Krille
Super Moderator
Re: Om jag skulle skriva Kult...
"Det flyter helt ok och dessutom om man ska spela det för skräckkänslans skull så behövs det inte så mkt och därav känns det lite onödigt att ändra och ha sig. Det är nästan aldrig slagsmålen/striderna som inbringer skräckkänslan."
Exakt. Varför då ha med ett så komplicerat system om det inte används? Det utrymmet kunde ha använts till bättre saker. Släpp en Kult Offensiv istället med mer våldsregler, om det nu skulle vara så ämlans viktigt. /images/icons/wink.gif
"Neotech och Kult kan jag absolut INTE hålla med om i upplägg."
Observera att jag talar om upplägg och struktur, inte miljö eller innehåll. Innehållet i Kult säger att det borde vara ett skräckrollspel, medan strukturen snarare antyder att det borde vara ett actionrollspel. Innehåll och struktur kommer därmed inte överens, och resultatet blev IMHO en halvmesyr. Om strukturen byggs om så kommer innehållet också att prioriteras om, vilket tonar över fokus från ett blekt allmängiltigt lätt schizofrent rollspel till ett renodlat skräckrollspel.
"Men om dom hade lagt in det som en del av regelsystemet hade de nya gruppenra nog inte tagit bort det då de skulle vara rädda för att störa spelets karma. Man skulle nog anse det vara onödigt komplicerat och folk skuille istället tjata om att man inte har valmöjligheten att göra som man vill i RP-genereringen och att spelet var för styrt."
Inte nödvändigtvis. Babylon Project har till exempel ett oerhört öppet rollpersonsgenereringssystem som är knutet till bakgrunden. Friheten finns där fortfarande och man kan fortfarande spela vad man vill, men man får en bakgrund som passar rollpersonen och egenskaper som motiveras av bakgrunden. Till viss del finns ju detta redan med i form av Mörka Hemligheter<sup>TM</sup> och Arketyper<sup>TM</sup>, fast dessa är bra mycket mer begränsande än lösningen som jag funderar på.
Fördelen med att ha en bakgrund som generator för färdigheter och för- och nackdelar är dessutom att spelledaren har bra mycket enklare att dra in rollpersonens bakgrund i spelet. Varje gång spelaren använder en färdighet så dras bakgrunden in. Varje gång spelledaren tvingar spelaren att använda en av rollpersonernas nackdelar så dras bakgrunden in. Det gör det mer personligt för spelaren och inlevelsen för spelaren blir därmed större.
Dessutom inbillar jag mig att skräckrollspelare gärna lägger ner tid på bakgrunden, så varför inte uppmuntra dem att göra det?
"En fråga dock. Varför är du inte längre på #rollspel?"
Lättja och ont om tid.
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
"Det flyter helt ok och dessutom om man ska spela det för skräckkänslans skull så behövs det inte så mkt och därav känns det lite onödigt att ändra och ha sig. Det är nästan aldrig slagsmålen/striderna som inbringer skräckkänslan."
Exakt. Varför då ha med ett så komplicerat system om det inte används? Det utrymmet kunde ha använts till bättre saker. Släpp en Kult Offensiv istället med mer våldsregler, om det nu skulle vara så ämlans viktigt. /images/icons/wink.gif
"Neotech och Kult kan jag absolut INTE hålla med om i upplägg."
Observera att jag talar om upplägg och struktur, inte miljö eller innehåll. Innehållet i Kult säger att det borde vara ett skräckrollspel, medan strukturen snarare antyder att det borde vara ett actionrollspel. Innehåll och struktur kommer därmed inte överens, och resultatet blev IMHO en halvmesyr. Om strukturen byggs om så kommer innehållet också att prioriteras om, vilket tonar över fokus från ett blekt allmängiltigt lätt schizofrent rollspel till ett renodlat skräckrollspel.
"Men om dom hade lagt in det som en del av regelsystemet hade de nya gruppenra nog inte tagit bort det då de skulle vara rädda för att störa spelets karma. Man skulle nog anse det vara onödigt komplicerat och folk skuille istället tjata om att man inte har valmöjligheten att göra som man vill i RP-genereringen och att spelet var för styrt."
Inte nödvändigtvis. Babylon Project har till exempel ett oerhört öppet rollpersonsgenereringssystem som är knutet till bakgrunden. Friheten finns där fortfarande och man kan fortfarande spela vad man vill, men man får en bakgrund som passar rollpersonen och egenskaper som motiveras av bakgrunden. Till viss del finns ju detta redan med i form av Mörka Hemligheter<sup>TM</sup> och Arketyper<sup>TM</sup>, fast dessa är bra mycket mer begränsande än lösningen som jag funderar på.
Fördelen med att ha en bakgrund som generator för färdigheter och för- och nackdelar är dessutom att spelledaren har bra mycket enklare att dra in rollpersonens bakgrund i spelet. Varje gång spelaren använder en färdighet så dras bakgrunden in. Varje gång spelledaren tvingar spelaren att använda en av rollpersonernas nackdelar så dras bakgrunden in. Det gör det mer personligt för spelaren och inlevelsen för spelaren blir därmed större.
Dessutom inbillar jag mig att skräckrollspelare gärna lägger ner tid på bakgrunden, så varför inte uppmuntra dem att göra det?
"En fråga dock. Varför är du inte längre på #rollspel?"
Lättja och ont om tid.
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>