Nekromanti Vilket spel borde jag köpa?

Dimfrost

Special Circumstances
Jag kom på att jag kunde slänga ut lite namn på spel som jag inte själv har läst, men som jag är mer eller mindre sugen på att köpa:

The Dying Earth Roleplaying Game
Engel
Mechanical Dream
Dark Ages: Fae
(samt Victoriana och a/state från Storugglas lista)

Eftersom jag inte vet mycket mer än vad som kan läsas i recensionerna på rpg.net eller i gamla forumsdiskussioner låter jag bli att beskriva spelen och överlåter till dig att leta reda på lite info. :gremsmile:

Tribe 8 är också ganska ballt annars, liksom Metabarons.

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater
Du menar...

...bortsett från nya editionen av GURPS alltså? I så fall vet jag inte.

Annars så kommer snart spelet som kommer att dominera framöver tills tvåan i 2000 slår över till en trea: Generica. Det är dessutom gratisast av alla gratisspel och attans bra.

Ziaxool

Veteran
Re: Spel du borde köpa:

Legend of the Five Rings – som Warhammer Fantasy Roleplay men i ett förvridet asien och med samurajer istället för riddare. Gôtt.
En fråga till herr Storuggla: Menar du då tillägget till D&D eller finns det ett "fristående" Legend of the Five Rings rollspel?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Du menar...

Mmm, de släpper inte GURPS förrän efter att konventet jag skall på ha varit, så det går bort av den anledningen. Sedan ligger jag nog lågt på GURPS-fronten tills jag ser om nya utgåvan skiljer relevant från de tidigare, som jag inte har gillat alls.

Storuggla

Champion
Legend of the Five Rings Förklarat

"En fråga till herr Storuggla: Menar du då tillägget till D&D eller finns det ett "fristående" Legend of the Five Rings rollspel?"

1997 (eller var det 96? Jag minns inte riktigt) så släppte John Wick ett lysande spel vid namn Legend of the Five Rings, där man hade en stor pöl t10 som man slog sina slag med. Med for runt och bugade djupt, var artig och bekämpade korruption, kaos och intriger i hoven runtom i ett warpat Japan. Han startade sedan en metaplott som fördes framåt i stämningstexten till varje supplement och inte i udda noveller eller så. Allt var väl.
Sedan tyckte Wick att han gjort sitt och lämnade över L5R till Ree Soesby som skrev om reglerna så att de värsta buggarna försvann och en andra utgåva släpptes. Allt var väl och nu var inte en Kakita Duelist superbäst längre och någon glömde bort att korrläsa trollformelslistan. Fortfarande slog man sina slag med en handfull t10, men nu märkbart mindre. Alla var glada.
Sen kom d20.

...

Och Något Ljushuvud sa "Öh, vi vill ge ut Oriental Adventures igen! Ge mig namnen på folk som kan skriva bra asienspel!". och Herr Ljushuvud fick namnen på de som jobbade med L5R. De gav ut Oriental Adventures och sedan Rokugan, vilka nyttjade en t20. Och samtidigt flyttade de spelvärlden 200 år frammåt så att man inte kunde göra en smidig övergång heller. Tvi.

Kort sagt: Ja. Det fanns en och den var bra. Det är den utgåvan jag fortfarande spelleder. Och den är mumsig. :gremsmile:

Storuggla, ytterliga ett offer till d20-kultens blodtörstiga gudinna

nicole

Warrior
Jättesvår fråga. Det beror ju helt enkelt på vad du gillar när du spelar rollspel. Det kanske skulle vara lättare att hjälpa dig om du berättar lite mer vad du söker

* Levelbaserat eller skillbaserat
* Svenskt eller utlänskt
* Mycket regler / lite regler
* genre
* Typ av värld
* "rollspel" / fighter

och så vidare

Magnus L

Hero
Japp..det är exakt det jag menar, som Dimfrost skrev här under så missade jag helt grejjen med 2000-talsspel :gremgrin:

Tyvärr så är det ganska meningslöst att googla på det..det finns absolut nada med ett undantag, ett kort äventyr av Magnus Seter som handlar om att RP ska skydad en karavan mot rövare.

