt misstänkta) medlemmar av FCCCP, Pro-Metal eller någon annan datorvänlig fraktion) för att ha mixtrat med ens Happy-Happy-piller, vilket är sabotage, vilket är förräderi. På så sätt kan man utnyttja sin egen eländdiga situation för att på ett legalt sätt bli av med sina fiender.
Ett problem är vingarna, som trots allt klart visar att man är mutant, men eftersom det är en ofarlig mutation kan man komma undan om man registrerar den.
Kom förbi Skövde någon gång så ska jag visa hur Paranoia ska spelas!
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>