Så här är en uppmaning..alla ni som sitter på skrivn WL-kampanjer..lägg upp dom! På forumet..eller nån annanstans.

Staffan

Myrmidon
Grundreglerna till Exalted är adekvata, men inte perfekta. Framför allt får man "fudga" lite med andra typer av Exalts än solars - det finns lite lösa riktlinjer för hur deras förmågor fungerar, men inga riktiga beskrivningar. Detsamma gäller världsbeskrivningen - det finns en översikt i grundboken, och sedan får man gå till supplement för att få mer detaljer (Riket beskrivs i Dragon-blooded, Threshold i Scavenger Sons, och Wyld i Lunars, dessutom finns det hittills tre dedikerat geografiska supplement: Kingdom of Halta, Ruins of Rathess och Blood & Salt).

Fast ett rätt vanligt fenomen är att Exalted inspirerar en till att bli komplettist. Vissa skyller på cracket de blandar i trycksvärtan, men jag vet inte...

wilper

Som tur var så var din fråga rätt lätt att svara på:

* Levelbaserat eller skillbaserat
Ja.
* Svenskt eller utlänskt
Ja.
* Mycket regler / lite regler
Ja.
* genre
Alla.
* Typ av värld
Alla.
* "rollspel" / fighter
Umm.. Betoning på strid eller klur som avses? Isf så kvittar det.

Jag har redan 50-talet spel i hyllan, och jag gillar alla (utom ett), var och en på sitt vis. Det jag är ute efter är något nytt och häftigt.

Bland de svar jag redan fått så har de flesta fallit bort för att de är gamla spel, jag vill ha något nytt, där fastställd spelstil och fanatiska följarskaror ännu inte uppstått.

Av de kandidater som redan dykt upp så ligger de till enligt följande:

Exalted: Det hade jag ju faktiskt testat en gång redan när jag fick tid att tänka. Inte strukit det, men det är en mindre trolig kandidat.

The Dying Earth Roleplaying Game: Nja.. recensionerna hyllar det, men jag gillade inte böckerna som det baseras på. Dock står ju den eminente Robin Laws bakom det, som har nått snudd på status som husgud efter sin insats i Rune RPG. Får kika på det om jag stöter på det iaf.

Engel: Verkar rätt surrealistiskt, men det har d20 i botten, så jag kommer nog bara att tänka på orcher och +1 svärd om jag skulle försöka spela det.

Mechanical Dream: Nyskapande och verkar riktigt häftigt, att folk tycker att boken är fin är också ett plus. Helt klart en vass kandidat.

Dark Ages: Fae: Verkar übermysigt, och vem vet, det kanske får mig att plocka ner och speltesta Dark Ages: Vampire och Dark Ages: Mage som stått orörda och oöppnade i hyllan sedan de köptes.

Victoriana: Mmm, kanske. 1800-tal. Kanske känns det som det ligger för nära inpå mitt eget Höstdimma för att jag skall känna att det är värt att skaffas. Men en kandidat.

A/state: Mmm, fattigdom och elände. Jo. kanske det. En kandidat.

Nobilis: Verkar riktigt nyskapande. Men jag undrar om det inte är för nyskapande för mig. Vill nog speltesta det innan jag vågar mig på att skaffa det.

wilper

Re: Robin D Laws...

Var inne och kikade på sidan, och såg en massa om Glorantha(sp!), vad är länken mellan Heroquest och Runequest, om någon?

Eksem

Champion
Re: Robin D Laws...

Samma värld, andra regler, ungefär. Tror det är lite olika tidsperioder de är tänkte att utspela sig i också, men egentligen är det nya (och superbra!) regler till Glorantha.

Som jag förstått det gick det till så att Greg Stafford hoppade av Chaosium där när det höll på att gå helt åt skogen för dem för ett par år sedan; tog med sig allt som hade med Glorantha att göra och startade Issaries.

Krille

Super Moderator
Engel

"Engel: Verkar rätt surrealistiskt, men det har d20 i botten, så jag kommer nog bara att tänka på orcher och +1 svärd om jag skulle försöka spela det."

Tja, lustigt nog så är det ett av de spel där d20 faktiskt funkar.

Men skulle det nu ändå vara i vägen så kan du ladda ner de tyska Arkana-reglerna och kort härifrån:

http://engel.omegarpg.com/

Storuggla

Champion
Stafford, Issaries och Chaosium

<blockquote><font class="small">Citat Issaries hemsida:</font><hr />
Issaries, Inc. is a new company, which returns Greg Stafford to his original project: writing and publishing about Glorantha. Greg started Chaosium many years ago but has departed and works only for Issaries, Inc. Issaries Inc. and Chaosium Inc. are two separate corporate entities. However, relationships are still friendly.

Why separate? Simple: to concentrate the communication between members of the Gloranthan Tribe, and to provide a clearly defined vehicle to help publish material on our favorite fantasy world: Glorantha. By making it a separate entity, Issaries Inc. has been isolated to assure Issaries stock holders that their funds will be spent only on Gloranthan projects.

Chaosium Inc. continues in business as publisher of Call of Cthulhu, Elric!, and Nephilim games and books. Greg Stafford is a full time employee of Issaries, Inc. [/quote]

<blockquote><font class="small">Citat Samma sida men på annan plats:</font><hr />
Greg Stafford's Issaries, Inc. is a publishing house for mythic material. Its flagship game is HeroQuest. Masters of Luck and Death, a source book detailing Hero Bands, is the latest release. The HeroQuest game system, by noted designer Robin Laws, is an elegant story-telling game that, with its scalability and keyword-defined characters it takes roleplaying to the next level.

Issaries, Inc. was incorporated in 1999 through the blessings of Issaries, the Gloranthan god of trade and mercantilism; the good graces of the state of California; but most importantly, with the support of loyal fans around the globe who raised money by joining the Glorantha Trading Association (GTA).

Hero Wars is one of a number of games set in Glorantha. Others include:

RuneQuest, the popular roleplaying game previously published by Chaosium and Avalon Hill
King of Dragon Pass, a computer game from A Sharp
Dragon Pass, a board game and the first published game set in Glorantha [/quote]

Chaosiums ekonomi hade väl inte med saken att göra, Greg ville göra Gloranthasaker och ville ha mer tid för det. Så han drog från Chaosium. Om jag förstått det hela rätt. Och jag älskar att fansen skickar cash så att han kan skriva mer :gremlaugh:

Storuggla, skickar inte cash men köper allt

Eksem

Champion
Re: Stafford, Issaries och Chaosium

Jag letade lite och det var det här uttalandet jag tänkte på:

Soon after we found ourselves sitting in our lawyer's office considering our
options. At the time, our most sensible option was declaring bankruptcy.
During this meeting, Greg made it clear that he wished to leave the company
and take the Glorantha property with him.
Från:
http://www.chaosium.com/pipermail/strange-aeons/2003-December/003992.html

Storuggla

Champion
Re: Stafford, Issaries och Chaosium

"Soon after we found ourselves sitting in our lawyer's office considering our options."

Va? Menar du att Chaosium har haft råd med en advokat? :gremooo:
Öh, men seriöst, det låter som Greg fick stora skälvan och snabbt lämnade skeppet med sin ögonsten Glorantha. Ganska förnuftigt förvisso.

Storuggla, Greg on Drugs.

wilper

Så, nu har jag varit på konvent, rollspelsutbudet var rent bedrövligt (bör dock ha varit ett himmelrike för de som spelar Warhammer FB/40K). Inget av de rekommenderade spelen fanns att kika på.

Med mig hem kommer jag dock att föra Godlike och CoC Dark Ages, får hoppas att de är bra. :)